سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که مخالفان قذافی خود را برای جنگی درازمدت آماده می‌کنند، روز گذشته منابع نزدیک به شورای ملی موقت در بنغازی از آمادگی مشروط معمر قذافی برای کناره‌گیری از قدرت خبر دادند.

قذافی


منابع نزدیک به این شورا که به نوعی دولت موقت لیبی خوانده می‌شود، در بنغازی اعلام کردند: معمرقذافی با اعزام فرستاده‌ای به مقر این دولت موقت، آمادگی مشروط خود را برای کناره‌گیری از قدرت اعلام کرد. روزنامه الشرق‌الاوسط دیروز با اعلام این خبر نوشت، قذافی قصد دارد به شرطی که سلامت وی و خانواده‌اش و دارایی‌هایش تضمین شود، ضمن برگزاری کنفرانس کل مردم (پارلمان قذافی)، کناره‌گیری خود را از قدرت اعلام کند و قدرت را به شورای ملی واگذارد.

این منابع افزوده اند: یکی از پیش‌شرط‌های قذافی کمک به وی برای عزیمت به کشور مورد نظرش و خودداری از پیگرد قضایی وی در خارج از کشور و سپردنش به دست دادگاه‌های بین‌المللی است. این درحالی است که منابع یاد شده از محتوای پاسخ شورا به این خواسته قذافی خبری ندادند. به گزارش شبکه خبری الجزیره، منابع نزدیک به انقلابیون با اشاره به ساقط کردن 4 جنگنده لیبیایی تصریح کردند که با وجود حملات شدید نیروهای وابسته به قذافی به دو شهر مصراته و الزاویه، همچنان کنترل این دو شهر را در اختیار دارند.

در همین حال، انقلابیون لیبیایی قذافی را به استفاده از خلبانانی از کشورهای صربستان، اوکراین، رومانی و برخی کشورهای عربی برای بمباران شهرها متهم کردند و در این‌باره به یافتن پاسپورت‌هایی خارجی در محل سقوط جنگنده‌ها اشاره کردند. از سوی دیگر، شاهدان عینی در الزاویه در 50کیلومتری طرابلس تاکید کردند که نیروهای قذافی در نزدیکی پل الزوایه در ورودی شرقی شهر مستقر شده‌اند و احتمالا به این شهر مجددا حمله خواهند کرد. در همین حال، روزنامه یوسپریدس منتقد قذافی با اشاره به کشته شدن 19 نفر در حمله نیروهای قذافی به مصراته در 200 کیلومتری شرق طرابلس، نوشت: انقلابیون توانستند 10 نفر از افراد قذافی را کشته و 13 نفر دیگر را به اسارت درآورند.

از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان عینی اعلام کرد که شهر مصراته شاهد خشونت‌آمیزترین درگیری‌ها از زمان آغاز انقلاب علیه قذافی بوده و در جریان این درگیری‌ها نیروهای دولتی از توپ و تانک استفاده کردند. این درحالی است که شاهدان عینی افزودند: 20 نظامی وابسته به قذافی به اسارت درآمده و 18 شهروند از جمله یک کودک در شهر مصراته کشته شدند. در این میان، ساکنان منطقه راس لانوف در غرب کشور به‌علت هراس از حملات نیروهای قذافی شروع به ترک منطقه کردند.در مقابل، انقلابیون برای دومین بار و درپی بمباران شدن با تانک و موشک مجبور به عقب نشینی از شهرک بن جواد شدند.

از سوی دیگر، بان‌کی مون دبیرکل سازمان ملل سرانجام توانست وزیرخارجه لیبی را به موافقت با اعزام گروهی به طرابلس به‌منظور تامین کمک‌های بشردوستانه در مناطق جنگ‌زده قانع سازد. مارتین نسرکی سخنگوی بان‌کی‌مون با اعلام این مطلب تصریح کرد: عبدالله الخطیب وزیر خارجه سابق اردن قرار است رایزنی‌های فوری‌ای را با دولت قذافی درباره درگیری‌های جاری در لیبی آغاز کند. نسرکی تصریح کرد: بان‌کی‌مون در تماسی تلفنی با موسی کوسی وزیر خارجه لیبی خواستار پایان فوری درگیری‌ها و تضمین سلامت شهروندان خارجی و اجازه دادن به سازمان‌های انسان‌دوستانه برای ارسال کمک به نیازمندان شده است.

کد خبر 129993

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز