دوشنبه ۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۹:۰۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: گسترش ناآرامی‌ها، خشم عمومی و کشتار بی‌رحمانه معترضان در لیبی، رژیم معمر قذافی را پس از 42سال حکومت در این کشور در وضعیت بحرانی قرار داده است و حتی پیشنهاد اصلاحات از سوی پسر قذافی هم نتوانست مردم این کشور را آرام کند

لیبی نا آرامی

درحالی‌که حمله نیروهای ارتش لیبی به معترضان در شهر بنغازی با استفاده از سلاح‌های سنگین باعث کشته‌شدن صدها نفر شده است، روز گذشته ناآرامی‌ها در این کشور گسترش یافت و برای نخستین‌بار مردم در طرابلس، پایتخت این کشور هم به خیابان‌ها آمدند و این شهر به صحنه درگیری‌ گسترده مردم و معترضان تبدیل شد.

گفته می‌شود که در قتل‌عام مردم توسط نیروهای امنیتی رژیم قذافی بین 200تا300 نفر کشته شده‌اند اما هنوز آمار دقیقی درباره قربانیان ناآرامی‌های روزهای اخیر وجود ندارد. سازمان دیده‌بان حقوق بشر روز گذشته کشته شدن حداقل 233 نفر را طی ناآرامی‌های لیبی اعلام کرده است. فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر اما تعداد کشته‌شدگان در لیبی را 30تا40نفر اعلام کرده است.

این در حالی است که کنترل شهر بنغازی تقریبا به‌طور کامل به دست مردم افتاده و عده‌‌‌ای از نیروهای ارتش به صف مخالفان پیوسته‌‌اند. همچنین گزارش‌ها از تحت کنترل درآمدن شهرهای دیگر به‌ویژه در شرق لیبی توسط مردم حکایت دارد. گزارش‌هایی هم درباره فرار معمر قذافی از لیبی منتشر شده که هنوز تأیید نشده‌اند. گزارش‌ دیگری هم از خارج‌شدن قذافی از طرابلس و سفر وی به نقطه نامعلومی در این کشور حکایت دارد.

به‌دنبال خشم گسترده مردم در لیبی و نگرانی مقام‌های این کشور سیف الاسلام، پسر معمر قذافی در نخستین ساعات روز گذشته در یک سخنرانی تلویزیونی برای آرام کردن مردم وعده برنامه اصلاحات در این کشور را داد. وی با اذعان به اینکه ارتش با معترضان برخورد خشونت باری داشته است هشدار داد که ناآرامی‌ها در این کشور می‌تواند منجر به یک جنگ داخلی شود. وی اذعان کرد که معترضان توانسته‌اند تعدادی پایگاه نظامی و تسلیحات و خودروهای زرهی ارتش را به تصرف خود درآورند.

پسر قذافی همچنین با متهم کردن مخالفان، خارجی‌ها و اسلامگرایان به تلاش برای گسترش ناآرامی‌ها و ایجاد شکاف در کشور وعده داد که حداکثر ظرف 2روز نشستی درباره اصلاحات قانون‌ اساسی در این کشور برگزار شود.این اظهارات نه تنها باعث آرام‌شدن مردم نشد بلکه دامنه اعتراض‌ها در این کشور را افزایش داد. گفته می‌شود پس از این سخنرانی‌ تلویزیونی گروهی از طرفداران قذافی در خیابان‌های طرابلس به معترضان حمله کرده‌اند. روز گذشته صدای تیراندازی گسترده در این شهر به گوش می‌رسید و گزارش‌ها از تیراندازی مستقیم به معترضان از سوی نیروهای امنیتی خبر می‌دهد. روز گذشته در پایتخت لیبی ادارات دولتی و مدارس به‌طور کامل تعطیل بود و فروشگاه‌های اندکی در طرابلس مشغول به فعالیت بودند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که معترضان به تعدادی از ساختمان‌های دولتی از جمله ساختمان تلویزیون دولتی حمله کرده و تعدادی از آنها را به آتش کشیده‌اند. گفته می‌شود ساختمان مرکزی دولت لیبی و ساختمان پارلمان هم به آتش کشید شده و آتش‌نشانان تلاش گسترده‌ای برای اطفای حریق در آن داشته‌اند.

این در حالی است که سرکوب خونین معترضان از سوی نیروهای امنیتی باعث شد که چند دیپلمات ارشد لیبی روز گذشته استعفای خود را اعلام کنند. عبدالمنعم الهونی، نماینده لیبی در اتحادیه عرب روز گذشته با اعلام کناره‌گیری خود تاکید کرد که به انقلاب مردم پیوسته است. علی عیسوی، سفیر لیبی در هند هم با اعلام استعفای خود اعلام کرد که مزدوران خارجی برای مقابله با مردم لیبی به کار گرفته شده‌اند. چند کشور از جمله انگلیس و آمریکا هم در تلاش برای خارج کردن اتباع خود از لیبی هستند.

معمر قذافی متهم اصلی ربودن امام موسی صدر در 9شهریورسال 57 است و این امید وجود دارد که با سقوط حکومت وی، سرنوشت این شخصیت برجسته شیعه پس از سال‌ها مشخص شود. یوسف قرضاوی، رئیس اتحادیه‌ جهانی علمای مسلمان هم روز گذشته در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره اعلام کرد که کار قذافی تمام است.

کد خبر 128850

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز