همشهری‌آنلاین: نیویورک تایمز نوشت: تحولات خاورمیانه، اسرائیل را به شدت مضطرب ساخته و مایه نگرانی جدی آن شده است.

این روزنامه در شماره امروز نسخه اینترنتی خود نوشت: مسائل قطعی قدیمی در خاورمیانه وارونه شده است و بسیاری از قابل اعتمادترین شرکای قدیمی اسرائیل با اوضاع بحرانی دست و پنجه نرم می‌کنند و یا به وسیله قیام‌های مردمی کنار زده شده‌اند.

مصر از دیر باز یکی از مهمترین متحدان اسرائیل بود و روابط آن با تونس بسیار نزدیک بود.

با تظاهراتی که برای تغییر در اردن، بحرین، مراکش به راه افتاده است، اسرائیل خود را در موقعیت متزلزلی می‌بیند.

مارک هلر تحلیلگر موسسه مطالعات امنیت ملی در تل اویو می گوید، بسیاری از فرضیات ما در هم شکسته است واوضاع با ابزارهای محدودی که برای درک این پدیده ها در اختیار داریم،‌ نوید بخش نیست.

به نوشته نیویورک تایمز،اسرائیلی‌ها نگرانند که قیام‌های مردمی در کشورهای عربی نهایتا تحت کنترل اسلام گرایان قرار گیرد، همان اتفاقی که پس از انقلاب 1979 ایران که به سرنگونی شاه ایران انجامید، در آن کشور رخ داد.

در بخش دیگری از این مقاله آمده است دولت‌های جدید درکشورهای عربی به احتمال زیاد، حمایت خود را از ارمان فلسطین افزایش می‌دهند همانگونه که گذرگاه مصر با غزه تحت کنترل حماس، از هم اکنون بازگشایی شده است.

رامی کوری تحلیلگر دانشگاه امریکایی بیروت نیز در پایگاه اینترنتی ییل گلوبال نوشت، احساس وسیع تحقیر در مصری‌هایی که خود را از طرف اسرائیل و امریکا زندانبانان غزه می‌دیدند جای خود را به یک سیاست متفاوت خواهد داد

کد خبر 129093

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز