همشهری‌آنلاین: شعر ساده فارسی روانه بازار نشر شد. کتاب تازه دیگر در همین زمینه نثر ساده فارسی است

کتاب 'شعر ساده فارسی 'اثر محمد دانشگر با هدف آموزش روان خوانی و درست خوانی شعر فارسی منتشر شد

این کتاب با هدف آموزش شعر ساده فارسی، فراهم آمده است. خواندن متون به‌ویژه خواندن شعر فارسی همانند برخی مهارتهای دیگر همچون نگارش فارسی به آموزش نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا ،بسیاری از فراگیران زبان فارسی، پس از آشنایی مقدماتی با فارسی چون به خواندن متون روی می‌آورند با مشکل چگونگی درست خواندن روبه‌رو می‌شوند و از همین رو معانی و مفاهیم را نیز به‌درستی درک و دریافت نمی‌کنند.

یکی از تفاوتهای ساختار شعر فارسی با نثر، عموما این است که متون نثر ساده با ساختار دستوری مطابقت دارد و ارکان و اجزای جمله در جای خود به کار می‌رود؛ اما در شعر، این قواعد به طور دقیق رعایت نمی‌شود. افزون بر این، ادبیات و به‌ویژه شعر فارسی با فرهنگ و گستره دانسته‌های ملی، دینی، اجتماعی، تاریخی و... آمیخته است و به همین دلیل برای فهمیدن مضمون و درونمایه آن به آگاهی های گسترده‌ای نیاز است که در این کتاب به برخی از ساده‌ترین آنها اشاره شده است.

محدودیت‌ها و تنگناهایی هم که بر اثر رعایت وزن و قافیه و سایر ملاحظات شعری به وجود می‌آید بر ویژگی های یادشده می‌افزاید. به همین دلیل، آشنایی مقدماتی و اولیه با زبان فارسی، به ‌تنهایی برای خواندن و فهمیدن شعر فارسی کافی نیست.
خواندن شعرهای ساده به‌تدریج ، زبان‌آموز را با موارد یادشده آشنا می‌کند و از همین رهگذر کم‌کم می‌تواند حتی شعرهای پیچیده‌تر را نیز درست بخواند و از مضامین آنها آگاهی یابد.

این کتاب در 212 صفحه و به قیمت بیست و شش هزار و پانصد ریال به همت انتشارات سمت منتشر شده است.

نثر ساده فارسی منتشر شد

نثر ساده فارسی نوشته مهبود فاضلی به منظور افزایش توانایی خواندن و فهمیدن و یاد گیری واژه های بیشتر چاپ و منتشر شد. این کتاب برای آن دسته از فارسی‌آموزان نوشته شده است که دوره مقدماتی زبان فارسی را پشت سر گذاشته‌اند و می‌خواهند توانایی خود را در خواندن و فهمیدن و نیز یاد گرفتن واژه‌های بیشتر افزایش دهند.
 کتاب نثر ساده فارسی شامل درس هایی است که سعی شده سیری تقریبی از ساده به دشوار داشته باشد؛ این سیر نه تنها در واژگان، بلکه در تمرین ها نیز تقریبا رعایت شده است

در این کتاب سعی شده درس ها از نظر محتوایی متنوع باشند، قصه‌ها، حکایتهای ادبی، آشنایی با شاعران و دانشمندان ایران، آشنایی با شهرها و طبیعت ایران، سرگذشت پیامبران الهی، از جمله این موضوعات هستند.

دراین کتاب در پایان هر درس، معنی واژه‌های دشوار که در متن با حروف سیاه مشخص شده، آمده است؛ سعی بر این بوده که از میان معانی گوناگون واژه‌ها، معنی مورد نظر در متن انتخاب و نوشته شود.

پس از معنای واژه‌ها، برای گسترش دامنه واژگان زبان‌آموزان، بخشی با نام 'واژه‌آموزی' قرار گرفته است. در این قسمت زبان‌آموزان با چگونگی ساخت واژه‌های مرکب به کمک پسوندها و پیشوندها، واژه‌های هم معنی ، متضاد، اشتقاق واژه‌ها و نیز نکات ادبی، نگارشیِ دیگر آشنا می‌شوند. واژه‌هایی که در این قسمت آمده معمولا در متنِ درس به کار گرفته شده‌اند؛ همچنین شیوه رسم‌‌الخط این واژه‌ها و نیز تمام کتاب با توجه به مصوبات فرهنگستان زبان فارسی است.

بخشی نیز با نام 'بیاموزیم' در پایان هر درس گنجانده شده است، این بخش نیز اطلاعات سودمندی در زمینه تلفظ دقیق و درست واژه‌ها، تفاوت تلفظ برخی از واژه‌ها در گفتار و نوشتار، گزینش های املایی، آهنگ جمله‌های خبری و پرسشی، شباهتهای نوشتاری و تفاوتهای معنایی واژه‌ها و... در اختیار فارسی‌آموزان می‌گذارد.

روان‌خوانی‌ها و حکایت‌ها با هدف پرورش مهارت خواندن و ایجاد انگیزه برای مطالعه بیشتر و لذت بردن فارسی‌آموزان در پایان بعضی از درسها گنجانده شده است، معنی واژه‌های این قسمت ها در پایان کتاب آمده است.

در این کتاب همچنین از پرداختن به قواعد دستوری صرف‌نظر شده است، زیرا هدف، پرورش مهارت خواندن بوده و قواعد دستوری در کتاب جداگانه‌ای از مجموعه کتابهای تالیف شده برای فارسی‌آموزان آمده است.

در پایان کتاب، نمایه توضیحی نام اشخاص و نام کتابهایی که در متن درسها از آنها یاد شده، آورده شده است تا فارسی‌آموزان آگاهی بیشتری درباره آنها پیدا کند.

این کتاب در 180 صفحه و مبلغ 22 هزارو 500 ریال به همت سازمان مطالعه و تدوین منتشر شده است

کد خبر 130960

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز