گروه بورس: بورس‌های اوراق بهادار و کالا در سراسر جهان سال 2007 میلادی را با سقوطی سریع آغاز کردند.

به این ترتیب پیش از تعطیلات آخر هفته (شنبه و یکشنبه) در اروپا و آمریکا شاخص عملکرد همه بورس‌های بزرگ جهان فرو ریخت.

شبکه خبری بی‌بی‌سی که هر روز یک شاخص عملکرد فرضی را برای همه بورس‌های اوراق  بهادار جهان به نام «بی‌بی‌سی گلوبال» محاسبه می‌کند، اعلام کرد،  عملکرد این شاخص نشان می‌دهد، ارزش کل بازارهای اوراق بهادار در سراسر جهان دو دهم درصد پایین‌تر نشسته است.

در این میان گزارش‌های دریافتی حاکی است: در آخر هفته اروپا شاخص «فوتسی 100» که برای بورس لندن محاسبه و اعلام می‌شود، 1/1 درصد کاهش یافته، در پاریس شاخص «کاک 40» که نشان دهنده عملکرد بازار سهام فرانسه است 6/3 درصد افت کرده و در آلمان شاخص «داکس» 4/4 درصد سقوط کرده است.

اما در آن سوی آتلانتیک و در قاره آمریکا نیز موج سقوط بورس‌ها ادامه یافته، به طوری شاخص داوجونز، که نشان دهنده عملکرد بزرگترین بورس جهان، یعنی بورس نیویورک است 7 دهم درصد تنزل کرده است. شاخص عملکرد دیگر بورس فعال در نیویورک، یعنی نزدک نیز 7 دهم درصد پایین نشسته است.

بورس‌های کالا

در بورس‌های کالا نیز اوضاع به همین منوال بوده، به طوری که در بورس‌های معتبر نفتی، قیمت هر بشکه نفت تا 7/4 درصد تنزل کرد و در بازار 24 ساعته فارکس، قیمت طلا برخلاف پیش‌بینی بیشتر تحلیلگران بازار، 1/3 درصد کاهش یافت.

قیمت فلزات نیز در آخرین روز هفته در اروپا و آمریکا با نزول روبه‌رو بود. در بورس‌های فلزات لندن و نیویورک، قیمت آلومینیوم یک تا 3 درصد تنزل کرده، قیمت مس تا 3/3 درصد پایین آمده و نیکل نیز با سقوط 4/2 درصدی روبه‌رو شده است. در بازار فلز روی نیز قیمت‌ها تا 1/3 درصد کاهش داشته است.

از سوی دیگر قیمت مواد غذایی نیز در بورس‌های کالا با کاهش مواجه شده است. در این میان قیمت شکر 3/1 درصد کاهش یافته، قهوه 1/3 درصد نزول را تجربه کرده و کاکائو  7/3 درصد نزول را به نمایش گذاشته است.

بورس‌های آسیایی

این گزارش حاکی است: در شرق دور، شاخص بورس توکیو 235 واحد تنزل کرده، در سنگاپور هم شاخص عملکرد بازار سهام 28 واحد کاهش یافته و در سئول شاخص بورس 5/1 واحد تنزل کرده است، شاخص بورس‌های حاشیه‌ای آسیا نظیر کراچی، سریلانکا، تایوان و شانگهای هم سال نو میلادی را با نزول آغاز کرده است.

حتی در قاره اقیانوسیه نیز شاخص عملکرد بورس سیدنی با 3/7واحد نزول به کار خود پایان داده است.

کد خبر 12714

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز