در پی درج گزارشی با عنوان «4 تا 6 ساله‌ها برسر دو راهی؛ مدرسه یا مهد کودک» در همشهری 31 فروردین‌ماه امسال، وزارت آموزش و پرورش توضیحاتی در این باره ارسال کرده‌است.

کودکان و مدرسه

در این نامه چنین آمده‌است: براساس تفاهمنامه منعقده با سازمان بهزیستی، مدیران مهد‌های کودک ملزم شده‌اند برای پذیرش کودکان 4 و 5 ساله تمام با مراجعه به ادارات آموزش و پرورش، مجوز پیش‌دبستانی اخذ کنند. بنابراین مهدهای کودک با مجوز وزارت آموزش و پرورش می‌توانند همچون گذشته، کودکان 4 و 5 سال تمام را پذیرش کنند.

در ادامه نامه آمده‌است: همچنین با توجه به اینکه هر گروه سنی نیازهای متفاوت و ویژگی‌های خاص خود را دارد به هیچ عنوان کودکان 4ساله (در مدارس دولتی و غیر‌دولتی) در شرایط همسان با دانش‌آموزان ابتدایی قرار نمی‌گیرند. این گروه سنی به همراه کودکان 5 سال تمام در فضای آموزشی مستقل و مناسب با نوع فعالیت‌ها، آموزش‌های مورد نیاز را دیده و در کلاس‌های جداگانه و تحت نظر مربیان متخصص تحت پوشش قرار می‌گیرند.

همچنین در مراکز ضمیمه ابتدایی نیز فقط کودکان پیش‌دبستانی با پیش‌بینی تمهیدات لازم از نظر فضا، محتوا و نیروی انسانی جهت آماده شدن برای ورود به دبستان مشغول فعالیت هستند. در بخش پایانی این نامه نیز آمده که « انتظار است رسانه‌ها جهت شفاف‌سازی‌ و تنویر افکارعمومی از درج اخباری که ناشی از اختلاف برداشت‌هاست خودداری کنند و به وظیفه اطلاع‌رسانی صحیح خود عمل نمایند. و از سرگردانی و تشویش اولیا و دانش‌آموزان پرهیز کنند.»

لازم به ذکر است تا‌کنون این وزارتخانه به تعهدات خود براساس قانون مصوبه مجلس شورای اسلامی، مصوبه مجمع تشخیص نظام و تفاهمنامه منعقده با سازمان بهزیستی در این خصوص عمل کرده‌است.

توضیحات همشهری:

آنچه موجب تشویش اذهان خانواده‌ها شده است درج اخبار در رسانه‌ها نیست بلکه تناقض‌گویی مسئولان درباره کودکان 4تا 6 ساله است. نمونه‌ بارز‌ این امر، اظهارات سرپرست سازمان بهزیستی است که به مهدهای کودک‌‌ توصیه کرده «تنها برای احترام به تفاهمنامه با آموزش و پرورش، برای پذیرش کودکان4 و 5 سال تمام، مجوز پیش‌دبستانی اخذ کنند.»

یا اینکه معاون وزیر آموزش و پرورش اعلام می‌کند: «درصورت تمایل خانواده‌ها به حضور فرزندانشان از 4سالگی در پیش‌دبستانی، کلاس برای آنها دایر خواهد شد، البته برای عملی شدن این خواسته شرایطی نیز برای این کودکان تعریف شده است.» وقتی توضیحات شفاف نیست و از سویی مشخص نیست که 4 تا 6 ساله‌ها باید در مدارس غیر‌دولتی ثبت‌نام کنند یا مهدهای کودک، آیا مدارس غیر‌دولتی به‌صورت صوری یک کلاس را به پیش دبستانی اختصاص خواهند داد و بقیه فضای آموزشی مشترک خواهد بود یا خیر؟ تکلیف مراکز پیش‌دبستانی ضمیمه مدارس دولتی چیست؟

آیا ایجاد فضای مجزا برای کودکان 4 تا 6 ساله مانند آن چیزی است که تا‌کنون در این مدارس رایج بوده؟ و...مسلم است که نگرانی خانواده‌ها افزایش یابد. به هر روی باید جزئیات و شرایط تشکیل دوره پیش‌دبستانی در مدارس، اعم از دولتی و غیردولتی و مهدهای کودک به‌طور شفاف بیان شود تا هر گونه ابهامی بر طرف شود و خانواده‌ها نیز تکلیف خود را بدانند. یادآور می‌شود این همه در حالی‌است که هنوز از محتوای آموزشی یکسان برای این دوره هم خبری نیست.

4 تا 6 ساله‌ها برسر دو راهی؛ مدرسه یا مهد کودک

کد خبر 133155

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز