جمعه ۲۰ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر - کامران محمدی: برگزیدگان 2 جایزه ادبی «واو» - جایزه متفاوت‌ترین رمان سال - و جایزه شعر خبرنگاران معرفی شدند.

جوایز ادبی

جایزه ادبی واو که امسال هفتمین دوره‌اش را پشت سر گذاشت، پیش از این رمان‌های «دیگر اسمت را عوض نکن» نوشته مجید قیصری، «کتاب بی‌نام اعترافات» نوشته داوود غفارزادگان، «شب ممکن» نوشته محمدحسن شهسواری و «مارمولکی که ماه را بلعید» نوشته قاسم شکری را به‌عنوان نامزدهای نهایی معرفی کرده بود. در این بین، بدون برگزاری مراسم نهایی و روال مرسوم اعلام رای در جوایز، برگزیدگان معرفی شدند.

دبیر این جایزه دیروز به ایسنا گفت: با توجه به شرایط موجود و به درازا کشیدن برگزاری مراسم پایانی معرفی برگزیدگان جایزه ادبی «واو» تصمیم گرفته شد تا در خبری، بهترین رمان متفاوت سال، بهترین ناشر رمان متفاوت سال و رمان شایسته تقدیر معرفی شوند. به گفته فائزه شاکری، امسال از بین 4‌نامزد یادشده، رمان «کتاب بی‌نام اعترافات» نوشته داوود غفارزادگان برای شکل و شیوه نو و درخور توجه روایت و بازی‌های آن، تنوع در لحن و زبان و توجه به قصه- این عنصر فراموش‌شده ادبیات داستانی- به شکلی تازه و نیز برای عبور از معیارها و کلیشه‌های متداول ادبی به‌عنوان بهترین رمان متفاوت سال 1388 برگزیده شد.

علیرضا بهشتی، مدیر نشر روزنه نیز بهترین ناشر رمان متفاوت در سال 1388 معرفی شد. همین طور محمدحسن شهسواری با رمان «شب ممکن» برای شکل و شیوه نو و نا‌منتظر روایت، تکنیک‌های خلاقانه و ایجاد فرمی بدیع شایسته تقدیر شناخته شده است. جایزه غفارزادگان در نشر روزنه اهدا شد و تقدیر از شهسواری نیز در فروشگاه ناشرش (چشمه) انجام گرفت. اما تقریبا به شکل همزمان با جایزه واو، برگزارکنندگان جایزه شعر خبرنگاران نیز آیین پایانی‌شان را با تقدیر از محمدعلی سپانلو برگزار کردند.

در مراسم پایانی دوره پنجم این جایزه، مجموعه شعر «به دنیا اعتماد کرده‌ام» سروده نرگس برهمند به‌عنوان کتاب برگزیده معرفی شد. نامزدهای این دوره علاوه بر برهمند عبارت بودند از: کروب رضایی با کتاب ما دانه ‌دانه سنگ می‌خوریم، آنا شکراللهی با کتاب فراوان کلمه است، عباس صفاری با مجموعه خنده در برف (که این شاعر به‌نفع شاعران جوان از نامزدی جایزه کناره‌گیری کرد)، جلیل صفربیگی با مجموعه عاشقانه‌های یک زنبور کارگر، لیلا کردبچه با کتاب صدایم را از پرنده‌های مرده پس بگیر، جواد کلیدری با مجموعه شعر یکی این همه گل را از دستم بگیرد، سعدی گل‌بیانی با کتاب نی‌زن، جذامی و باد، سهیل محمودی با مجموعه بهار، ادامه پیراهن توست و کیوان مهرگان با کتاب تو و جاده همدستید.

زندگی دوباره بنیاد

از این دو جایزه که بگذریم، پایان هفته گذشته، با آغاز زندگی دوباره بنیاد ادبیات داستانی همراه بود. بنیاد ادبیات داستانی که در چند ماه گذشته بسیار حاشیه‌ساز و عرصه بگومگوی معاون فرهنگی حال و گذشته وزارت ارشاد شده بود، عملا در حالت تعطیل قرار داشت اما همین حاشیه‌ها سبب شد مسئولان دوباره به این بنیاد توجه کنند. این توجه نهایتا به معرفی هیات امنای جدید در چند روز گذشته منجر شد و سرانجام، حکم اعضا نیز امضا شد. هیات امنای بنیاد اگرچه از سوی معاونت فرهنگی معرفی می‌شوند اما شروع به کارشان تنها با امضای وزیر ارشاد ممکن است. محمد حسینی 2 روز پیش امضایش را پای حکم گذاشت و به این ترتیب بنیاد با این اعضا دوباره به زندگی برگشت: مجتبی رحماندوست، امیرحسین فردی، احمد شاکری، محمود حکیمی، محسن مؤمنی شریف، منوچهر اکبری و محمد حسنی.

کد خبر 130196

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز