گروه بین‌الملل: یک روز بعد از آنکه قطر و ترکیه رایزنی‌های خود برای میانجیگری در لبنان را متوقف کردند، 2جناح حاکم در لبنان بر نامزد مورد نظر خود برای پست نخست‌وزیری تاکید کردند.

lebanon

رسانه‌های لبنانی به نقل از منابع نزدیک به جریان 8 مارس به رهبری حزب‌الله، اعلام کردند که دولت جدید لبنان با نخست‌وزیری عمرکرامی به‌زودی تشکیل خواهد شد. حزب‌الله و جریان 8 مارس اعلام کرده‌اند که اعتمادشان به نخست‌وزیری حریری از بین رفته و نمی‌توانند به تعهدات وی در زمینه دادگاه حریری اعتماد کنند. انتشار نوار صوتی گفت‌وگوی سعد حریری با یکی از شاهدان دروغین که او قبلا منکر آن شده‌بود، بی‌اعتمادی به حریری را در لبنان بیشتر کرده‌است.

شاهدان دروغین همان عواملی هستند که از 5 سال پیش درباره نقش سوریه در ترور حریری به دروغ شهادت دادند. جریان 8 مارس تاکید کرده محال است شخصی را در نخست‌وزیری بپذیرد که دست داشتن وی در پرونده شاهدان دروغین ثابت شده است و کمیته مالی وابسته به وی در از بین رفتن اموال عمومی مردم دست دارد.

این در حالی است که سعد حریری پنجشنبه شب در جمع گروهی از طرفدارانش اعلام کرد از تلاش برای تشکیل دولت دست برنمی‌دارد و قصد دارد نخست‌وزیر بماند. حریری در سخنانی که از تلویزیون لبنان پخش می‌شد، گفت: مذاکرات و رایزنی‌های رسمی برای تشکیل دولت از روز دوشنبه آغاز می‌شود. میشل عون در واکنش به سخنان حریری گفت: ما قبلا هم گفته‌ایم که حریری نباید باشد و همچنان بر این حرف خود پایبندیم.

شواهد نشان می‌دهد که جریان 8 مارس آرای کافی را در پارلمان برای معرفی نامزد نخست‌وزیری و تشکیل دولت به دست خواهد آورد. گزارش‌ها از لبنان، از اعلام حمایت ولید جنبلاط رهبر فراکسیون تجمع دمکراتیک و از دروزی‌های این کشور از جریان 8 مارس حکایت دارد.

کد خبر 126332

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز