همشهری آنلاین: روزنامه لبنانی السفیر در واکنش به سخنان ضد ایرانی سعد حریری نوشت: قانون لبنان به نخست وزیر اجازه نداده است که این چنین درخصوص کشوری دوست مثل ایران سخن بگوید و لبنان را به کانون درگیرهای منطقه ای تبدیل کند.

سعد حریری

به گزارش ایرنا از بیروت، روزنامه 'السفیر' نوشت: قانون لبنان به سعد حریری اجازه نمی دهد که کشور کوچک خود را در رویارویی با کشوری مهم و منطقه ای قرار دهد و از این رو از 'میشل سلیمان' رییس جمهور لبنان انتظار می رفت که در کاخ ریاست جمهوری بنا بر وظیفه خود مبنی بر احترام به قانون و حفظ روابط با کشورهای عربی و منطقه ای سخنان سعد حریری را تصحیح کند.

این روزنامه لبنانی افزود‌: امروز خطر در لبنان تنها به تهدیدات رژیم صهیونیستی یا خطر تأثیر اوضاع شش سال گذشته در عرصه سیاسی لبنان و یا حتی عملیات تروریستی در انواع مختلف خلاصه نمی شود بلکه با اعلام صریح موضع سعد حریری علیه ایران و سوق دادن لبنان به صحنه های درگیری منطقه ای، دامنه این خطر به مراتب گسترش یافته است.

السفیر نوشت: موضع صریح حریری براساس دیدگاه و منافع شخصی اتخاذ شده و به منافع لبنان و حتی قانون و صلاحیات های آن هیچ ربطی ندارد.

این روزنامه لبنانی تاکید کرد که نخست وزیر مستعفی لبنان با توجه به شرح وظایف خود حق ندارد لبنان را در معرض جنگ مانند آنچه که علیه سوریه طی پنج سال پیش انجام داد، قرار دهد و بار دیگر مجبور به عذرخواهی شود.

السفیر نوشت: نخست وزیر مستعفی لبنان این بار با یک کشور منطقه ای (ایران) که باید دوست لبنان شمرده شود، رو در رو شده است؛ کشوری که در سفر خود به آن بر گسترش روابط با آن تأکید کرد. حال باید دید چه عاملی فضای دوستی میان تهران و سعدحریری را به صورت ناگهانی تغییر داده است؟

به نوشته السفیر سعد حریری با هدف بازگشت به پست نخست وزیری تصمیم گرفته است که معرکه خود را بدون درنظر گرفتن پیامدهای آن آغاز کند و بدیهی است که با هجوم علیه ایران و متهم کردن این کشور به دخالت در منطقه و کشورهای عربی از جمله لبنان و بحرین، حزب 'المستقبل' را نیز در مسیر جدیدی قرار می دهد.

از سوی دیگر 'علی فیاض' عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت وابسته به حزب الله در مجلس نمایندگان لبنان با اشاره به هجوم سعد حریری علیه ایران طی مراسمی در روستای 'شقیف' در جنوب لبنان گفت: آنهایی که علیه ایران سخن می گویند، می خواهند تشنج داخلی و منطقه ای را به مرحله وقوع فتنه و گسستگی در لبنان برسانند و در مقابل، موضوع تهدیدهای رژیم صهیونیستی و تجاوزهای آن را امری ثانوی و جانبی فرض کنند.

نماینده مجلس لبنان ادامه داد: موضع اخیر سعد حریری درست با مواضع آمریکا و رژیم صهیونیستی همخوانی دارد.

وی تصریح کرد: نمی دانستیم که کناره گیری وی از قدرت، توازنش را تا این حد برهم می زند و از وی فردی مزدور و کوچک در خدمت برنامه های آمریکایی و صهیونیستی بسازد که برای برهم زدن روابط کشورهای عربی - اسلامی تلاش کند.

فیاض ادامه داد: آنها مطمئن باشند که با اظهار این مواضع، نه تنها اسباب بازگشت آنها به قدرت فراهم نمی شود بلکه بر سرگردانی آنها نیز افزوده می شود.

سعد حریری پنجشنبه شب در یک کنفرانس مطبوعاتی در بیروت مدعی شده بود لبنان و بسیاری از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و دیگر مناطق از نظر سیاسی و امنیتی از دخالت آشکار ایران در این کشورها رنج می برند و این بزرگترین تهدید علیه کشورهای عربی محسوب می شود و ما نمی خواهیم تحت حمایت ایران باشیم.

حزب الله لبنان پنجشنبه شب با صدور بیانیه ای مواضع ضد ایرانی ' سعد حریری' نخست وزیر برکنار شده و رییس جریان المستقبل لبنان را محکوم کرد و آن را همسو و برگردان سخنان اخیر رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا در ریاض دانست.

پیش از این 'سلیم الحص' نخست وزیر اسبق، 'غازی عریضی' وزیر راه و ترابری، 'نجاح واکیم' رییس حزب 'جنبش مردمی' و 'فایز شکر' رییس حزب بعث عربی سوسیالیستی لبنان نیز با محکوم کردن سخنان سعد حریری، مواضع ضد ایرانی وی را جبران شکست های اخیر او در عرصه سیاسی لبنان ارزیابی کرده بودند.

'ولید جنبلاط ' رهبر دروزی ها، 'محمد صفدی' وزیر اقتصاد، 'وئام وهاب' رییس حزب توحید عربی و عدنان عرقجی نماینده مجلس لبنان هم افرادی بودند که روز گذشته با محکوم کردن موضع منفی سعد حریری علیه ایران، سخنان اخیر وی را مانعی در تشکیل دولت جدید و تهدیدی علیه ثبات لبنان قلمداد کردند.

کد خبر 131932
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز