کامران محمدی: کتاب‌های مجموعه‌ای در یک دهه اخیر بازار داغی پیدا کرده‌اند و بسیاری از ناشران، خصوصی یا دولتی، در این حوزه کار کرده‌اند.

جلد کتاب

در این بین، ناشران خصوصی معمولا به کتاب‌های تئوری با جنبه‌های آموزشی عامه‌پسند توجه نشان می‌دهند و ناشران دولتی به حوزه‌هایی وارد می‌شوند که با سیاست‌های کلی نظام به‌ویژه در گستره فرهنگی، هماهنگی بیشتری دارد.

مجموعه‌کتاب‌های مکتب‌های ادبی نشر مرکز یا تجربه‌های کوتاه نشر قصه و کتاب‌های دیگر از این دست، از جمله آثاری هستند که در زمان انتشار، با استقبال خوبی مواجه بوده‌اند. همین طور مجموعه چهره‌های درخشان یا چلچراغ نشر مدرسه و الی آخر. حالا البته اندکی از تب مجموعه‌سازی کاسته شده، اما هنوز هم پروژه‌های بسیاری در حال اجراست، ازجمله پروژه «مفاخر امروز» انتشارات سوره مهر که کمتر به کتاب‌های مجموعه‌ای علاقه نشان داده است.

«مفاخر امروز» همان طور که از نامش پیداست قصد دارد به مفاخر فرهنگی کشور، نویسندگان، شاعران، مترجمان، پژوهشگران و... بپردازد و در هر جلد از کتاب، کارنامه کاری و زندگی یکی از این چهره‌ها را بررسی می‌کند. جلد نخست این سری کتاب‌ها، به منیژه آرمین، نویسنده آثاری چون آن روز که عمه خورشید مرد، شب و قلندر، بوی خاک و... اختصاص دارد؛ کتابی که در گام نخست نشان داد برخلاف روال معمول اینگونه آثار سوره مهر قصد ندارد تنها به درگذشتگان بپردازد. این روال، یعنی توجه به چهره‌های زنده و فعال البته در کتاب دوم این مجموعه ادامه نیافت؛ کتاب دوم به طاهره صفارزاده اختصاص دارد.

اما در کتاب سوم یک بار دیگر یک چهره زنده یعنی حمید سبزواری مورد توجه قرار گرفت تا معلوم شود ملاک دست‌اندرکاران این پرژوه، زنده یا مرده بودن نیست و قرار است گروهی از چهره‌های فرهنگی که ویژگی‌های مشترکی دارند کنار هم قرار گیرند. درواقع پروژه مفاخر امروز آن طور که در این 3 کتاب عمل کرده، چهره‌های فرهنگی با رگه‌های پررنگ انقلابی و مذهبی را برمی‌گزیند و قصد ندارد به همه مفاخر امروز با هر دیدگاه و نگرشی که باشند بپردازد. این نکته البته با رویکرد کلی انتشارات سوره مهر، متعلق به حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی کاملا هماهنگی دارد و سبب می‌شود برای مخاطبان نیز از ابتدا این پروژه، تعریف مشخصی داشته باشد.

خاک عشق

خاک عشق نخستین جلد از مجموعه مفاخر فرهنگی است که زیر عنوانش آمده است: در شرح زندگی و آثار منیژه آرمین. این کتاب را فاطمه ابراهیمی و فریبا فرشادمهر تهیه کرده‌اند.

کتاب به دو بخش کلی تقسیم می‌شود: خاک عشق، زندگینامه تحلیلی آرمین که فاطمه ابراهیمی آن را نوشته و 80صفحه از این کتاب 170صفحه‌ای را به‌خود اختصاص داده است و نقد آثار که فریبا فرشادمهر نوشته و در 35صفحه، 3رمان آرمین را نقد کرده است. باقی کتاب نمونه‌ای از آثار آرمین است.

نبضم را بگیر، همهمه بودن دارد

نکته جالب در کتاب دوم از مجموعه مفاخر امروز، نویسندگانش است. فاطمه ابراهیمی همچنان یکی از دو نویسنده کتاب دوم است، اما نفر دوم، منیژه آرمین است! درواقع منیژه آرمین که خود موضوع کتاب اول است، یکی از نویسندگان کتابی است که به زندگی و آثار طاهره صفارزاده می‌پردازد که البته علتش آن طور که از محتوای کتاب برمی‌آید، رابطه دوستانه و نزدیک آرمین با صفارزاده بوده است. این کتاب درواقع مجموعه‌ای است از گفت‌وگو، یادداشت، نقد و داستان که همه با محوریت
صفارزاده نوشته شده‌اند.

از سبزوار تا سرزمین‌رؤیا

نویسندگان کتاب سوم، همان نویسندگان کتاب اولند و ساختار و محتوای کتاب نیز، مثل کتاب نخست: بخش نخست، از سبزوار تا سرزمین ‌رؤیا به قلم فاطمه ابراهیمی که زندگینامه تحلیلی حمید سبزواری است و بخش دوم، نقد آثار او به قلم فریبا شادمهر. 45صفحه آخر این کتاب 190صفحه‌ای نیز نمونه‌ای از اشعار حمید سبزواری است.

هر کدام از این 3کتاب با وجود اختلاف حجم، 2900تومان قیمت دارند و هر سه حاصل کارگاه قصه و رمان مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری هستند و توسط سوره مهر منتشر شده‌اند.

کد خبر 128764

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز