پنجشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: باراک اوباما سرکوب معترضان در لیبی را محکوم کرد و مجازات سران این کشور را خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آلمان، رییس جمهور آمریکا در نخستین سخنرانی تلویزیونی خود درباره ناآرامی‌های لیبی خواستار توقف سریع خشونت‌ها علیه معترضان مسالمت جو شده و همچنین خواست که جامعه بین‌المللی به سرکوب معترضان در لیبی یکصدا پاسخ دهد.

باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا گفت که به دولت خود دستور داده است تا برای پاسخ به بحران لیبی، تمامی گزینه‌هایی که در اختیار دارند را آماده کنند.

مقامات آمریکایی می‌گویند که این امر می‌تواند به اعمال تحریم‌ها علیه لیبی منجر شود.

باراک اوباما بیان داشت: کشتار و درد و رنج، ظالمانه و غیرقابل پذیرش است و این درباره تهدید و دستور به شلیک کردن و مجازات معترضان مسالمت جو در لیبی نیز مصداق دارد.

وی افزود: این اقدامات قواعد بین‌المللی و هر نوع اصول رایج و استاندارد را نقض می کند. این خشونت باید متوقف شود.

آمریکا، سازمان ملل، اتحادیه عرب و دیگر کشورها به شدت معمر قذافی، رهبر لیبی را به خاطر خشونت‌ها محکوم کرده‌اند.

قذافی روز سه‌شنبه از پافشاری خود برای حضور در قدرت و اعدام تظاهرکنندگان مخالف خبر داد.

باراک اوباما گفت که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه آینده برای شرکت در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل و هماهنگی‌ برای ارائه پاسخ جامعه بین‌المللی به شهر ژنو سفر خواهد کرد.

بیل برنز معاون امور سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا نیز قرار است تا چند روز آینده برای بحث درباره بحران لیبی با متحدان آمریکا به اروپا و خاورمیانه سفر کند.

اوباما در ادامه بیان داشت: در وضعیت پرخطر کنونی، ضروری است که کشورها و مردمان جهان یکصدا سخن بگویند.

باراک اوباما بدون آنکه از تحریم‌ها به طور مستقیم نام ببرد گفت که جامعه بین‌المللی باید صراحتا به قذافی بگوید که ادامه سرکوب تظاهرکنندگان پیامدهایی را برای وی به دنبال خواهد داشت.

وی اظهار داشت، دولت لیبی مسئولیت دارد تا از خشونت خودداری کند، به حقوق مردم خود احترام بگذارد و اجازه دهد کمک‌های بشر دوستانه به دست نیازمندان آن برسد.

وی افزود: لیبی باید به خاطر کوتاهی در تحقق این مسئولیت‌ها مقصر شناخته شود و به خاطر ادامه نقض حقوق انسان‌ها هزینه آن را بپردازد.

کد خبر 129085

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز