گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: با اجرای طرح تغییر نظام آموزشی، دوره ابتدایی 6ساله خواهد شد، کتاب‌های درسی تغییر خواهد کرد و مدارس ابتدایی هم روزهای پنجشنبه تعطیل می‌شود. تغییرات گسترده در دوره دبستان و پیش دبستان نگرانی‌هایی را برای خانواده‌ها ایجاد کرده است.

کلاس درس

هنوز معلوم نیست که آیا با 6ساله‌شدن دوره ابتدایی، دوره پیش دبستانی نیز به آن افزوده می‌شود یا نه، این طرح از چه زمانی اجرا خواهد شد و دانش‌آموزان از چه سنی وارد نظام تعلیم و تربیت خواهند شد. دوره ابتدایی اساسی‌ترین دوره در روند آموزشی کودکان است و از آنجا که نخستین دوره آموزش و تربیت برای هر انسانی به‌طور رسمی، آموزش ابتدایی است ( البته پس از آموزش‌هایی که فرد در محیط خانواده فرا می‌گیرد) آموزش‌های رسمی به‌عنوان آموزش دوره عمومی شروع می‌شود. رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بر این نکته تاکید می‌کند که دوره پیش‌دبستانی برای رشد فکری و فرهنگی دانش‌آموزان باید اجباری شود اما نباید در این دوره آموزش‌های رسمی به کودکان ارائه شود بلکه این دوره باید تنها زمینه‌ای برای شناسایی خصوصیات فردی و اخلاقی کودک و آشنا کردن او با محیط درس و مدرسه باشد.

تغییر کتاب‌های درسی اول دبستان

با اینکه زمان اجرای طرح تغییر نظام آموزشی به‌طور دقیق مشخص نیست، اما وزیر آموزش و پرورش از تغییر کتاب‌های درسی پایه اول ابتدایی از مهر ماه امسال خبر داد. پیش از این بارها اعلام شده بود که در سال تحصیلی 91 ـ 90 اصلاحاتی در دوره ابتدایی و تغییراتی در کتب ایجاد می‌شود که با توجه به این موضوع، معلمان کلاس اول، آموزش ضمن خدمت و آموزش تدریس خواهند دید.

ابتدایی، 2 دوره 3 ساله

تناقض‌گویی برخی مسئولان آموزش و پرورش نیز بر نگرانی خانواده‌ها افزوده؛ در حالی که سخن از تصویب طرح 6-3-3 بود، دی ماه گذشته یکباره دبیر شورای‌عالی آموزش و پرورش از احتمال تبدیل دوره ابتدایی به 2 دوره 3 ساله خبر داد. به گفته نوید ‌ادهم، هم‌اکنون نظام آموزشی 6-3-3 یعنی یک دوره 6ساله ابتدایی و 2دوره 3ساله متوسطه در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده که بنا داریم آن را اجرا کنیم. وی درباره علت تبدیل دوره ابتدایی به 2دوره 3ساله نیز گفت: بنا داریم دانش‌آموزان پیش‌دبستانی تا دوم ابتدایی را از نظر فضای آموزشی با دانش‌آموزان سوم، چهارم و پنجم ابتدایی جدا کنیم تا فضای درس، کتاب‌ها، مدیریت و نحوه آموزش آنها را از یکدیگر تفکیک کنیم. البته وزیر آموزش و پرورش سخنان دبیر شورای‌عالی آموزش و پرورش مبنی بر تقسیم دوره ابتدایی به 2دوره 3 ساله را رد کرد.

نگرانی مجلسیان

البته رئیس کمیسیون آموزش مجلس پیش از این به صراحت گفته که هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای برای 6 ساله شدن دوره ابتدایی وجود ندارد و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز این مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی را دارای ایرادات اعلام کرده است.علی عباسپور، نگرانی مجلسیان را اینگونه توضیح می‌دهد: نگرانی ما این است که آموزش و پرورش که در آستانه تحول بنیادین در این وزارتخانه است با اجرا کردن این طرح که کار بزرگی است از اصل تحول، باز‌بماند و نتواند آن را اجرا کند.

اطلاع‌رسانی ضعیف

تغییر ساختار نظام آموزشی که در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده و به گفته مسئولان از ابتدای مهر‌ماه امسال اجرایی می‌شود، هنوز با ابهاماتی در روش اجرا روبه‌رو است. تغییر ساختار نظام آموزشی از 5-3-3-1 به 6-3-3 تعطیلی روزهای پنجشنبه برای دبستانی‌ها و افزودن یک ساعت آموزشی، همگی در سال ۹۰ اتفاق می‌افتند و سال تحصیلی آینده برای نظام آموزشی کشور ما بسیار مهم بوده و بهتر است مسئولان، اطلاع‌رسانی شفافی در این باره داشته باشند و از اظهارات متناقض بپرهیزند.

نگرانی‌ها ادامه دارد

شاید به‌دلیل اطلاع‌رسانی ناقص است که خانواده‌ها نگران وضعیت فرزندان خود هستند؛ پیش دبستانی جزء نظام آموزشی هست یا نه؟ آیا کودکان باید از4 سالگی به پیش دبستانی بروند یا از 5سالگی؟ دوره ابتدایی چندساله است؟ اینها پرسش‌هایی است که در کشاکش طرح جدید نظام آموزشی بر نگرانی خانواده‌ها افزوده است.

کد خبر 132288

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز