گروه بین‌الملل: درحالی‌که با تشکیل دولت جدید لبنان، امیدها برای آرامش و ثبات بیشتر در این کشور پس از مدت‌ها تنش افزایش یافته است، با تحویل کیفرخواست دادگاه ویژه ترور رفیق حریری تلاش جریان‌های خاص برای ایجاد بحران در لبنان وارد مرحله‌ای تازه شد.

دادگاه حریری

هیات اعزامی دادگاه ویژه سازمان ملل برای رسیدگی به ترور نخست‌وزیر پیشین لبنان، روز پنجشنبه در ملاقات با دادستان کل این کشور، کیفرخواست و درخواست بازداشت 4 فرد متهم به دست داشتن در این ترور را تسلیم وی کرد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که این کیفرخواست ۱۶۳ صفحه‌ای به‌صورت مهر و موم شده در دیدار 3 نفر از اعضای این دادگاه با سعید میرزا دادستان کل لبنان تحویل وی شده است. با وجود تأکید مقام‌های این دادگاه بین‌المللی برمهرو موم‌بودن این کیفرخواست و محرمانه‌بودن اسامی متهمان، این اسامی با ادعای وابستگی آنها به حزب‌الله به سرعت در رسانه‌های غربی منتشر شد. دبیرکل حزب‌الله لبنان پیش از این بارها هشدار داده بود که مقام‌های این دادگاه بدون توجه به شواهد و مدارک روشن درباره دست داشتن رژیم صهیونیستی در ترور رفیق حریری و بی‌توجهی به پرونده شاهدان دروغین درصدد ضربه‌زدن به حزب‌الله هستند. رسانه‌ها نام مصطفی بدرالدین، سلیم عیاش، حسن عیسی و اسد صبرا را به‌عنوان متهمانی که درخواست بازداشت آنها صادر شده است، اعلام کرده‌اند.

هشدار میقاتی درباره فتنه‌انگیزان

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان با هشدار درباه تحولات آینده کشور تأکید کرد: ما باید راه را برای کسانی که می‌خواهند کشور را به سمت فتنه حرکت دهند، ببندیم. میقاتی با اشاره به اینکه باید به منافع کشور توجه کنیم، خواستار آن شد که لبنانی‌ها از دادن فرصت به کسانی که به‌دنبال هدف قرار دادن این کشور و تبدیل حکم اولیه به فتنه‌ای در لبنان هستند، خودداری کنند. نخست‌وزیر لبنان تأکید کرد: صدور کیفرخواست به معنای اثبات جنایت یا اتهام نیست بلکه هر متهمی تا ثابت شدن جرم با دلایل مستند، بی‌گناه است. او خواستار حفظ اتحاد و ثبات در کشور شد و گفت که ثبات لبنان مهم‌ترین هدف دولت اوست. حزب‌الله بارها با هشدار درباره اینکه دادگاه بین‌المللی بررسی ترور رفیق حریری به‌جای انجام وظایف خود برای کشف حقیقت به ابزاری در دست آمریکا و اسرائیل تبدیل شده، قطع همکاری‌های دولت لبنان را با این دادگاه خواسته است. به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، دادستان کل لبنان ۳۰روز مهلت دارد تا درباره بازداشت افراد متهم شده در این کیفرخواست تصمیم‌گیری کند. درصورت برآورده نشدن این خواسته، این دادگاه کیفرخواست خود را علنی خواهد کرد.

واکنش‌ها به صدور کیفرخواست

درحالی‌که گروه‌های مختلف سیاسی لبنان درباره سیاسی بودن این دادگاه و کیفرخواست صادر شده هشدار داده‌اند، سعد حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان در بیانیه‌ای صدور حکم اولیه دادگاه حریری را لحظه‌ای تاریخی در حیات سیاسی، قضایی، امنیتی و اخلاقی مردم لبنان خواند و از صمیم قلب خوشحالی خود را از صدور این حکم ابراز داشت. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم با ابراز خرسندی از صدور حکم اولیه دادگاه حریری از دولت لبنان خواست تا این حکم را اجرایی کند. این در حالی است که گروه‌های مختلف سیاسی لبنان در روزهای گذشته بار دیگر درباره سیاسی بودن این دادگاه و تلاش آن جهت وارد کردن لبنان به بحرانی جدید، هشدار داده‌اند. ولید جنبلاط، رهبر دروزی‌های لبنان و از شرکای حزب‌الله در دولت، روز گذشته اعلام کرد که ثبات، مهم‌ترین مسئله‌ای است که لبنان اکنون به آن نیاز دارد. قرار است امروز سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره این کیفرخواست سخنرانی کند.

همزمانی سؤال‌برانگیز با شروع کار دولت

دادگاه حریری همزمان با جدی‌شدن تصویب بیانیه وزارتی، تحرکات خود را برای انتشار حکم اولیه تشدید کرد تا شاید بتواند از تصویب این بیانیه در پارلمان لبنان جلوگیری کند. با وجود این، همانطور که پیش‌بینی می‌شد دولت لبنان بعد از بررسی بیانیه وزارتی روز پنجشنبه آن را بدون اعمال تغییر به تصویب رساند. وزیر اطلاع‌رسانی دولت از تصویب ساختار نهایی بیانیه وزارتی این دولت در نشست کابینه و تأکید آن بر مثلث «مقاومت، ارتش و ملت» لبنان به‌عنوان استراتژی دفاعی خبر داد.

کد خبر 139156

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز