همشهری آنلاین: شعار ما این بود که حکومت انقلاب را به حکومت امام زمان وصل کنیم . پس در این راه باید مراقب جوانان بود درحالی که همه می دانیم برای نسل جوان مشکلات جدی بوجود آمده و نباید از آن غافل باشیم.

 

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در نهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری دور چهارم با تشکر از مردم هوشیار ایران به خاطر حضور در نمایش بزرگ در راهپیمایی 22 بهمن گفت: مردم ایران بار دیگر وفاداری همیشگی و عمیق خود را به نظام ابراز کردند.

وی افزود: کسانی که چشمشان به ایران بود تا ببینند در شرایط فعلی مردم چه می‌کنند با حضور مردم همگی اتفاق نظر داشتند که مردم ایران اعلام وفاداری به‌جا و جدی به نظام داشتند.

وی با اشاره به اوضاع منطقه و جهان گفت: ما در شرایط فعلی منطقه و جهان باید مراقب خیلی چیزها باشیم؛ چراکه روشن است وضع منطقه و به‌خصوص جهان اسلام یک وضع کاملا جدیدی است که در عمر ما و قبل از آن چنین اتفاقی نیفتاده بود.

رییس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این‌که در سراسر دنیای اسلام حرکت جدیدی آغاز شده است، تصریح کرد: حرکت در دنیای اسلام نشان از موج بیداری مردم و آشنایی به وظایف و مشکلات خودشان دارد؛ چون ترکیبی از مردم در صحنه هستند که اهداف خوبی دارند. البته تفاوت‌هایی نیز به لحاظ سلیقه‌ای دارند، اما چون پیکره، امت اسلامی است اکثریت از مسلمانان هستند و برای اسلام به میدان آمده‌اند.

هاشمی با اشاره به این‌که بسیاری از حرکت‌های منطقه در اعتراض به وابستگی کشورهای مورد تحرک به خارج و نفوذ استکبار و استعمار و سلطه‌ی جهانی است، افزود: از دیگر دلایل تحرک‌های منطقه فساد حاکم بر حکومت‌های این کشورها و دیکتاتوری سیاسی شدید است و برخی با عقاید تغییر آمده‌اند که این شعارها تقریبا در همه این کشورها دیده می‌شود.

وی با بیان این‌که مجموعه تحرک‌های منطقه به این معنا است که مردم وضع موجود کشورشان را نمی‌خواهند تحمل کنند، تصریح کرد: حرکتی که آغاز شده است به نظر برگشت‌ناپذیر است. گرچه ممکن است فراز و نشیب داشته باشد.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به این‌که در منطقه نوعی آگاهی دیده می‌شود که معلول تجارب طولانی است، خاطرنشان کرد: مردم منطقه قدم به قدم خواسته‌هایشان را مطرح می‌کنند و در نهایت تشکیل دولت جدید را خواستار می‌شوند که در انقلاب ایران نیز تجربه‌ آن را داریم. بنابراین نهضت آنها ادامه دارد.

رییس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این‌که در برخی کشورها قساوت خیلی زیاد شده و حتی مردم خود را بمباران می‌کنند، افزود: برخی از دولت‌های کشورهای منطقه قساوت بالایی به خرج می‌دهند؛ چون هستی خود را در خطر می‌بینند و ادامه حیات خود را دچار مشکل احساس می‌کنند؛ در حالی که ادامه حیاتشان کوتاه است؛ چون نهضتی که ایجاد شده راه برگشتنی نیست و گرچه شاید جایی موفق نباشد، اما در جای دیگر پیروز خواهد شد.

وی با بیان این‌که بحران ایجاد شده جهانی است، توضیح داد: نمی‌توان گفت حرکت‌های ایجاد شده تنها در منطقه‌ خاورمیانه، کشورهای اسلامی و آفریقایی است و بقیه‌ دنیا فارغ هستند؛ چراکه آن‌ها هم این بحران را پشت سر گذاشته‌اند و هنوز در برخی جاها خواسته‌های آن‌ها ادامه دارد. البته آنها خواسته‌هایشان رفاهی اقتصادی و در رابطه با اشتغال است و به دنبال مسائل سیاسی و اعتقادی نیستند؛ چون در این راستا همه از یک قماش هستند.

آثار حرکتی که در خاورمیانه شروع شده به جهان پیشرفته خواهد رسید

هاشمی با بیان این‌که حرکتی که در خاورمیانه و مناطق نفت‌خیز شروع شده آثارش به جهان پیشرفته نیز خواهد رسید، تصریح کرد: اتفاقات منطقه مشکلاتی در مساله انرژی ایجاد می‌کند و نگرانی‌های ایجاد شده در این رابطه باعث می‌شود کشورهای پیشرفته به فکر ذخیره‌ انرژی بیفتند و این موضوع باعث گرانی می‌شود که بر وضع موجود آنها نیز اثر می‌گذارد.

رییس مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که تجربه دنیا در حال حاضر تجربه گذار از وضع موجود است، افزود: می‌توان حدس زد که نتیجه چه می‌شود، اما چون عوامل اصلی در اختیار ما نیست به نظر مبهم است در نهایت چه به دست می‌آید؛ چراکه شاهدیم حتی در جاهایی که حکومتشان نوپا است و خودشان آن حکومت را انتخاب کرده‌اند مثل عراق، مردم به بهانه‌های مختلف نمی‌خواهند از دیگران عقب باشند و می‌گویند چرا برق، آب، گاز و غیره نداریم؟

وی با بیان این‌که افتخار ایرانی‌ها این است که 50 سال پیش این راه را شروع کرده و در این مسیر نیم قرن مبارزه کرده و 30 سال است که پیروز شده است، تصریح کرد: ما با کمترین هزینه به پیروزی رسیدیم و هزینه‌ خیلی کشورهای دیگر را نپرداختیم؛ چرا که در انقلاب ما عناصری بودند که در انقلاب‌های دیگر نیستند.

هاشمی‌رفسنجانی اضافه کرد: در انقلاب ما بیش از 90 درصد حرکت‌ها معلول خواسته‌های دینی بود و چشم‌ها به امام (ره) و روحانیت بود که روحانیت نقش بسیار مهمی ایفا کرد و در زمینه آگاه کردن مردم بسیار موثر بود.

رییس مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که امام (ره) در انقلاب رهبری بسیار مناسبی داشتند، گفت: امام حتی زمانی که پشت ابر و در غیبت صغری بودند و در ترکیه حضور داشتند اوضاع را به خوبی اداره می‌کردند و نهضت را به نتیجه رساندند و مقابل خطرها ایستادند که البته در این راستا نقش مردم نیز بسیار مهم بود.

وی با اشاره به این‌که در جلسه‌ای در مجمع تشخیص مصلحت نظام عوامل پیروزی انقلاب ایران را ذکر کرده است که شبیه آن در کشورهای دیگر دیده نمی‌شود، بار دیگر به بیان این عوامل پرداخت و گفت: یکی از عوامل پیروزی ما اسلام بود؛ چراکه بند تسبیح لایه‌های جامعه، اسلام بود و حتی اهل سنت در اسلام با ما مخالفتی نداشتند و همکاری می‌کردند.

هاشمی‌رفسنجانی ادامه داد: موضوع دیگر مکتب اهل بیت بود که در همین راستا می‌توان گفت نقطه تمرکز آن تشیع بود که مرجعیت شیعه در این زمینه بسیار موثر بود و امام (ره) نیز در طول مبارزه وجه غالب بودند.

رییس مجلس خبرگان رهبری در رابطه با نقش امام (ره) در انقلاب ایران افزود: تفاوت آیت‌الله کاشانی در نهضت ملی با امام (ره) در انقلاب این بود که امام (ره) رهبری و مرجع تقلیدی بود که مردم حرف ایشان را حجت می‌دانستند اما آیت‌الله کاشانی با این‌که فردی منزه و کامل بودند برای مردم حجیت نداشتند. همین‌طور می‌توان گفت در انقلاب نیروی عظیم روحانیت وجود داشت که نه در مشروطه و نه در نهضت ملی دیده نمی‌شد.

همه‌ اتفاقات انقلاب در ظرف حضور مردم اتفاق افتاد

 در ادامه اجلاس نهم مجلس خبرگان رهبری دور چهارم، هاشمی رفسنجانی با بیان این‌که حوزه‌های علمیه محصول کار شیخ عبدالکریم حائری و بروجردی بودند که با بالغ شدن آن‌ها به خدمت انقلاب آمدند، تصریح کرد: حوزه‌ها سالی چند بار افکار خود را به همه‌ ایران انتقال داده و افکار مردم به آن‌جا برمی‌گشت و این ارتباطی بود که هیچ حزبی نمی‌تواند با مردم ایجاد کند.

وی با تاکید بر این‌که اسلام، تشیع و روحانیت پایه‌های اصلی انقلاب در کنار ولایت فقیه بودند که آن زمان به صورت غیررسمی در امام (ره) متولد شد، گفت: گرچه بحث ولایت فقیه در قانون اساسی مطرح نشده بود اما مردم به حکم ولایت عمل می‌کردند و حتی زمانی که دستور شکسته شدن حکم تقیه داده شد، به هر قیمت عمل کردند.

هاشمی با بیان این‌که همه‌ اتفاقات در انقلاب در ظرف حضور مردم اتفاق افتاد، خاطرنشان کرد: اگر هم اسلام، هم شیعه، هم مرجعیت و هم روحانیت حضور داشت، اما مردم نبودند و در خلاء کار می‌کردیم چیزی به دست نمی‌آمد. پس حضور مردم باعث موفقیت‌ها بود که در لحظات شروع با وسعت آمدند و در راستای لغو مصوبات دولت در مورد انجمن‌های ایالتی و ولایتی تا 15 خرداد حضور داشتند و البته بعد از آن به خاطر ایجاد فضای خفقان، مردم در ظاهر حضور نداشتند، اما در باطن بودند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که دریای عظیم مردمی ایران باعث شد نیروهای انقلابی احساس پشتیبانی کافی در همه صحنه‌ها داشته باشند، تصریح کرد: حتی مردم در روزهای سخت نمی‌گذاشتند خانواده‌های زندانی‌ها مشکل پیدا کنند و به آنها رسیدگی می‌کردند.

وی با اشاره به این‌که آن زمان اسم اسلام و شیعه کافی بود و مردم بهشت را پشت سر اسلام می‌دیدند، تصریح کرد: مردم به امید زندگی اسلامی و انسانی بودند، اما در کشورهای دیگر بخشی از موارد این‌طور است و بخشی به مسائل دیگر مربوط می‌شود. البته ما نیز در کشورمان خفقان، سلب آزادی، استکبار و حضور استعمار در همه صحنه‌ها را داشتیم، اما مساله‌ اصلی که مردم را نگه می‌داشت امید به امت اسلامی و جامعه‌ اسلامی بود که ان‌شاءالله همیشه این امید باقی باشد.

امروز آگاهی بخشی از طریق ابزارهای دیجیتال است

رفسنجانی با اشاره به این‌که در دوره‌ انقلاب در ایران آگاهی‌بخشی به عهده‌ حوزه‌های علمیه و دانشگاهیان بود، تصریح کرد: امروز آگاهی‌بخشی در دنیا بیشتر از طریق ابزارهای دیجیتال، ماهواره، اینترنت و سایت‌ها اتفاق می‌افتد و البته همگانی است و ممکن است مردم گاهی دچار مشکلات شوند، اما در نهضت ما دچار مشکلات فکری نمی‌شدیم و فقط گاهی با مشکلات عملی روبه‌رو بودیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این‌که ما افتخار پیشگامی حرکت ضداستکباری و ضداستعماری و اجرای اسلام ناب را داریم، گفت: این موضوع در تاریخ ما ثبت شده است و قطعا ما در بیداری دنیای اسلام بی‌تقصیر نیستیم، اما این‌که چقدر موثر بوده‌ایم باید برای آن‌که حرف نپخته نزنیم و اغراق نکنیم بگوییم که حتما موثر بوده‌ایم و امروز نیز بسیاری از عوامل پیش آمده هنوز تحت تاثیر حرکت‌های ایران است.

وی افزود: بدون عواملی چون اسلام، روحانیت و تشیع چیزی به وجود نمی‌آمد و برای بقا و تکامل این انقلاب، این عوامل باید همه در صحنه باشند؛ چراکه اگر از اسلام غفلت کنیم اشتباه بزرگی کرده‌ایم. البته امروز اسلام نیاز به عمل دارد و نمی‌توان همیشه بگوییم که در آینده درست می‌شود. پس باید مقید به اسلام باشیم؛ چون اگر مردم احساس کنند با شعار می‌خواهند کار را جلو ببرند خدای نکرده ممکن است انسجام مردمی از دست برود.

نباید از مشکلات نسل جوان غافل شد

هاشمی هم‌چنین به خطر وجود عرفان‌های کاذب و تاثیر آن بر عقاید مردم اشاره کرد و گفت: برای حفاظت از اعتقادات باید کارهای بزرگ انجام شود و در این زمینه احکام و مساجد بسیار اهمیت دارند و باید گفت که مساجد ما وضعیت بدی ندارند و مردم در آنها حضور پیدا می‌کنند، اما در این راستا مساجد باید بیشتر مورد توجه باشند؛ چون نباید از نسل جوان خالی شود و در حال حاضر باید نسل جوان مورد توجه باشد؛ چرا که جوانان که تازه چشم و گوششان باز می‌شود حتما تحت تاثیر قرار می‌گیرند. پس باید مراقب آنها بود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که هدف انقلاب ما این نبود که یک دوره خودمان حکومت کنیم و تمام شود، تصریح کرد: شعار ما این بود که حکومت انقلاب را به حکومت امام زمان وصل کنیم. پس در این راه باید مراقب جوانان بود؛ در حالی که همه می‌دانیم برای نسل جوان مشکلات جدی به وجود آمده و نباید از آن غافل شد.

اخلاق رکن اساسی جامعه است

به گزارش ایسنا، هاشمی رفسنجانی در ادامه اخلاق را رکن اساسی جامعه عنوان و اظهار کرد: هم‌اکنون اخلاق در جامعه آسیب دیده و دروغ‌ها از سطوح رسمی تا دیگران وجود دارد . آمار و وعده‌های دروغ دادن، تخلف از وعده کردن، شعارهای بی‌محتوا دادن، فریب دادن، تهمت زدن، همه اینها خلاف اسلام است.

وی افزود: اگر جامعه احساس کند اسلام این است تحقیقا تردید پیش می‌آید.

ولایت فقیه رکن اساسی کشور است

رییس مجلس خبرگان رهبری، با بیان این‌که هم‌اکنون خانواده‌ها آسیب‌پذیر شده‌اند و آمار ازدواج کاهش پیدا کرده و بحث دختران فراری را می‌بینیم، گفت: خیابان‌های ما آنچه که باید نیستند. البته من نمی‌خواهم در مورد برخی مسائل صحبت کنم، چون خیلی از ملاحظات را در نظر می‌گیرم، ولی باید گفت با زور و ترساندن کار پیش نمی‌رود. البته در اسلام زور، ترساندن و تعزیرات و مجازات وجود دارد، اما مردم را باید معتقد به احکام بار بیاوریم و بدانیم اگر اسلام باشد، احتیاج به نیروهای پلیس، گارد و زندان نخواهد بود و در واقع همه این‌ها از کارهای مهمی است که ما باید تلاش کنیم تا اسلام به محتوای واقعی خود باشد و مردم نیز به آن علاقه‌مند شوند.

هاشمی رفسنجانی با بیان این‌که من بیشتر به تربیت عقیده و اقناع باور دارم، گفت: البته من نمی‌گویم از مجازات صرف‌نظر شود.

وی همچنین خاطر نشان کرد: تشیع عزیز است و مردم همچنان عاشق اهل بیت هستند و اگر از ما کوتاهی ببینند، عشق‌شان کم نمی‌شود.

رییس مجلس خبرگان رهبری، در ادامه ولایت فقیه را رکن اساسی کشور خواند و گفت: این رکن همواره اساسی بوده و امام(ره) با این عنوان مرجعیت و ولایت‌شان با هم جمع شد و آن عظمت را ایجاد کردند و خوشبختانه این مسئله ادامه داشته است.

وی همچنین اظهار کرد: مردم ما در اصل با ولایت فقیه مشکلی ندارند. مشکلی که ممکن است که پیش آید این است که خیلی از افراد و نهادها از رهبری زیادی خرج و هزینه می‌کنند و هر کاری ولو کار اشتباهی که کرده باشند، از رهبری خرج می‌کنند. این در حالیست که باید خودمان وظایف‌مان را انجام دهیم.

هاشمی رفسنجانی با بیان این‌که رهبری پدر همه هستند، گفت: عده‌ای می‌خواهند ایشان را در یک جریان ولو کوچک محبوس کنند. اگر چه ممکن است اینها به زعم خود سود کنند، اما این اشتباه اساسی آنهاست و به آنها ضرر می‌رساند، چرا که باید دانست رهبری برای همه است.

رییس مجلس خبرگان رهبری، گفت: ما دست‌مان هم‌اکنون پر است از این جهت که اگر کسی دستی از آستین بیرون بیاورد و وحدت جدی ایجاد کند، باز هم همان مقام رهبری است. ما می‌توانیم کمک کنیم، ولی در نهایت ایشان می‌توانند کار را انجام دهند.

باید مردم را منسجم نگه داریم

وی در ادامه با تاکید بر این‌که حفظ مردم بسیار مهم است، اظهار کرد: تفرقه در حال جدی شدن است،

بنابراین باید بسیار مواظبت کنیم که مردم را منسجم نگه داریم. من نمی‌گویم هیچ اختلافی وجود نداشته باشد. اختلاف در سلیقه‌های سیاسی همیشه هست و وجود آن هم خوب است، اما این اختلافات نباید به اصول و ارکان برگردد. باید انتقادها و بحث‌ها در مورد تاکتیک‌ها باشد.

هاشمی رفسنجانی در ادامه خطاب به اعضای خبرگان، گفت: کمترین وظایف ما خبرگان حفظ ولایت و شرایط ولایت است. نگذاریم مسائلی که حقیقتا نباید به پای رهبری نوشته شود به پای ایشان نوشته شود. البته خود ایشان هوشیار و مواظب هستند، اما می‌بینیم که چند روز بعد از نصایح ایشان به حرف‌شان گوش داده نمی‌شود.

رییس مجلس خبرگان رهبری، با تاکید بر این‌که باید مواظب باشیم این عمود و خیمه آسیب نبیند، گفت: اگر عمود آسیب ببیند دیگر نمی‌شود کاری کرد. در نتیجه ما موظفیم که از این محوریت حفاظت کنیم. منتها از راه درست نه از راهی که دیگران از ما نپذیرند.

هاشمی در ادامه با بیان این‌که تمام این مسائل و عوامل گفته شده را باید مورد توجه قرار بدهیم، در غیر این صورت ارکان ما متزلزل خواهد شد، گفت: همه اینها را باید با هم حفظ کرد.

مراجع باید از شرایط کشور قانع باشند

وی در ادامه وجود همدلی میان روحانیت را حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: اگر چنین همدلی وجود نداشته باشد، کار دشوار خواهد شد.

رییس مجلس خبرگان رهبری، افزود: مراجع باید از شرایط کشور قانع باشند و سریعا حمایت کنند. آنها اهل فضل، علم، تقوا هستند. بنابراین اگر حرفی وجود دارد باید با آنها زده شود.

هاشمی رفسنجانی همچنین با تاکید بر این‌که روحانیت باید با دانشگاه نیز همدلی داشته باشد، گفت: امروز بیش از 5/3 میلیون نفر دانشجو داریم و خانواده‌ها نیز دقیقا به دانشگاه معتقدند. در نتیجه نمی‌توانیم از این منبع عظیم غافل باشیم و روحانیت مقابل دانشگاه و دانشگاه مقابل روحانیت باشد.

وحدت حوزه و دانشگاه آنطور که ما می‌خواستیم نیست

وی با تاکید بر این‌که وحدت حوزه و دانشگاه آنطور که ما می‌خواستیم نیست، گفت: این وحدت باید ایجاد و دوباره تقویت شود که البته این کار سختی نیست و با راهکارهای خوب و افراد آشنا امکانپذیر است.

رییس مجلس خبرگان رهبری، در ادامه با بیان این‌که حکومتی که در معیار تشیع و مکتب اهل بیت که در عصر غیبت برای اولین بار به وجود آوردیم، می‌تواند برای جهان راهگشا و به عنوان یک الگوی عملی قلمداد شود، گفت: نمی‌شود از جامعه‌ای که خود گرفتار بیکاری، بداخلاقی، تورم و اختلاس است الگو ساخت.

وی تاکید کرد: انقلاب اسلامی ایران اگر چه دیر به این دلیل که نگذاشتند به خاطر مسائلی چون جنگ و ... پیش برود، اما به هر ترتیب هم‌اکنون الگو شده است. حال اگر الگوی عملی و واقعی اسلامی را بتوانیم در کشور و دنیا ایجاد کنیم کارساز خواهیم بود.

هاشمی رفسنجانی افزود: ایران امروز با ثروت، جغرافیا، مردم هوشمند، روحانیت نیرومند و دانشگاه‌های فراوانش اگر نتواند الگو شود در واقع این نقصی در مدیریت کار ماست و در نتیجه باید به فکر این موضوع باشیم و کارهای بهتری انجام دهیم و نقص‌های خود را کم کنیم و کارهای بهتری انجام دهیم.

اگر آیت الله مهدوی کنی بیایند من از ایشان حمایت می‌کنم

رییس مجلس خبرگان رهبری، در ادامه اظهار کرد: در چند ماه اخیر بر سر بحث خبرگان غوغایی به وجود آمد و این موضوع تقریبا همه چیز را تحت تاثیر قرار داده است. در حالیکه وجود این اختلاف واقعا مضر است. اگر در خانه ما این اختلاف آغاز شود سرایت آن به جاهای دیگر سریع‌تر خواهد شد.

وی افزود: من از دو - سه ماه پیش احساس کردم برای ریاست خبرگان مسائلی سازماندهی شده است. این در حالی است که من دو سال پیش از این از آقای مهدوی خواستم که نامزد شود. همچنین با‌ آقای طبسی هم صحبت کردم که این مسوولیت را بپذیرند، اما آقایان نپذیرفتند و حقیقتا برای این ماندند که فراجناحی بودن این نهاد مقدس را که باید برای همه جا سایه‌ای باشد حفظ کنند و مردم دل‌شان به یک جایی خوش باشد. به هر ترتیب 80 مجتهد عادل و دارای صلاحیت با انتخاب مردم اینجا آمده‌اند و این کم سرمایه‌ای نیست.

هاشمی با تاکید بر این‌که من تفرقه را در اینجا مضر می‌دانم، گفت: اگر ایشان هم‌اکنون بیایند من از ایشان حمایت می‌کنم. شاید در این صورت تفرقه از خبرگان کنار رود.

رییس مجلس خبرگان رهبری، افزود: وقتی بحث را با آقای مهدوی کنی در میان گذاشتیم ،ایشان بحث سن و کسالت را مطرح کردند. من به ایشان گفتم این مسئله سابقه داشته و آیت‌الله مشکینی هم قبل از این امور را اداره می‌کردند اما ایشان مسئله موانع را مطرح کردند.

وی گفت: من تا همین اواخر منتظر بودم تا دفتر ایشان اعلام کردند که تشریف می‌آورند. حال اگر ایشان حاضر باشند مسوولیت را بپذیرند من نامزد نمی‌شوم تا به این صورت رفع اختلاف شود و در واقع از ناحیه اسم من این نهاد مقدس آسیب نبیند. اگر ایشان نیامدند و دیگران خواستند بیایند من با این افراد نیز همراهی می‌کنم.

هاشمی رفسنجانی در ادامه گفت: من باید نکته‌ای را به شما عرض کنم و آن اینکه اولا من در هیچ دوره‌ای از سمت خودم تا به حال از پیش خودم را نامزد هیچ پستی نکرده‌ام و پست‌های من همراه با فشار و تکلیف بوده است. در انتخابات نهم نیز شرایطی دیدم که نمی‌خواهم درباره آن صحبت کنم تا تجدید اختلاف ‌شود و تصمیم گرفتم دیگر در هیچ انتخاباتی شرکت نکنم، اما مردم را همیشه تشویق می‌کنم و بخاطر سن بالای من کسی نباید از من توقع داشته باشد.

وی گفت: برای انتخابات خبرگان فشار عجیبی روی من بود چنانچه آن موقع آقایان جامعه روحانیت آقای مهدوی و یزدی به دفتر من آمدند و چقدر بر من اصرار کردند و اصلا نیامدن من را مساوی خیلی از خطرها دانستند. من گفتم من آنجا این موضوع را رد نمی‌کنم، اما لازم است تا با آقا صحبت خواهم کرد. با آقا صحبت کردم و ایشان گفتند این کار برای تو واجب است. من هم گفتم من بر خود واجب نمی‌دانم. حال اگر شما واجب می‌دانید، مقدمات واجب بر شما واجب است، اما بر من واجب نیست. به هر ترتیب من پذیرفتم چون برای من امر شده بود. اگر چه باز در آن انتخابات بداخلاقی‌هایی دیدم که البته محدود بود.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه من هیچگاه شیفته پست، سمت و موقعیت نبوده‌ام، گفت: بهرحال همه مسائل را در 60 سال عمر سیاسی خودم دیده‌ام، بنابراین باید اندوخته‌های خودم را یادداشت کنم.

رییس مجلس خبرگان رهبری، با بیان این‌که تا نفس دارم در خدمت این انقلاب می‌مانم، گفت: منتظرم که آیت‌الله مهدوی کنی رسما بگویند که آمادگی دارند.

 

کد خبر 130006
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار امام و رهبری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز