سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۵:۵۴
۰ نفر

آیت‌الله اسلامیان *: انتخاب هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری هر دو سال یکبار برگزار می‌شود و اهمیت نهمین اجلاس خبرگان نیز از این جهت است که زمان انتخاب هیأت رئیسه جدید فرا رسیده است.

آیت الله اسلامیان

 بعد از فوت آیت‌الله مشکینی مسئله انتخاب رئیس در مجلس خبرگان رهبری مطرح بود و بعضی از بزرگان این مجلس در نطق‌های خود اظهار می‌داشتند که خبرگان، مجلس خاصی است به این معنا که دور از سیاست نیست ولی مجلسی سیاسی هم نیست زیرا بزرگانی از مجتهدین بلاد مختلف برای تصمیم‌گیری راجع به بزرگ‌ترین امر مملکت گرد هم جمع می‌آیند. از این‌رو تصمیمات مجلس خبرگان رهبری باید در قلب‌ها نفوذ داشته و مردم باید اعتقاد قلبی به فقاهت و تقوای آنها داشته باشند.

ریاست دوره‌های گذشته مجلس خبرگان با آیت‌الله مشکینی، فقیه و استاد اخلاق بود و بعد از ایشان نیز برخی از بزرگان بر این نظر بودند که ریاست خبرگان رهبری را باید شخصیتی فقیه و حوزوی که دارای نفوذ معنوی در جامعه است عهده‌دار شود، زیرا استدلال دوستان اینگونه بود که رئیس این مجلس باید به دور از مسائل سیاسی روز باشد و در آن برهه هم با توجه به اینکه حوادث بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری دهم و فتنه 88 رخ نداده بود، آیت‌الله جنتی را به‌عنوان نامزد ریاست پیشنهاد دادند که ایشان رای بالایی هم کسب کرد؛ با این همه برخی از اعضای مجلس خبرگان در آن زمان براساس استدلال و مصالحی که مد نظرشان بود رای به ریاست آقای هاشمی دادند.

اما بسیاری از اعضای مجلس خبرگان رهبری در اجلاس‌هایی که بعد از فتنه برگزار شد در نطق‌های پیش از دستور خود به‌صورت محترمانه از آقای هاشمی انتقاد کردند و بر این نکته تاکید داشتند که مواضع ایشان نتوانسته توقعات را برآورده کند. از منظری دیگر باید به این مسئله اشاره کرد که اساسا انتخاب هیأت رئیسه خبرگان هر دو سال یکبار موضوعی طبیعی است و ممکن است فردی بعد از مدتی رای لازم را کسب نکند و فرد دیگری با کسب آرای بالاتر قبول مسئولیت کند.

آیت‌الله مهدوی کنی در این دوره اعلام نامزدی کرده‌اند و از نظر تعداد زیادی از اعضای مجلس خبرگان رهبری شاخص‌هایی که برای ریاست این مجلس لازم است در ایشان وجود دارد زیرا آیت‌الله مهدوی کنی با سوابق درخشان علمی، مدیریتی و تدبیرشان در حوادث مهم سیاسی امتحان خود را پس داده‌ و با این سوابق شخصیت محبوبی از خود ساخته‌اند که از نظر بنده درصورت نامزدی، ایشان رای بالایی کسب خواهند کرد.

*عضو مجلس خبرگان رهبری

کد خبر 129982

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز