چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۷:۴۹
۰ نفر

ترجمه - امید جعفرنژاد: باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا، 2سال پیش «جان هانتسمن» فرماندار ایالت یوتا را به‌عنوان سفیر این کشور در چین انتخاب کرد.

هانتسمن

مقامات واشنگتن از این کار اوباما استقبال کردند و آن را اقدام هوشمندانه‌ای دانستند. هانتسمن مرد جوان و باشخصیتی به حساب می‌آید که در امر تجارت و سیاست موفق بوده و زبان چینی را هم به‌خوبی صحبت می‌کند. او عضو حزب جمهوریخواه است.

هانتسمن ماه گذشته استعفایش را اعلام کرد، اما این مسئله تا ماه آوریل سال‌جاری میلادی اجرایی نخواهد شد. این بدان معناست که او می‌تواند برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برنامه‌ریزی کند. هانتسمن تمام تلاش‌هایش را کرده است که کارهایش نشان‌دهنده عدم‌تمایل برای شرکت در انتخابات نباشد. اما آیا او واقعا قصد انجام چنین کاری را دارد؟ میدان مرحله مقدماتی و درون‌حزبی انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2012 آمریکا بسیار شلوغ است و جمهوریخواهان هم بیش ازحد هیجان‌زده هستند. در طول دیدار هو جین تائو، رئیس‌جمهوری چین از آمریکا که با شایعات زیادی همراه بود، اوباما به سؤالی که از او درباره سفیرش پرسیده شد جواب داد و گفت: مطمئن هستم که همکاری بسیار خوب هانتسمن با من، در انتخابات مقدماتی جمهوریخواهان کمک بزرگی به حساب می‌آید. فضای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 2016 امیدبخش‌تر خواهد بود. اوضاع ممکن است مساعد‌تر شده باشد و مردم آمریکا به مسائلی مانند تغییرات جوی که هانتسمن نظرات میانه‌روانه‌ای در مورد آنها دارد، علاقه‌ای نداشته باشند.

برخی می‌گویند که هانتسمن سال آینده فقط به این دلیل در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شرکت می‌کند که بتواند زمینه را برای شرکت در انتخابات سال 2016 مهیا کند. بعضی اوقات نامزدها می‌توانند با درس عبرت گرفتن از شکست‌ها به پیروزی برسند. برای مثال، جان‌مک‌کین، سناتور جمهوریخواه فقط به این خاطر وارد رقابت انتخاباتی سال 2008 شد که شکست‌هایش در سال 2000 را جبران کند. اگر هانتسمن با اعتبار و اعتماد به نفس بالا در انتخابات سال آینده شرکت کند اما موفقیتی به دست نیاورد، ممکن است با امید بیشتری برای پیروزی در انتخابات سال 2016 شرکت کند.

این راهبرد فقط هنگامی می‌تواند مؤثر باشد که هانتسمن فکر کند اوباما دوباره در انتخابات پیروز خواهد شد. اگر یک جمهوریخواه در سال 2012 به ریاست‌جمهوری آمریکا برگزیده شود، احتمالا انتخابات مقدماتی جمهوریخواهان در سال 2016 برگزار نخواهد شد.
اگر اوباما دوباره در انتخابات پیروز شود، هانتسمن باید از جایش هم تکان نخورد. او برای دولت اوباما کار کرده است و شکی در آن نیست. جمهوریخواهانی که از این کار او بدشان می‌آید این موضوع را فراموش نخواهند کرد.

اما اگر اوباما دور دوم ریاست‌جمهوری‌‌اش را با کارنامه خوبی به پایان برساند، هانتسمن دیگر باید خیالش راحت باشد. سیاست‌های آمریکا این بار به نفع جمهوریخواهان تمام خواهد شد و هانتسمن هم کاملا از حمایت دمکرات‌های میانه‌رو بهره‌مند می‌شود. زمان نشان می‌دهد که هانتسمن در انتخابات ریاست‌جمهوری 2012 آمریکا با چه سرنوشتی روبه‌رو خواهد شد.

اکونومیست

کد خبر 130602

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز