همشهری آنلاین: قیام مردم در لیبی علیه حکومت 42 ساله معمرقذافی باعث شده است که برای نخستین بار صادرات گاز این کشور به ایتالیا قطع شود و پیش بینی می‌شود که این شرایط تا زمان طولانی ادامه داشته باشد.

برلوسکنی و قذافی

به گزارش ایرنا از منابع خبری، ایتالیا نخستین شریک تجاری لیبی است و روزانه حدود یک چهارم نیاز نفتی ایتالیا از لیبی تامین می‌شود. این در حالی است که فروش نفت لیبی به ایتالیا همچنان ادامه دارد و قطع نشده است.

شرکت نفت ایتالیا (انی) در بیانیه‌ای ضمن تایید این خبر اعلام کرد: به دنبال توقف موقت برخی فعالیت‌های تولیدی در لیبی، عرضه گاز از طریق خط لوله 'گرین استریم' متوقف شده است.

شرکت نفت ایتالیا با توجه به روابط عالی میان برلوسکنی و قذافی توانست در ازای 28 میلیون دلار سرمایه گذاری، قراردادی 25 ساله با لیبی به امضا رساند. لیبی نخستین تامین کننده نفت ایتالیا است که 23.3 درصد انرژی این کشور را تامین می‌کند .

شرکت نفت ایتالیا به دلایل امنیتی و احتیاط، برخی فعالیت‌های گازی و نفتی خود را در لیبی متوقف کرده است.

منابع خبری با انتشار این خبر به نقل از 'رابرت بیر' یکی از اعضای سابق سازمان سیا نیز گزارش دادند: قذافی به سرویس های جاسوسی خود دستور خرابکاری در تاسیسات نفت و گاز را داده است تا از این طریق به شورشیان این پیام را برساند که 'یا من و یا هرج و مرج'.

دولت ایتالیا روز چهارشنبه با کمیته اضطراری گاز، نشستی برگزار می کند تا این اوضاع را بررسی کند .

'پائولو رومانی' وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا در همین خصوص گفت: سیستم انرژی کشور در خطر نیست و ما مشکلی نداریم.

درهمین حال 'ماسیمو دالما' رییس کمیته پارلمانی امنیت جمهوری گفت: اوضاع در لیبی به منافع حیاتی ما لطمه می زند که خود باعث نگرانی فراوان ما است.

کارشناسان می‌گویند که شرکت نفت ایتالیا در ازاری هر روز توقف خط لوله گاز لیبی به ایتالیا، (8.5 میلیارد متر مکعب گاز در سال) معادل 130 هزار بشکه نفت خسارت می بیند.

انی اعلام کرد که توانایی مقابله با این اوضاع را دارد و ماه ها می تواند به جلو رود و با توجه به رسیدن فصل تابستان نیز که گاز کمتری مصرف می شود نگرانی زیادی وجود ندارد.

بسیاری از توافقات تجاری میان دو کشور از 3 سال پیش یعنی زمانی که برلوسکنی و قذافی پیمان دوستی امضا کرده بودند، آغاز شد.

کد خبر 129041
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز