چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: گسترش موج انقلاب مردم تونس و مصر به لیبی، بحرین و یمن، حاکمان این کشورها را به‌شدت دچار نگرانی کرده است.

قذافی

درحالی‌که معمر قذافی بیش از 40 سال است که قدرت را در لیبی در دست دارد روز گذشته در حادثه‌ای کم‌نظیر هزاران نفر از معترضان در شهر بنغازی دومین شهر این کشور، اقدام به برگزاری تظاهرات کردند. مخالفان دولت لیبی در نخستین ساعات صبح روز گذشته در مقابل ساختمان مرکزی پلیس این شهر تجمع کردند و علیه «حاکمان فاسد کشور» شعار دادند.


گزارش‌ها نشان می‌دهد که نیروهای پلیس لیبی با استفاده از گاز اشک‌آور و باتوم تلاش کردند که معترضان را متفرق کنند.
همچنین گزارش‌ها نشان می‌دهد که گروهی از طرفداران قذافی هم در همکاری با نیروهای پلیس به معترضان در این کشور حمله کردند که بر اثر آن حداقل 38نفر به‌شدت زخمی شدند.

رسانه‌های دولتی لیبی مدعی شده‌اند که معترضان با استفاده از سنگ و کوکتل مولوتف به ماموران پلیس حمله کرده‌اند و این مسئله باعث واکنش نیروهای امنیتی شده است. گفته می‌شود که نیروهای پلیس همچنین از آبپاش و گلوله‌های مشقی برای متفرق کردن معترضان استفاده کرده‌اند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که در شهر بنغازی بیش از 2 هزار نفر در تظاهرات شرکت داشته‌اند. این در حالی است که مخالفان دولت با استفاده از سایت‌های اینترنتی در حال سازماندهی تظاهرات گسترده‌ای هستند که قرار است امروز در این کشور برگزار شود. بسیاری این تظاهرات را که «روز خشم لیبی» نامیده شده است یک تقابل جدی میان مخالفان و حکومت قذافی می‌دانند.

ادریس المسماری، یکی از نویسندگان و مخالفان لیبی روز گذشته در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره اعلام کرد که نیروهای لباس شخصی حکومت قذافی تلاش گسترده‌ای برای سرکوب معترضان داشتند و از باتوم، گاز اشک‌آور و آب داغ برای متفرق کردن مردم استفاده کردند. گفته می‌شود المسماری ساعتی پس از این گفت‌وگو از سوی نیروهای امنیتی لیبی بازداشت شده است.

روز دوشنبه چندین نفر از رهبران مخالف در تبعید حکومت لیبی در بیانیه مشترکی خواستار تظاهرات مردم برای سرنگونی قذافی و انتقال صلح‌آمیز قدرت در این کشور شدند. ناآرامی‌ها در لیبی با الهام از قیام مردم تونس و مصر و به‌دنبال دستگیری فتحی تربل، وکیل مدافع خانواده‌های بیش از هزار زندانی که گفته می‌شود در سال 1996 توسط نیروهای امنیتی قتل‌عام شده‌اند، آغاز شده است. هر چند این فعال حقوق بشر پس از مدتی آزاد شد اما اعتراض‌های خانواده‌های زندانیان جرقه اولیه تظاهرات در این کشور به حساب می‌آید. گفته می‌شود در سال 1996 نیروهای امنیتی قذافی 1200 زندانی را که به شرایط بد زندان ابوسلیم در طرابلس اعتراض داشته‌اند قتل عام کرده‌اند.

هرچند تلویزیون دولتی لیبی هیچ تصویر یا خبری از تظاهرات مردم منتشر نکرده است اما این مسئله به‌شدت نگرانی قذافی را به‌دنبال داشته است. رژیم قذافی برای کاهش خشم مردم اعلام کرده است که 110 زندانی وابسته به گروه جماعت اسلامی از زندان آزاد خواهند شد. قذافی همچنین موافقت خود را با انتشار یک روزنامه مخالف و از سرگیری پخش یک برنامه رادیویی منتقد اعلام کرده است.

وی که از سال 1969 قدرت را در لیبی در دست دارد اعلام کرده که احتمالا به تظاهرات امروز می‌پیوندد!تظاهرات در لیبی همزمان با اعتراضات مردمی در بحرین و یمن صورت می‌گیرد. در بحرین با وجود عذرخواهی پادشاه این کشور به‌خاطر کشته شدن حداقل 2 نفر در تیراندازی نیروهای پلیس، مردم روز گذشته به اعتراض‌های خود ادامه دادند. معترضان بحرینی که میدان اللولو در منامه، پایتخت این کشور را تصرف کرده‌اند خواستار اصلاحات سیاسی و حقوق برابر برای شیعیان هستند.

با وجود اینکه شیعیان 70 درصد جمعیت بحرین را تشکیل می‌دهند، حکومت این کشور با آنها برخورد تبعیض‌آمیزی دارد و شیعیان می‌گویند با آنها در این کشور مانند «شهروند درجه 2» رفتار می‌شود. مخالفان نظام پادشاهی بحرین می‌گویند قصد دارند با سازماندهی یک تحصن گسترده میدان تصرف شده را به نمادی مانند میدان التحریر قاهره تبدیل کنند.

حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین سه‌شنبه شب در اقدامی نادر با یک سخنرانی تلویزیونی به خانواده 2کشته تظاهرات که آنها را «پسران عزیز کشور» خواند تسلیت گفت. در یمن هم روز گذشته علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور این کشور بیش از 2هزار نیروی امنیتی را به خیابان‌های پایتخت این کشور فرستاد تا شاید بتوانند جلوی گسترده شدن تظاهرات مردمی را بگیرند.

نیروهای امنیتی با شلیک تیر هوایی تلاش کردند مانع از پیوستن هزاران دانشجوی دانشگاه صنعا به دیگر معترضان در پایتخت شوند که در این میان یک نفر کشته و 4نفر از معترضان زخمی شدند. علی عبدالله صالح که 32 سال است قدرت را در اختیار دارد برای جلوگیری از گسترش اعتراضات اعلام کرده است که در سال 2013 دیگر در انتخابات شرکت نمی‌کند اما این وعده هم نتوانست باعث آرام شدن مردم شود.

کد خبر 128508

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز