همشهری آنلاین: نتایج یک نظرسنجی در فرانسه نشان می‌دهد که اکثر قریب به اتفاق فرانسوی‌ها خواهان یک رییس جمهور زن هستند

france flag

این نظرسنجی مشخص نکرده که عملکرد ضعیف نیکلا سارکوزی تا چه میزان بر رای مردم فرانسه برای سپردن کرسی ریاست جمهوری این کشور به یک زن اثر گذاشته است.

به گزارش ایرنا ،91 درصد از فرانسوی‌های شرکت کننده در نظرسنجی موسسه 'مدیا پریسم ' گفته‌اند خواهان داشتن رییس جمهوری از جنس مونث هستند.

نظرسنجی مزبورنشان می دهد که 80 درصد از مردم فرانسه برای تصدی پست ریاست جمهوری این کشور فرقی بین جنس زن و مرد قایل نبوده و تنها 20 درصد در اینکه این زن چه کسی باشد ، ابراز تردید کرده‌آند.

در همین حال نیز هشت درصد از مردم فرانسه گفته اند که دوست دارند که رییس جمهور کشورشان مرد بوده و 12 درصد نیز در زمینه جنسیت رییس جمهور اظهار نظر خاصی نداشته‌اند.

از زمان برقراری جمهوری پنجم فرانسه در چهارم اکتبر سال 1958 میلادی تاکنون که مطابق با آن رییس جمهور با آراء مستقیم مردم انتخاب می شود ، هیچ زنی کرسی ریاست جمهوری فرانسه را در اختیار نگرفته و این درحالی است که همواره یک یا دو زن نیز خود را در انتخابات ریاست جمهوری دوره های گذشته این کشور نامزد کرده اند.

درآخرین انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سال 2007 میلادی ' سگولن رویال' از سوسیالیست های فرانسه در دور دوم انتخابات با سارکوزی به رقابت پرداخته و با اختلاف نه چندان زیادی میدان را به وی واگذار کرد.

هم اکنون درکمتر از 14 ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سال 2012 میلادی فرانسه ' مارتین اوبری ' دبیر اول حزب سوسیالیست ' ، ' سگولن رویال' از همین حزب و ' مارین لوپن' دبیرکل حزب ملی راست افراطی فرانسه از علاقمندی خود نسبت به شرکت در آن خبرداده‌اند.

کد خبر 129674
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز