گروه سیاسی: در فاصله کمتر از یک هفته به اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری و با قوت گرفتن احتمال حضور آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی دبیر کل جامعه روحانیت مبارز در انتخابات هیات‌رئیسه این مجلس، برخی احزاب سیاسی و نمایندگان مجلس خبرگان به این موضوع واکنش‌هایی نشان دادند.

مجلس خبرگان رهبری


محور این واکنش‌ها در عین استقبال از اعلام آمادگی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در انتخابات هیات رئیسه مجلس خبرگان با توصیه به نگاه علمایی به جایگاه این مجلس و پرهیز از نگاه سیاسی به انتخابات هیات رئیسه خبرگان همراه شده بود.
از همین رو بود که دیروز محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی، مجلس خبرگان را نهادی مقدس در جمهوری اسلامی دانست که شماری از علما و مجتهدان در آن حضور دارند . وی گفت: نوع تصمیم‌گیری‌های آنان مربوط به‌ خودشان است؛ موضعی مشابه موضع غلامعلی حداد عادل رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی که چندی پیش درباره ترکیب هیات رئیسه خبرگان فقط به این جمله اکتفا کرده بود که آنها خودشان می‌دانند.

این دیدگاه، دیروز در صحبت‌های اسدالله بادامچیان قائم مقام حزب موتلفه اسلامی، حسین فدایی دبیر‌کل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی و غلامرضا مصباحی مقدم عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز - 3نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی- نیز منعکس شد. بادامچیان که در روزهای گذشته برخی سایت‌ها به نقل از او نوشته بودند آیت‌الله مهدوی کنی به احترام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به انتخابات هیات‌رئیسه خبرگان ورود پیدا نمی‌کند، دیروز این سخنان منتسب به‌خود را تکذیب و تاکید کرد: خبرگان اهل دنیا نیستند و به وظیفه و تکلیف الهی خود عمل می‌کنند و ریاست مجلس خبرگان هم مربوط به‌خودشان است.

وی گفت: برخی سایت‌ها سخنان من را به‌صورت ناقص منتشر کردند و گفته من این بود که اگر مهدوی‌کنی نیاید هاشمی خواهد آمد.

این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درخصوص دیدار اخیر تنی چند از اعضای حزب موتلفه اسلامی با هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: روابط عمومی حزب موتلفه اسلامی به‌زودی در بیانیه‌ای جزئیات این دیدار را منتشر می‌کند.

استقبال از حضور آیت الله مهدوی کنی

از سوی دیگر، برخی واکنش‌ها به استقبال از حضور مهدوی کنی در انتخابات هیات رئیسه مجلس خبرگان و شفاف‌سازی‌ اتفاقاتی بر می‌گشت که در دوره قبل این انتخابات رخ داد.

روز گذشته برخی از اعضای مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با فارس از حضور آیت الله مهدوی کنی در انتخابات هیات رئیسه این مجلس استقبال کردند. آیت‌الله عبدالنبی نمازی با اشاره به شخصیت علمی، فقهی و سیاسی آیت‌الله مهدوی کنی، ایشان را بهترین گزینه برای این سمت دانست. وی با انتقاد از عملکرد برخی افراد در رسانه‌ای کردن انتخابات هیأت رئیسه مجلس خبرگان تصریح کرد: اینگونه رفتارها یک بدعت است و با قداست این جایگاه مقدس که محل حضور فقها و مجتهدان است همخوانی و تناسب ندارد.

آیت الله علی اسلامی دیگر عضو مجلس خبرگان رهبری نیز آیت‌الله مهدوی کنی را فردی مورد اطمینان امام (ره) و ملت معرفی کرد و گفت: رئیس و هیأت رئیسه همچنان باید مورد اطمینان و اعتماد ملت ایران باشد و مورد اطمینان قاطبه مسلمانان باشد. وی افزود: آیت‌الله مهدوی کنی بازوی پرتوان نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو جامعه روحانیت مبارز در حاشیه جلسه علنی دیروز درباره هیات رئیسه مجلس خبرگان گفت: با توجه به شرایط پیش‌آمده رقیب جدی‌ای وارد نمی‌شود و احتمال اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز کاندیدا نشوند بسیار قوی است.
وی گفت: هاشمی رفسنجانی بارها من‌جمله در ملاقات با موتلفه این جمله را تکرار کرده است که هیچگاه خودم برای هیچ مسئولیتی داوطلب نشده‌ام لذا با توجه به این صحبت‌ها به‌نظر می‌رسد که احتمال عدم‌کاندیداتوری ایشان بسیار قوی باشد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه کاندیداتوری ریاست خبرگان به‌صورت سنتی با درخواست اعضای خبرگان صورت می‌گیرد، گفت: در میان‌دوره‌ای قبل نیز به آیت‌الله مهدوی کنی پیشنهاد شد ولی ایشان قبول نکردند حتی این پیشنهاد را آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز به ایشان دادند. اما با توجه به اینکه ایشان در میان‌دوره‌ای وارد مجلس خبرگان شده بودند مایل نبودند که این توهم به‌ وجود آید که برای بحث ریاست وارد شده‌اند.

حسین فدایی نیز دیروز در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا شرایط باعث پذیرش پیشنهاد کاندیداتوری توسط آیت‌الله مهدوی کنی شده است یا خیر؟ گفت: آیت‌الله مهدوی از نظر جسمی و به لحاظ سلامتی مشکل داشته‌اند و این موضوع در برخی تصمیمات مؤثر بود و البته این موضوع به معنای واجد شرایط نبودن ایشان نیست.

وی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه مشکلات جسمی آیت‌الله مهدوی کنی برطرف شود، گفت: آنچه تشخیص علما و خبرگان است مورد قبول همگان است. دبیر کل حزب موتلفه نیز روز گذشته با اشاره به‌نظرش در مورد نامزدی آیت‌الله مهدوی کنی درخصوص ریاست خبرگان اظهار داشت: بنا به اخبار رسیده نزدیک به 60 نفر از علمای مجلس خبرگان به این امر نظر مساعد نشان داده‌اند. آیت‌الله مهدوی کنی از علمای بزرگ و مبارزین قدیمی انقلاب هستند که آوازه مقاومت ایشان در زندان‌های شاه ملعون به گوش انقلابیون آشنا و اثرگذاری ایشان در تمام امور مهم انقلاب اسلامی بعد از پیروزی در 22 بهمن 57 نیز بر همگان آشکاراست. با توجه به اینکه معظم له اعلام آمادگی قطعی برای نامزدی ریاست مجلس خبرگان را فرموده‌اند ما از نامزدی ایشان استقبال می‌کنیم.

کد خبر 129564

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز