گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: تناقض‌گویی مسئولان آموزش و پرورش و بهزیستی درباره کودکان 4تا 6 ساله ادامه دارد و به‌طور شفاف مشخص نیست که آیا 4 تا 6 ساله‌ها باید در مدارس غیر‌دولتی ثبت‌نام کنند یا مهدهای کودک و همین امر موجب نگرانی خانواده‌ها شده‌است.

کودکان

در تازه‌ترین اظهارات طرفین در این باره سرپرست سازمان بهزیستی اعلام کرد که در هیچ قانونی ذکر نشده که مهدهای کودک نباید کودکان 4 سال تمام و5 سال تمام را بپذیرند، از سوی دیگر معاون وزیر آموزش و پرورش بدون اشاره به اینکه کودکان 4 تا 6 ساله کجا باید ثبت‌نام کنند، تنها این نکته را متذکر شده که «اجباری برای ثبت‌نام در دوره پیش‌دبستانی نیست.» سرپرست سازمان بهزیستی به‌صورت تلویحی به مهدکودک‌ها چراغ سبز نشان داده و آنها مجاز هستند تا از کودکان سنین 4 تا 5 ساله ثبت‌نام کنند. ‌احمد اسفندیاری در خبری که ایسنا منتشر کرد تنها به مهدکودکی‌ها توصیه کرد که «برای احترام به تفاهمنامه با آموزش و پرورش، برای پذیرش کودکان 4 و 5 سال تمام، مجوز پیش‌دبستانی اخذ کنند»، البته وی تصریح کرده که «در پذیرش کودکان 4 و 5 سال تمام هیچ محدودیتی ندارند.» نکته مهم در سخنان سرپرست بهزیستی اینکه وی توصیه کرده صرفا برای احترام به تفاهمنامه و نه برای اجرای آن از آموزش و پرورش مجوز بگیرند.

نارضایتی بهزیستی

وی در اظهاراتی که نشان از نارضایتی از مسائل چند روز اخیر دارد می‌گوید: کمیته‌ای با حضور نمایندگان بهزیستی و آموزش و پرورش بر نحوه اجرای تفاهمنامه نظارت خواهند کرد و در شرایطی که یکی از طرفین به‌طور کلی تفاهمنامه را قبول نداشته باشد، بررسی موضوع از طریق دیگری صورت خواهد گرفت.» سرپرست سازمان بهزیستی با اشاره به اظهارات متناقض اخیر در باره تفاهمنامه با آموزش و پرورش اعلام می‌کند: تاکنون موضوع پایبند نبودن به تفاهمنامه از سوی طرفین اعلام نشده. وی نیز مانند وزیر آموزش و پرورش برخی از اظهارات مسئولان که مغایر با مفاد تفاهمنامه است را «ناشی از اختلاف در برداشت» بیان می‌کند. حاجی‌بابایی نیز گفته بود: مطلبی منتشر می‌شود که مدنظر گوینده یا مسئول مربوطه نیست، البته کسی غرضی ندارد، برخی جملات به شکل مبهم بیان می‌شود که موجب بروز مشکلاتی می‌شود.

پیش‌دبستانی اجباری نیست

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش راه‌حل جالبی به خانواده‌ها ارائه می‌کند: «پیش‌دبستانی دوره‌ای رسمی و غیراجباری است، پس اجباری برای ثبت‌نام فرزندان در این دوره وجود ندارد.» این اظهارات فاطمه قربان از جایگاه معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش به نوعی پاک کردن صورت مسئله است. نکته اینکه معاون وزیر آموزش و پرورش به صراحت اعلام نمی‌کند که کودکان 4 تا 6 ساله باید به مدرسه غیرانتفاعی بروند یا مهد‌های کودک؟ وی به بیان کلیاتی اکتفا می‌کند که تاکنون بارها بیان شده، «تعلیم و تربیت باید زیر نظر یک دستگاه و آن هم وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد.» و به مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره می‌کند که بر اساس آن تعلیم و تربیت صفر تا 18ساله‌ها به آموزش و پرورش واگذار شده‌است.

شرایط مبهم پیش‌دبستانی

قربان به نکته مبهمی اشاره می‌کند؛ «در صورت تمایل خانواده‌ها به حضور فرزندانشان از 4سالگی در پیش‌دبستانی، کلاس برای آنها دایر خواهد شد، البته برای عملی شدن این خواسته شرایطی نیز برای این کودکان تعریف شده است.» اینکه آموزش و پرورش برای تشکیل کلاس‌های پیش‌دبستانی چه شرایطی دارد مبهم است و باید در این باره توضیح داده شود تا مردم نیز از این شرایط مطلع باشند.

تفاهمنامه مبنای عمل

پس از اظهارات برخی مسئولان وزارت آموزش و پرورش، معاون سازمان بهزیستی، آموزش و پرورش را تهدید به شکایت کرد. پس از آن وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با همشهری اگرچه در ظاهر عقب‌نشینی کرد و گفت به تفاهمنامه خود با بهزیستی کاملا پایبند است و هیچ مشکلی برای صدور مجوز برای ادامه فعالیت مهدهای کودک و پیش‌دبستانی ندارد اما با کلی‌گویی او هم به نگرانی‌ها دامن زد.

آغاز ماجرای پیش‌دبستانی

این مسائل اما آز آنجا آغاز شد که به مراکز پیش‌دبستانی و مهدهای کودکی که مجوز آنها رو به اتمام بود، اعلام شد برای مهر‌ماه آینده ثبت‌نام پیش‌دبستانی منوط به داشتن مجوز از آموزش و پرورش است و این وزارتخانه هم صدور مجوز پیش‌دبستانی را منوط به داشتن شرایط مدرسه غیردولتی کرد.

کد خبر 132830

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز