گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: با آنکه ناهنجاری قامتی 40‌درصد دانش‌آموزان به‌علت غیراستاندارد بودن میز و صندلی‌‌های مدارس است، آموزش و پرورش مدعی شد «میز و صندلی‌های مدارس ایران مطابق با استاندارد‌های اروپایی است.»

مدرسه

 

این ادعای آموزش و پرورش در حالی مطرح می‌شود که میز و صندلی‌های دانش‌آموزی در ایران مشمول استاندارد اجباری نمی‌شود و اینکه به یکباره سخن از رعایت استاندارد‌های اروپایی می‌شود، جای تعجب دارد. در همشهری 15 فروردین امسال گزارشی با عنوان «مدارس غیراستاندارد و ادعاهای آموزش و پرورش» منتشر شد که در آن به سخنان معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس که مدعی شده بود «تجهیز مدارس کشور متناسب با نیازهای تعلیم و تربیت و تکنولوژی روز آموزشی است»، نقدهایی وارد شده بود.

اما وزارت آموزش و پرورش با ارسال جوابیه‌ای اعلام کرد میز و صندلی دانش‌آموزان استاندارد است. دکتر مجید ابهری، آسیب‌شناس اجتماعی و متخصص علوم رفتاری در این باره به همشهری گفت: تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد که میز و صندلی‌های غیراستاندارد مدارس عامل ناهنجاری قامتی در 40‌درصد دانش‌آموزان ایرانی است. اگر تعداد دانش‌آموزان را 13‌میلیون نفر در نظر بگیریم، حدود 6 میلیون نفر از دانش‌آموزان کشور به‌دلیل نیمکت‌های غیراستاندارد کلاس‌های درس دچار آسیب‌ شده‌اند و این موضوعی نیست که بتوان به راحتی انکار کرد.

استاد دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: میز و صندلی‌های مدارس افزون بر فرسودگی، استاندارد نیستند و به همین علت موجب بروز خستگی و ناهنجاری‌های قامتی در دانش‌آموزان می‌شوند.
به گفته ابهری، اسکلت دانش‌آموزان در حال شکل‌گیری است و توجه به این امر مهم بسیار ضروری است، ولی متأسفانه تنها در برخی از مدارس غیر‌دولتی از صندلی‌های استاندارد استفاده می‌شود.

جوابیه وزارت آموزش و پرورش

در گزارش همشهری ذکر شده‌بود برای نمونه اغلب مدارس ایران، حتی مدارس نوساز از نظر سرویس بهداشتی، نوع صندلی‌ها و چیدمان آنها و فضای ورزشی با مشکلاتی روبه‌رو هستند.در جوابیه وزارت آموزش و پرورش تنها به بحث میز و صندلی‌های غیراستاندارد مدارس اشاره شده و به سایر موارد مطرح در گزارش توجهی نشده‌است. ‌در این جوابیه آمده‌است: «مشخصات فنی میز و صندلی‌ دانش‌آموزان مطابق با قد و وزن دانش‌آموزان در سنین مختلف براساس استانداردهای ملی به شماره‌های 9697-1 و9697-2 (که ترجمه استاندارد اروپایی 2006:1729 ENV)است و صندلی امتحانی نیز استاندارد ملی آن به شماره 2023 تدوین گردیده‌است که مدیریت محترم طب فیزیکی و توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی طی نامه شماره 935/ط/7/7/89 مشخصات فنی جدید را تأیید نموده‌اند.»
دکتر ابهری درخصوص ادعای وزارت آموزش و پرورش مبنی بر رعایت استاندارد در ساخت میز و صندلی مدارس اظهار کرد: «ما تاکنون میز و صندلی‌هایی با این مشخصات ندیده‌ایم.»

میز و صندلی‌‌ها استاندارد ندارد

میز و صندلی‌های مدارس شامل استاندارد اجباری نیست و شاید به‌دلیل کوتاهی مؤسسه استاندارد، دانش‌آموزان دچار مشکلات زیادی شده‌اند.جالب اینکه آموزش و پرورش هم آماری از میز و نیمکت‌های غیراستاندارد ندارد و مهم‌تر اینکه «اجباری نبودن» استانداردهای طراحی شده برای این تجهیزات، یکی از نقاط ضعف در این خصوص است.به گفته معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس، براساس قانون، مسئول تدوین استانداردها در کشور «مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی» است که باید در تمام بخش‌ها استانداردها را تعریف و تدوین کند. دکتر ابهری اظهار کرد: میز و صندلی‌ها از ورق چوب و آهن است و برای نشستن دانش‌آموزان مناسب نیست و دانش‌آموزان در کلاس راحت نیستند. این محقق دانشگاه علت این بی‌توجهی را نبود مدیریت و منابع مالی اعلام کرد و از آموزش و پرورش خواست تا با همفکری صاحب‌نظران و متخصصان رشته‌های مختلف نسبت به طراحی میز و صندلی استاندارد برای دانش‌آموزان دوره‌های ابتدایی، راهنمایی و متوسطه با توجه به ویژگی‌های سنی آنها اقدام کند.

کد خبر 135577

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز