مرتضی بیات: در حالی که بیش از چند روز تا برگزاری نهمین اجلاس خبرگان‌رهبری دور چهارم باقی نمانده است، گمانه‌زنی‌ها پیرامون انتخابات هیأت رئیسه این مجلس که به‌طور معمول هر‌دو‌سال یک‌بار برگزار می‌شود، در جریان است.

مجلس خبرگان


آنچه این انتخابات را از سایر انتخابات‌های گذشته متمایز می‌کند، توجه به کرسی اول این مجلس است که هاشمی رفسنجانی پس از فوت آیت‌الله مشکینی، یعنی از سال 86 تاکنون بر آن تکیه زده است و اعلام کرده قصد شرکت مجدد در انتخابات هیأت رئیسه را دارد و از سوی دیگر نیز آیت‌الله مهدوی‌کنی با اعلام رسمی نامزدی خود و حمایت اکثریت اعضای خبرگان از ایشان برای ریاست، انتخاب رئیس مجلس خبرگان را در این دوره وارد فاز جدیدی کرده است. از این رو به سراغ آیت‌الله عبدالنبی نمازی، عضو مجلس خبرگان رهبری رفتیم و نظر وی را در خصوص آخرین تحولات انتخابات هیأت‌رئیسه این مجلس جویا شدیم.

  • با توجه به اینکه در نهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری قرار است هیأت رئیسه جدید انتخاب شوند لطفا در مورد شیوه انتخاب هیأت رئیسه توضیح دهید؟

انتخاب هیأت رئیسه متشکل از رئیس، نواب رئیس، اعضای هیأت رئیسه و اعضای کمیسیون‌های مجلس خبرگان‌رهبری بر اساس قانون مصوب و آیین‌نامه داخلی است و انتخابات هیأت رئیسه نیز هر‌دو‌سال یکبار برگزار می‌شود.

  • نصاب اعضای مجلس خبرگان رهبری برای انتخاب هیأت رئیسه چند نفر است؟

نصاب اعضای مجلس خبرگان رهبری 83 نفر است و با توجه به اینکه تعدادی از اعضا فوت شده و برخی نیز بیمار هستند در حال حاضر نمی‌شود راجع به تعداد اعضای شرکت‌کننده در اجلاس سخن گفت.

  • در این دوره خبرگان، آیت‌الله مهدوی‌کنی اعلام نامزدی کرده‌اند و این موضوع در فضای سیاسی کشور بازتاب بسیاری داشته است با این وجود فکر می‌کنید نظر اکثریت اعضای مجلس خبرگان برای ریاست روی چه گزینه‌ای است؟

به هر حال باید گفت که انتخاب رئیس، نواب رئیس و اعضای کمیسیون‌ها بستگی به‌نظر اکثریت مجلس خبرگان دارد و اعضا نیز به گزینه‌های مورد نظر خود رأی می‌دهند اما با توجه به شرایطی که به وجود آمده است نظر اکثریت اعضای مجلس خبرگان روی آیت‌الله مهدوی‌کنی برای ریاست است. ایشان با توجه به پیشکسوتی و اینکه از یاران اسبق و شاگردان امام(ره) بوده‌اند و از سال 1342 آغاز نهضت پیرو ولایت و در صحنه بوده‌اند و هنگام پیروزی انقلاب نیز از سوی رهبرکبیر‌انقلاب به‌عنوان اعضای شورای انقلاب منصوب شده‌اند و در هر مسئولیتی که تا به امروز برعهده داشته‌اند، منشأ اثر بسیاری بوده‌اند و از سوی دیگر ایشان دارای شخصیت علمی و اخلاقی برجسته‌ای هستند و بنده فکر می‌کنم که نظر اکثریت اعضای خبرگان رهبری برای ریاست این مجلس روی ایشان باشد.

  • با توجه به مباحثی که در جامعه در مورد انتخابات رئیس مجلس خبرگان رهبری طرح می‌شود ظن این می‌رود که افرادی در پی سوءاستفاده از این موضوع هستند، نظرتان در این خصوص چیست؟

فتنه‌گرانی که قصد سوء‌استفاده از انتخابات هیأت‌رئیسه آینده مجلس خبرگان را دارند باید بدانند که مجلس خبرگان از نظر شرعی و قانونی دارای جایگاه رفیعی است و استفاده ابزاری کردن از آن روا نیست و اگر کسی قصد سوء‌استفاده از این جایگاه را داشته باشد کار صحیحی انجام نمی‌دهد.

  • طی چند هفته اخیر اطلاعات ضد و نقیضی در مورد اینکه آقای هاشمی در انتخابات هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری کاندیدا می‌شوند یا خیر و از طرف دیگر اعلام نامزدی آیت‌الله مهدوی‌کنی در فضای رسانه‌ای انتشار یافت. علت رسانه‌ای شدن این موضوع چیست؟

بنده به سهم خود از عملکرد برخی افراد در رسانه‌ای کردن انتخابات هیأت رئیسه مجلس خبرگان انتقاد دارم و اساسا اینگونه رفتارها را یک بدعت می‌دانم که با قداست این جایگاه مقدس که محل حضور فقها و مجتهدان است همخوانی و تناسب ندارد؛ شاهد بنده نیز بررسی سابقه فعالیت سه‌‌دهه‌ای مجلس خبرگان است که هیچ‌گاه کاندیداتوری برای مجلس خبرگان به رسانه‌‌ها کشیده نشده است و در این مدت هیچ‌کدام از اعضای هیأت رئیسه اعم از رئیس، نایب رئیس و سایرین خودشان را کاندیدا نمی‌کردند، بلکه به پیشنهاد و اصرار دیگران به صحنه می‌آمدند زیرا می‌دانستند این کار دور از ‌شأن روحانیت است اما طی این مدت اطلاعات ضد و نقیضی در مورد ریاست خبرگان در جامعه منتشر شده است؛ از یک طرف آیت‌الله امامی کاشانی را ظاهرا آقای هاشمی نزد آیت‌الله مهدوی‌کنی فرستاده و گفته است که اگر شما کاندیدا شوید بنده در انتخابات هیأت رئیسه شرکت نمی‌کنم ولی در هفته گذشته اطلاعیه‌ای از سوی دفتر آقای هاشمی منتشر شد مبنی بر اینکه ایشان مصمم هستند که وارد رقابت برای انتخاب رئیس مجلس خبرگان شوند که بنده ورود این مباحث را به رسانه‌ها دور از‌ شأن مجلس خبرگان رهبری می‌دانم.

  • با توجه به مطالبی که در خصوص ‌شأن مجلس خبرگان رهبری بیان داشتید فکر می‌کنید انتشار مباحث داخلی مجلس خبرگان در رسانه‌ها چه آسیب‌هایی به همراه داشته باشد؟

به هر حال قداست و جایگاه مجلس خبرگان رهبری قانون اساسی به‌عنوان محور انتخاب و نظارت بر رهبری کاملا روشن است و اینکه اگر خدای ناکرده حوادثی پیش بیاید که اعضای خبرگان احساس کنند رهبری شرایط لازم را از دست داده، قدرت عزل رهبری را دارند نشان از جایگاه مقدس این مجلس در نظام اسلامی دارد و در این جهت تمامی محتویات جلسات آن هم غیرعلنی و غیرقابل انعکاس در مطبوعات است و در خصوص طرح مباحث انتخابات هیأت‌رئیسه در جامعه نیز ان‌شاء‌الله در آینده به‌خاطر موقعیت خبرگان جبران خواهد شد و باید گفت مجلس خبرگان رهبری از جایگاه بلند و رفیعی برخوردار است و مردم به مجلس خبرگان باید به‌عنوان یک سرمایه اطمینان‌بخش نگاه کنند که شکر خدا چنین نیز هست و معنویت و اعتماد مجلس خبرگان سرمایه این مجلس است و مردم پس از رحلت امام‌(ره) دیدند که چگونه مجلس خبرگان موضع‌گیری و انجام وظیفه کرد و با انتخاب بجای خود چگونه دشمنان نظام اسلامی را ناکام گذاشت و کشور توانست با آرامش به راه خود ادامه دهد.

  • در آستانه برگزاری نهمین اجلاس و انتخاب رئیس توصیه شما به اعضای مجلس خبرگان رهبری چیست؟

اعضای مجلس خبرگان طبق قانون به مصالحی که تشخیص می‌دهند، عمل خواهند کرد و در انتخابات هیأت‌رئیسه این مجلس نیز آنچه مطابق با مصالح نظام باشد، رقم خواهد خورد و اساسا همه اعضای خبرگان رهبری بصیر هستند و بر وظایف خود نیز واقفند، از این‌رو نظر اکثریت اعضا روی ریاست آیت‌الله مهدوی‌کنی است بنابراین دوستان باید نظر اکثریت را محترم بشمارند و برای جبران اتفاقات رخ داده همگی با نظر اکثریت هماهنگ باشند.

کد خبر 129726

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز