دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۵ - ۰۷:۳۴
۰ نفر

در حالی که 44 بورس بزرگ جهانی با سقوط شاخص های عملکرد مواجه بوده اند، بورس تهران به همراه بورس های فعال در چین روندی رو به رشد را طی کرده اند.


به گزارش گروه بورس روزنامه همشهری: تازه ترین گزارش فدراسیون جهانی بورس های اوراق بهادار نشان می  دهد، در شرایطی که شاخص عملکرد 44 بورس بزرگ دنیا در ژوئن 2006 روندی رو به نزول را طی کرده، شاخص بورس تهران به همراه پنج بورس دیگر دنیا مثبت بوده است.

 ژوئن 2006 میلادی برگ ریزان منحنی شاخص ها در تمام دنیا بوده، به طوری که در قاره آمریکا فقط عملکرد یک بورس مثبت بوده، در منطقه آسیا _ اقیانوسیه فقط فعالان سه بورس شاهد صعود بازار بوده اند و در منطقه اروپا، آفریقا و خاورمیانه شاخص عملکرد دو بورس مثبت شده است.این گزارش حاکی است: در یک ماه گذشته دو بورس فعال در کشور چین، یعنی «شن زن» و «شانگهای» ، سریع ترین رشد را در مجموعه بازار سرمایه جهان تجربه کرده اند. در این مدت شاخص عملکرد بورس «شن زن» 17.8 درصد افزایش یافته و شاخص بورس شانگهای 14 درصد بالا رفته است.

پیش از این در حدود سال های 2000 تا 2003 میلادی بورس های شن زن، شانگهای و تهران همزمان با یکدیگر روندی رو به صعود را در پیش گرفتند و به ترتیب عنوان سودآورترین بورس های دنیا را به خود اختصاص دادند، اما ظرف دو سال گذشته با تخلیه حباب ها در این بازارها، شاخص عملکرد آنها به شدت سقوط کرد.

اما در این میان در حالی که بورس تهران فقط سه ماه است که به حرکت درآمده و هنوز شاخص آن نسبت به پارسال 24 درصد پایین تر ایستاده، بورس های چینی سقوط سال های 2004 و 2005 را جبران کرده و در حال حاضر نسبت به ژوئن 2005 در سطوحی بالاتر ایستاده اند به طوری که شاخص بورس های شن زن و شانگهای 55 تا 60 درصد نسبت به سال گذشته رشد یافته است. بورس «فیلیپین» دیگر بورس منطقه آسیا _ اقیانوسیه است که شاخص عملکرد آن در یک ماه گذشته 1.1 درصد رشد کرده است.

اما در قاره آمریکا فقط بورس لیما، پایتخت پرو، از امواج سقوط ماه ژوئن در امان مانده، در این دوره شاخص عملکرد بورس لیما یک درصد رشد کرده است. برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پرو و روشن شدن تکلیف آینده  سیاسی این کشور از جمله دلایل صعود شاخص عملکرد بورس لیما بوده است.
در محدوده گسترده، اروپا، آفریقا و خاورمیانه نیز فقط بورس های لیوبلیانا، پایتخت اسلونی و همچنین تهران روندی رو به صعود را تجربه کرده اند. شاخص عملکرد بورس لیوبلیانا در یک ماه گذشته 2 درصد مثبت بوده و شاخص بورس تهران نیم درصد افزایش یافته است.


براساس گزارش فدراسیون بین المللی بورس اوراق بهادار، شدیدترین سقوط را در یک ماه گذشته سهامداران بورس قاهره و اسکندریه در مصر تجربه کرده اند، شاخص عملکرد این بورس در ماه ژوئن به 19.1  درصد پایین آمده است. پس از آن، بورس کلمبیا با توجه به سقوط18.3  درصدی شاخص عملکرد آن، رتبه دوم را از این لحاظ به خود اختصاص داده است. شاخص بورس ملی هند نیز 14 درصد کاهش یافته و این بورس را در میان بازارهای سهام فرو ریخته در ماه ژوئن 2006 میلادی در رتبه سومی  جای داده است.

بورس بمبئی، مهم ترین بورس هند نیز در ژوئن 2006 با 13.7  درصد سقوط شاخص مواجه بود. این روند موجبات بروز برخی بحران های اجتماعی  را در هند فراهم آورد به طوری که در مناطق فقیرنشین این کشور پدیده خودکشی در بین سهامدارانی که دارایی خود را از دست داده بودند، به شدت رواج یافت.

از طرف دیگر در همسایگی ایران، بورس استانبول که تا همین چندی پیش برخی تلاش می کردند آن را به عنوان الگوی توسعه بورس تهران مطرح کنند، ظرف یک ماه 13.1 درصد پایین تر نشسته است.

کد خبر 473

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز