همشهری‌آنلاین: واشنگتن پست نوشت: دولت آمریکا به این نتیجه رسیده است که به ادامه حکومت پادشاهان حاشیه خلیج فارس نیاز دارد حتی اگر به معنای خاموش کردن آزادی طلبان باشد.

washington post

این روزنامه با اشاره به دوگانگی رفتار دولت امریکا در قبال قیام‌های مردم منطقه افزوده است در حالیکه پادشاهان خلیج فارس اعتراضات خیابانی در پادشاهی بحرین را به شدت سرکوب می‌کنند، دولت اوباما عمدتا با اعتراضات ملایم واکنش نشان داده است که با درخواست‌های آن برای تشکیل دولت‌های جدید در کشورهای مصر و لیبی در تقابل شدید قرار دارد.

دیروز باراک اوباما در تماس تلفنی با پادشاهان بحرین و عربستان انها را به خویشتنداری ترغیب کرد و وزیر خارجه امریکا هم در جدی ترین اظهاراتش از سرکوب خونین در بحرین ابراز نگرانی کرده است اما هیچیک از مقامات آمریکا اعزام تانک و نیرو از عربستان به بحرین و به خاک و خون کشیدن مردم را محکوم نکرده است چراکه به لحاظ تاریخی این کشورها (رژیم‌ها) از جمله پر و پا قرص‌ترین متحدان امریکا در میان کشورهای عربی بوده‌اند. در حالیکه دولت اوباما نهایتا به این نتیجه رسید که حاکمان دوست واشنگتن در مصر و تونس بی‌مصرف بودند.

واشنگتن پست نوشت می‌افزاید آمریکا می‌خواهد این رژیم‌ها اصلاحات و تغییراتی صورت دهند اما نمی‌خواهد شاهد سقوط انها باشد.

بحرین جزیره کوچکی است که جمعیت آن فقط یک میلیون و دویست هزار نفر است اما به مدت چند دهه میزبان ناوگان پنجم امریکا بوده است. مقامات امریکا و سعودی بیم دارند که در صورت سرنگونی پادشاهی بحرین به دست تظاهر کنندگانی که مانند ایرانیان اکثرا شیعه هستند، وضع منطقه تغییر کند.

به نوشته این روزنامه تقابل اساسی در ادعا و عمل دولت اوباما زمانی مشخص شد که وزیر خارجه امریکا به دو رویداد کاملا مشابه در دو میدان تحریر قاهره و میدان لوءلوء منامه که هر دو نماد ازادیخواهی است واکنشی متفاوت نشان داد.

کلینتون میدان تحریر را یادآور قدرت اراده انسان و خواست همگانی برای آزادی و حقوق بشر و دموکراسی خواند. درحالی که در میدان لوءلوء منامه نیروهای امنیتی بحرین با شلیک گاز اشک اور به سوی تظاهرکنندگان به انها هجوم بردند و مقامات رسمی انها را خرابکار و قانون شکن خواندند. طبق گزارش‌های موجود پنج تن کشته و بیش از صد تن زخمی شدند.

کلینتون گفت، مقامات رسمی امریکا در گفتگو با مقامات بحرینی از خشونت‌ها انتقاد کرده‌اند به همین دلیل باید گفت دولت آمریکا با تناقض گویی در ادعا و عمل به این نتیجه رسیده است که به ادامه حکومت پادشاهان حاشیه خلیج فارس نیاز دارد حتی اگر به‌معنای خاموش کردن آزادی طلبان باشد

کد خبر 130685

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز