قذافی در سخنرانی خود اعلام کرد که حاضر به ترک لیبی نیست و قصد دارد در خاک این کشور بمیرد.

قذافی

وی مدعی شد معترضان در این کشور جوانانی هستند که به آنها مواد توهم‌زا داده شده است! وی اعلام کرد که جنگ «خیابان به خیابان» در لیبی ادامه خواهد داشت؛مسئله‌ای که به عقیده بسیاری نشان دهنده خشونت‌های بیشتر در روزهای آینده خواهد بود. از سوی دیگر با قتل عام مردم لیبی توسط رژیم قذافی شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد تشکیل جلسه داد تا به بررسی وضعیت این کشور بپردازد.

این جلسه در حالی برگزار شد که مقام‌های سازمان ملل با گزارش‌هایی درباره بمباران هوایی مناطق مسکونی و استفاده از تسلیحات سنگین علیه معترضان نسبت به وقوع جنایت جنگی در این کشور هشدار داده‌اند. مسئولان سازمان ملل از جمله ناوی پیلای،کمیسر عالی حقوق بشر این سازمان روز گذشته تاکید کردند که اقدامات مزدوران قذافی علیه مردم می‌تواند «جنایت علیه بشریت» باشد. این درحالی است که نیروهای وفادار به معمر قذافی رهبر لیبی در تلاش برای باقی ماندن او در قدرت، قتل‌عام مردم را شدت بیشتری بخشیده‌ و در خیابان‌های شهرهای مختلف حمام خون به راه انداخته‌اند.

گزارش‌های شاهدان عینی از لیبی نشان می‌دهد که جنگنده‌های نظامی لیبی صبح دیروز اقدام به بمباران معترضان در شهرهای مختلف از جمله طرابلس، پایتخت و بنغازی در شرق این کشور کرده‌‌اند. همچنین گزارش‌ها نشان می‌دهد که از بالگردهای ارتش برای تیراندازی به سوی معترضان استفاده شده و به همین خاطر جنازه‌های بسیاری در خیابان‌ها به چشم می‌خورد. هر چند سیف الاسلام، پسر معمر قذافی روز گذشته بمباران مناطق مسکونی را رد کرد اما این مسئله از سوی برخی مقام‌ها از جمله سفیر سابق لیبی در هند تایید شده است. شاهدان عینی می‌گویند که مزدوران خارجی عامل اصلی برای قتل عام مردم هستند.

به گفته معترضان، مزدوران آفریقایی درحالی‌که سوار بر خودروهای زرهی هستند، در خیابان‌های طرابلس گشتزنی می‌کنند و دست به تیراندازی‌های بی‌هدف علیه شهروندان و حتی امدادرسان‌ها می‌زنند. همچنین گزارش‌های مختلفی از ورود این مزدوران آفریقایی به خانه‌های مردم و تجاوز آنها به زنان منتشر شده است. پیش از این علی عیسوی، سفیر لیبی در هند هم با اعلام استعفای خود گفته بود که «مزدوران خارجی» برای مقابله با مردم لیبی به کار گرفته شده‌اند.هیچ آمار دقیقی درباره تعداد تلفات در لیبی وجود ندارد. درحالی‌که پیش از این سازمان‌های مختلف تعداد کشته شدگان در لیبی را تا 400 نفر تخمین زده بودند گزارش‌ها از کشته شدن 61 تا 160 نفر در طرابلس در درگیری‌های روز دوشنبه خبر می‌دهد.

با سرکوب مرگبار مردم لیبی از سوی رژیم قذافی که 42 سال است قدرت را در این کشور در دست دارد، روز گذشته سازمان ملل هم درباره وقوع «جنایت جنگی» در این کشور هشدار داد. ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل ضمن غیرقانونی خواندن خشونت‌ها علیه معترضان در لیبی اعلام کرد که مقامات این کشور باید به‌صورت فوری از این اقدامات دست بکشند. وی با اشاره به گزارش‌ها درباره استفاده از تیربار، تک‌تیراندازها و بمباران مردم با هواپیما تاکید کرد که این حملات می‌تواند «جنایت علیه بشریت» باشد. همچنین ابراهیم دباشی، معاون دفتر نمایندگی لیبی در سازمان ملل از جامعه بین‌المللی خواست به کمک مردم لیبی بشتابند و از وقوع نسل‌کشی در این کشور جلوگیری کنند. اتحادیه عرب هم قرار است نشستی اضطراری را در این رابطه برگزار کند. برخی منابع عربی هم از تصمیم مقام‌های مصر برای مداخله نظامی در لیبی و حفظ جان اتباع خود خبر داده‌اند.

پیش از این گزارش‌هایی درباره فرار معمر قذافی به ونزوئلا منتشر شده بود اما ساعت 2 بامداد روز گذشته تلویزیون دولتی لیبی به‌مدت یک دقیقه تصاویری از او در میدان الخضرای طرابلس پخش کرد.
قذافی درحالی‌که در میدان الخضرای طرابلس در اتومبیلی نشسته و چتری به دست داشت گزارش‌های منتشر شده درباره فرار به ونزوئلا را تکذیب کرد و رسانه‌های خارجی را «سگ» خواند! قذافی در نطق کوتاه خود که تنها 20 ثانیه طول کشید، گفت: می‌خواهم برای آنها روشن کنم که من در طرابلس هستم نه ونزوئلا. این کانال‌ها را باور نکنید. آنها سگ هستند.

این در حالی است که با قتل‌عام مردم، معمر قذافی اکنون هیچ مقبولیت داخلی و خارجی ندارد و بسیاری از دیپلمات‌های این کشور برای اینکه ارتباط خود را با جنایت‌های قذافی قطع کنند از مقام‌های خود استعفا داده‌اند. سفرای لیبی در آمریکا، سازمان ملل، اتحادیه عرب، استرالیا، اندونزی، مالزی، هند و بنگلادش از جمله مقام‌هایی هستند که کناره‌گیری خود از پست‌هایشان را در اعتراض به رژیم دیکتاتوری قذافی اعلام کرده‌اند. گروهی از مقام‌های ارتش لیبی هم در بیانیه‌ای از تمام نیروهای ارتش خواسته‌‌اند که به مردم بپیوندند. روز دوشنبه هم 2 جنگنده میراژ لیبی در مالت فرود آمدند و خلبان‌های آن اعلام کردند که از اجرای دستور حمله به مردم خودداری کرده‌اند.

القرضاوی فتوای قتل قذافی را صادر کرد

شیخ یوسف القرضاوی، رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمین، فتوای قتل معمر قذافی به‌علت کشتن مردم بی‌گناه را صادر کرد. وی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره، از افسران، فرماندهان و سربازان ارتش لیبی خواست دستورات معمر قذافی، رهبر لیبی را گوش نکرده و دست به کشتار مردم نزنند؛ چرا که این حرف شنوی و اطاعت، حرام است. وی گفت: من فتوا می‌دهم که قذافی باید کشته شود و هر افسر و سرباز و یا هر کسی که بتواند به وی تیراندازی کند باید این کار را انجام دهد تا مردم لیبی را خوشحال کند و امتی را از شر این مرد دیوانه و ظلم و ستم‌هایش رها کند.

کد خبر 128971

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آفریقا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز