نشر نیستان ناگهان بسیار پرکار شده است و تقریبا پشت سر هم در 3 حوزه رمان، نمایشنامه و فیلمنامه کتاب منتشر می‌کند.

جلد کتاب

این روال از سال گذشته به‌طور جدی آغاز شد و امسال نیز ادامه یافت، به‌گونه‌ای که عکس بسیاری از چهره‌های این سه عرصه بر کتاب‌هایی با شکل و شمایل مشابه چاپ شد و کتاب‌های‌شان به بازار آمد.

در این بین، شاید پرکارترین نویسنده‌ای که آثارش را با نیستان منتشر کرد، سعید تشکری باشد. تشکری ناگهان تنها همین امسال، بیش از 1700 صفحه از نوشته‌هایش را در 3 کتاب «بار باران»، «پاریس، پاریس» و «وصل هزار مجنون» به بازار فرستاد.بار باران که در مجموعه ادبیات برتر نشر کتاب نیستان منتشر شده است، رمانی 180 صفحه‌ای است که تشکری پشت جلدش درباره خود می‌نویسد: «می‌دوم، می‌نویسم، می‌خوانم و باز دوباره از نو؛ دویدنی همواره. من که نامم سعید است.

همچنان که در طول همه این سال‌ها خواسته‌ام حکی از من بماند به جای، در سینه‌ام بغضی سرشار از دوست داشتن است و در سرم چیزی سنگینی می‌کند که باید جهان و وسعتش را هرباره ببینی و بیاموزی و خلق کنی و بنویسی. دستم و لغزش قلمم بر کاغذ به خراشیدن سنگ کوه می‌مانسته. از صحنه تئاتر تا داستان‌نویسی و روزنامه‌نگاری و نقد و پژوهش و نمایشنامه‌نویسی و فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی و در حوزه هنرهای نمایشی و تلویزیون و رادیو و سینما. اما فقط یک تصور با من همواره همراه بوده است که در همین حوالی نزدیک، کسی نفس‌زدن مداوم و بی‌خستگی کار کردن و آسوده نخوابیدن و عرق‌ریزان روح و جسم مرا به خوبی می‌بیند و می‌شناسد و می‌سازد و می‌خواهد.»

این توضیحات تا حدود زیادی تشکری را معرفی می‌کند. او علاوه بر این رمان که شیوه روایی متفاوتی دارد، رمان دیگری با نام پاریس، پاریس در قالب متون فاخر نشر نیستان به بازار فرستاده است. این رمان 350صفحه است و این طور شروع می‌شود: «دل حشمت گرفته بود از ایام و احوال!

ملک هنوز نیامده بود.
حشمت برای چندمین بار به عکس ملک خیره ماند.
حالا فرنگ از او چه ساخته بود؟
دوباره نوبرانه و خماروار، به‌عکس ملک نگاه کرد.
نگاهش کن حشمت و حرفت را بگو...»

این شیوه نگارش در رمان بارِ باران هم رعایت شده است. تشکری، جملات را کوتاه و کم‌وبیش شاعرانه به کار می‌برد که البته در بار باران این شیوه شدت بیشتری دارد.

اما همان طور که از مجموعه حجم این دو‌ رمان روشن است، کتاب قطورتر تشکری از بین این سه‌کتاب، سومی است. این دو رمان روی هم 530 صفحه‌اند، اما وصل هزار مجنون به تنهایی 1200صفحه است و یکی از حجیم‌ترین و شاید حجیم‌ترین کارهای نیستان در طول 2 سال گذشته محسوب می‌شود.

وصل هزار مجنون، در گروه متون فاخر دسته‌بندی شده و این یعنی در زمره کارهای دینی و مذهبی این ناشر است؛ مجموعه‌ای از 29 نمایشنامه که طبیعتا فضاها و موضوعات گوناگونی دارند. این 29نمایشنامه عبارتند از: وقت آمین، رستگاری، شهادت‌خوانی، هامبورگ بصره قوچان، وقتی به ماه رسیدی، فتح‌نامه سلطان ماضی، باران را هیچ کس ندید، روشنان، پروین من بمان، به خورشید بگو، آواز پر جبرئیل، دست هزار غریب، سمن‌بویان، وصل هزار مجنون، برفابه‌های بهاری، آینه چشمان، آبی‌های زمین، حال شباب، بشارت، هفت دریا شبنمی، دیده بیدار، قاف، اینک هاویه، وقت کوچ است، یوسف می‌آید، آینه وقت آفتاب، عاشق‌ترین روزگار، اهل اقاقیا و آه و ماه.

بار باران 4هزار تومان، پاریس، پاریس 8هزار تومان و وصل هزار مجنون 22هزار تومان قیمت دارند.

کد خبر 130223

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز