گروه سیاسی: نهمین اجلاس از چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری امروز و فردا در ساختمان سابق مجلس شورای اسلامی در حالی برگزار می‌شود، که با اعلام نامزدی آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی برای ریاست مجلس خبرگان ، این اجلاس همان اهمیتی را یافته است که در شهریورماه سال 86 و اسفندماه 87 پیدا کرده بود.

مجلس خبرگان رهبری


انتخابات هیات‌رئیسه خبرگان هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شود. پس از رحلت آیت‌الله مشکینی، ریاست مجلس خبرگان رهبری در شهریورماه سال‌86 به هاشمی رفسنجانی رسید. در آن انتخابات وی با ۴۱ رای در مقابل ۳۴ رای آیت‌الله جنتی بر کرسی ریاست این مجلس نشست.

اسفندماه سال 87 که نوبت برگزاری انتخابات هیات رئیسه این اجلاس بود، این بار یزدی برای رقابت با هاشمی رفسنجانی اعلام نامزدی کرد و از میان آرای ریخته‌شده به گلدان‌های رای‌گیری در اجلاسیه غیرعلنی مجلس خبرگان، ۵۱ رای به نام هاشمی رفسنجانی درآمد و ۲۶ رای از آن محمد یزدی شد.

انتخابات امروز هیات رئیسه خبرگان کمی پراهمیت‌تر از 2انتخابات قبلی جلوه می‌کند؛ از آن‌جهت که به دلیل اتفاقات حین و بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88 طیفی از نمایندگان عضو مجلس خبرگان رهبری که خبرگزاری فارس تعداد آنها را نزدیک به 60 نفر اعلام کرده، از مهدوی‌کنی دعوت کرده‌اند تا برای ریاست این مجلس وارد گود شود و دبیر کل جامعه روحانیت مبارز به این دعوت پاسخ گفته است.

این همه در کنار حمایت برخی تشکل‌های سیاسی کشور و برخی اعضای خبرگان رهبری از محمدرضا مهدوی‌کنی از رقابتی نزدیک بین رئیس کنونی مجلس خبرگان و دبیرکل جامعه روحانیت مبارز حکایت دارد.

انتخابات امروز به نسبت دوره‌های گذشته، یک تفاوت دیگر هم دارد و آن بعد رسانه‌ای بالایی است که اجلاسیه نهم به‌خود گرفته است. هرچند که روسای برخی تشکل‌ها و احزاب و برخی اعضای این مجلس از وارد کردن این انتخابات به عرصه مانورهای ژورنالیستی پرهیز کرده‌اند اما این توجه رسانه‌ای آنچنان بود که رئیس فعلی مجلس‌خبرگان را در روزهای گذشته به گلایه واداشت و گفت که به‌گواه تاریخ انقلاب تمامی مسئولیت‌ها را یا بر مبنای تکلیف امام و رهبری یا براساس خواست مردم و بزرگان پذیرفته‌ام و حضورم در مجلس خبرگان رهبری نیز از این امر مستثنی نبوده است ولی این بار برخی افراد و گروه‌های افراطی شانتاژهایی می‌کنند که احساس می‌کنم نباید تسلیم آنها و القائات آنان شد.

این توجه رسانه‌ای آنچنان بود که آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه هم یکشنبه گذشته بدان واکنش نشان داد و با تقبیح جریان رسانه‌ای خارجی گفت: اجلاس خبرگان رهبری براساس آیین‌نامه داخلی باید هر سال 2بار تشکیل شود و علمای بلاد که افرادی عالم و متدین و آگاه به امور سیاسی و اوضاع کشور هستند، گردهم بیایند و موضوعات کلان را بررسی ‌کنند. مسئله انتخابات داخلی مجلس خبرگان هم یک امر طبیعی است و هیات رئیسه هر دو سال یک‌بار انتخاب می‌شوند. ما دائما این انتخابات را داشته‌ایم و هیچ مسئله خاصی هم وجود ندارد.

دیروز البته آیت‌الله کعبی از اعضای مجلس خبرگان گفت که به‌طور یقین فضاسازی رسانه‌ای و خبری تاثیری در رأی و تشخیص اعضای مجلس خبرگان نخواهد داشت.

وی حفظ شأن و جایگاه خبرگان، رویکرد علمی و معنوی به جایگاه هیات رئیسه به‌ویژه ریاست خبرگان، تحکیم نظام اسلامی و تقویت رهبری، تقویت روحیه امیدواری و ارتقای ظرفیت اجتماعی مجلس خبرگان را از مواردی عنوان کرده که اعضای خبرگان برای انتخابات هیأت رئیسه به آن توجه ویژه‌ای دارند.

کعبی البته گفته که شفاف‌سازی در محکومیت فتنه‌گران به‌ویژه فتنه 88 و فتنه بعد از آن و شفافیت موضع‌گیری‌ها در برابر فتنه‌گران یکی دیگر از ملاک‌های اعضای مجلس خبرگان برای انتخاب هیات رئیسه و شخص رئیس است.

کد خبر 129981

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز