دبیر شورای عالی امنیت ملی تأکید کرد: گفته بودیم که اگر شما با پرونده ما برخورد غیر معقول و غیر منطقی کنید، ما اجرای پروتکل را معلق می‌کنیم؛ بنابراین سطح همکاری‌های ایران دیگر بر اساس پروتکل الحاقی نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس لاریجانی در نشست خبری خود با رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس پاکستان در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که آیا ایران به جز مذاکره با کشورهای 1+5 و دیگر کشورهای اروپایی راه سومی را پیش رو دارد؟ با بیان این که حل مسئله هسته‌ای تنها یک و دو راه حل ندارد گفت: مقوله هسته‌ای ایران بر مبانی دقیقی استوار شده و هر نگاهی که بتواند این مبانی را حفظ کند، می‌تواند مفید باشد.

وی توضیح داد: در هر صورت بازیگرانی که در این مسئله نقش دارند باید به نحوی درگیر باشند، چون مسئله هسته‌ای ایران ماهیتاً حقوقی و فنی است و طبعاً آژانس باید در آن ذی‌مدخل باشد.

لاریجانی با اشاره به ارجاع موضوع هسته‌ای ایران به شورای امنیت افزود: زمانی که به آژانس پشت پا زدند و پرونده را به شورای امنیت بردند می‌خواستند بگویند که ما به موضوع نگاه سیاسی داریم، لذا وقتی یک پدیده‌ای سیاسی می‌شود باید در یک مدل سیاسی برای آن راه حل پیدا کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی مذاکرات را بهترین راه حل مسئله هسته‌ای ایران خواند و گفت: طرفین باید به میز مذاکرات بازگردند. قبلاً هم این کار را کرده بودند، اما آمدند و مذاکره کردند.

وی با بیان این که مذاکره در این زمینه می‌تواند بر اساس ابتکارات متنوعی شکل گیرد تأکید کرد: همه بازیگران می‌توانند برای ارائه ابتکارات جدید مدخلیت داشته باشند.

لاریجانی با طرح این سؤال که آیا با ارجاع پرونده به شورای امنیت حل مسئله را پیچیده‌تر کردند یا حل شد؟ تصریح کرد: شاید تصورشان این بود که اگر به سمت قطعنامه بروند در داخل کشور اختلافاتی به وجود می‌آید و یا اراده مردم سست می‌شود، اما فکر می‌کنم اکنون متوجه شدند که این روش‌ها تأثیری در اراده ایران ندارد و می‌تواند موضوع را مشکل‌تر و سخت‌تر کند.

لاریجانی در خصوص تجدید نظر در همکاری‌های ایران با آژانس هم اظهار داشت: تجدید نظر در همکاری‌ها با آژانس تا به حال هم انجام شده و در گذشته ما همکاری‌های وسیعی بر اساس پروتکل الحاقی داشتیم، به آنها هم گفته بودیم که اگر شما با پرونده ما برخورد غیر معقول و غیر منطقی کنید، ما اجرای پروتکل را معلق می‌کنیم؛ بنابراین سطح همکاری‌ها دیگر بر اساس پروتکل الحاقی نیست.

وی گفت: ما اصرار داریم که در چارچوب آژانس کار کنیم و هر چند «ان‌پی‌تی» غیر عادلانه اجرا می‌شود؛ ولی اگر خوب اجرا شود، قانون خوبی است؛ بنابراین ما اصراری نداریم که به سمت خروج از «ان‌پی‌تی» برویم به همین دلیل راه‌های مختلف دیگر را طی می‌کنیم. ما امیدواریم که آنها کاری نکنند که سطح همکاری‌های ایران کاهش پیدا کند.

وی توضیح داد: راه‌های مختلفی وجود دارد؛ یعنی «ان‌پی‌تی» و پادمان و آژانس مقرراتی دارد که می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد.

لاریجانی با بیان این که باید بر اساس منافع ملی تصمیم‌گیری کنیم، خاطرنشان ساخت: آنچه برای ما اصل است این که تا ما را مجبور نکنند این کار را نخواهیم کرد. ما اصل «ان‌پی‌تی»را مفید می‌دانیم بنابراین تا زمانی که ما را مجبور نکنند از «ان‌پی‌تی» خارج نمی‌شویم.

کد خبر 12947

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز