یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۲۰:۳۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر- کامران محمدی: پانزدهمین دوره کتاب فصل جمهوری اسلامی ایران، شنبه عصر برگزیدگان خود را معرفی کرد.

در جایزه این دوره که مثل بیشتر جوایز دولتی، معمولا برگزیده رشته ادبیات ندارد، ادبیات تنها در رشته تاریخ و نقدادبی یک برگزیده داشت: از اشارت‌های دریا: بوطیقای روایت در مثنوی، تألیف حمیدرضا توکلی. این همان موضوعی است که تقریبا همیشه در همه جوایز دولتی دیده می‌شود؛ بی‌توجهی به ادبیات معاصر و جدی روز.اما به جز این، در بخش کودک و نوجوان نیز کتاب حرف‌آباد، نوشته علی خانجانی و کتاب آقای تابستان سروده منیره هاشمی به‌عنوان برگزیده کتاب فصل دوره پانزدهم معرفی شدند. در رشته هنر کتاب تیغ و تنبور: هنر دورة تیموریان به روایت متون، نوشته ولی‌الله کاووسی به‌عنوان برگزیده کلیات هنر معرفی شد. در رشته موسیقی، موسیقی عصر صفوی، تالیف سیدحسین میثمی، در رشته هنرهای نمایشی، مقدمه‌ای بر فیلم مستند، تالیف بیل نیکولز، ترجمه محمد تهامی‌نژاد و در رشته معماری، اصول نوسازی شهری: رویکردی نو به بافت‌های فرسوده، تألیف علیرضا عندلیب برگزیدگان این دوره کتاب فصل در رشته‌های ادبی و هنری بودند.

سخنرانی‌ها و آمار

منوچهر اکبری، عضو هیات علمی جایزه کتاب فصل از جمله مسئولانی بود که در مراسم شنبه سخن گفت. او گفت: من بیش از همه از کارمندان خانه کتاب تشکر می‌کنم که بیش از 5‌هزار کتاب را به طبقه دوم آورده‌اند و تلاش فراوانی برای این جایزه و جایزه‌های کتاب سال، جلال و پروین می‌کنند. اگر خانه کتاب نبود، نمی‌دانم معاونت فرهنگی وزارت ارشاد چگونه کارهای خود را انجام می‌داد.
اکبری درباره شکل داوری در این جایزه نیز گفت: جدی گرفتن داوری‌ها در جایزه کتاب فصل به قوت گرفتن داوری‌های جایزه کتاب سال منجر می‌شود. اکنون نیز نسبت به ‌١٤ دوره پیش، داوری‌ها بسیار پیشرفت‌ داشته ‌است. البته شاید لازم باشد در داوری دست ما بازتر باشد و گاه در داوری‌های خود تجدید نظرکنیم.

پس از اکبری، دبیر علمی جایزه کتاب فصل گزارشی از پانزدهمین دوره کتاب فصل ارائه کرد و گفت: در پانزدهمین دوره کتاب فصل ‌٥٣٠٢ کتاب در ‌٦٦ گروه بررسی شده‌ که کتاب‌های بخش کودک و نوجوان نیز در عرض این ‌٦٦ گروه به‌صورت جداگانه بررسی شده‌اند. به گفته مجید حمیدزاده از میان این تعداد آثار، ‌١٩١ اثر به مرحله دوم رسیده که در 2 مرحله دیگر نیز این ‌١٩١ اثر بررسی و در نتیجه ‌٤٢ اثر به‌عنوان آثار برگزیده و تقدیری انتخاب شده‌اند. از این تعداد نیز‌١٦ اثر برگزیده شدند که ‌٨ اثر در بخش ترجمه و ‌٨ اثر در بخش تألیف بودند. همچنین ‌٢٦ اثر تقدیر شدند.

تعویق جایزه افشار

اما تقریبا همزمان با برگزاری جایزه کتاب فصل، محمدتقی جنیدی، مدیر بنیاد موقوفات افشار به ایسنا گفت: قرار بود ایران‌شناس برجسته نوزدهمین دور‌ه جایزه بنیاد موقوفات افشار تا پایان اسفند معرفی شود اما با درگذشت استاد زنده‌یاد ایرج افشار، برگزاری جلسه شورای تولیت بنیاد موقوفات افشار تا نیمه یا اواخر فرودین سال آینده به تعویق افتاد. جایزه بنیاد موقوفات افشار که از سال 68 راه‌اندازی شده، در دوره‌های پیشین نیز به کسانی چون: بدرالزمان قریب، شارل هانری دوفوشه کور، نجیب مایل هروی، پروفسور نذیر احمد، غلامحسین یوسفی، عبدالمجید بدوی، منوچهر ستوده، عبدالحسین زرین‌کوب، ادموند باسورث انگلیسی و فریدون مشیری اهدا شده است.

جایزه برت فراگنر، برگزیده دوره پیشین جایزه افشار نیز که زمانی مدیریت کرسی‌ ایران‌شناسی آکادمی علوم اتریش را برعهده داشت، چندی پیش در اتریش به او اهدا شد. در حال حاضر و پس از درگذشت ایرج افشار، مصطفی محقق‌داماد، جلال خالقی مطلق، کاوه بیات و محمود امیدسالار اعضای گزینش جایزه موقوفات افشار هستند.

کد خبر 130376

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز