تحولات اخیر لبنان در کانون توجه رسانه‌های جهان قرار دارد. در این باره با محمدرضا رئوف شیبانی، معاون خاورمیانه و کشورهای مشترک‌المنافع وزارت امور خارجه و سفیر سابق ایران در لبنان گفت‌وگو کرده‌ایم:

بیاتی
  • ارتباط مشکلات سیاسی کنونی در لبنان و سقوط دولت این کشور با سفر حریری به آمریکا چه بود؟

آمریکا، فرانسه و رژیم صهیونیستی ابتدا تصور نمی‌کردند که مذاکرات در رابطه با دادگاه ترور رفیق حریری به نتیجه قابل توجهی برسد اما زمانی که متوجه شدند توافق‌ها با همکاری حزب‌الله و راهکار عربستان و سوریه در حال پیشرفت است با اعمال فشار بر حریری او را مجبور به قبول خواسته خود کردند. نکته دیگری که باید در نظر گرفت این است که تلاش‌های عربی- سعودی برای حل مشکل لبنان بر خلاف تصور برخی، شکست نخورده است بلکه اکنون با توجه به شرایط فعلی متوقف شده و این امید وجود دارد که با رایزنی‌هایی که انجام می‌گیرد بار دیگر این روند ادامه پیدا کند.

  • انگیزه واقعی از طرح اسامی مرتبط با حزب‌الله در کیفرخواست دادگاه ترور حریری چیست و آیا این دادگاه ویژگی‌های یک دادگاه بین‌المللی و مستقل را دارد؟

حزب‌الله به ویژه پس از مقابله با تهاجم رژیم صهیونیستی به لبنان از محبوبیت بسیار بالایی در میان کشورهای عربی و اسلامی برخوردار شد. یکی از مهم‌ترین محورهای فعالیت دادگاه ترور رفیق حریری خدشه وارد کردن به جایگاه و قدرت حزب‌الله در منطقه است. علاوه بر این آمریکا و رژیم صهیونیستی که از تمامی ابزارهای موجود در دنیا (از جمله سازمان‌های بین‌المللی) برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند در تلاش هستند با متهم کردن حزب‌الله به‌عنوان یک گروه شیعه، بار دیگر به اختلاف‌های مذهبی دامن بزنند.

از بین بردن امنیت و ثبات در لبنان یکی از اهدافی است که آمریکا و رژیم صهیونیستی با استفاده ابزاری از این دادگاه پیگیری می‌کنند اما همان طور که سید حسن نصرالله اعلام کرد حزب‌الله حتی اجازه نخواهد داد که شک و تردید درباره ترور رفیق حریری درباره این گروه وجود داشته باشد. این دادگاه کاملا سیاسی است. این مسئله حتی در تغییر و تحولات اخیر و تغییر کیفرخواست این دادگاه به خوبی قابل مشاهده است.

زمانی از سوی این دادگاه نام سوریه به‌عنوان یکی از عوامل ترور رفیق حریری مطرح شد اما با مقاومت در این رابطه و سیاست‌های سوریه ناگهان نام حزب‌الله را مطرح کردند. آمریکا و رژیم صهیونیستی قصد دارند از این دادگاه هم مانند بسیاری از موارد دیگر استفاده ابزاری داشته و از آن در راستای منافع خود استفاده کنند.

  • دبیرکل حزب‌الله تأکید کرده که حریری را به هیچ وجه به‌عنوان نخست‌وزیر قبول نخواهد کرد. گزینه‌های بعدی برای تشکیل دولت چه کسانی هستند؟

آقای حریری درصورتی که شرایط توافق را ه حل عربستان و سوریه را بپذیرد و به تعهدات خود پایبند باشد هنوز شانس باقی‌ماندن در پست نخست‌وزیری را دارد. استعفای وزیران حزب‌الله و متحدانش از دولت لبنان یک حرکت کاملا منطبق بر قانون اساسی این کشور بود که هیچ ایرادی را نمی‌توان به آن گرفت. وضعیت کنونی لبنان را نمی‌توان یک بحران نامید. این کشور اکنون با یک مشکل سیاسی برخورد کرده است که رایزنی‌های سیاسی می‌تواند آن را حل کند.

اوضاع سیاسی لبنان اکنون به تصمیم‌گیری‌های حریری و جریان 14 مارس وابسته است و باید دید چه اقداماتی در این رابطه صورت می‌گیرد. درصورتی که سعد حریری هم مورد توافق گروه‌های مختلف برای تشکیل دولت وحدت ملی قرار نگیرد در میان سیاستمداران سنی لبنان افراد برجسته‌ای مانند عمر کرامی، محمد صفدی و نجیب میقاتی هستند که می‌توانند مکلف به تشکیل دولت جدید شوند.

کد خبر 126143

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز