گروه بورس: تازه ترین آمار دریافتی نشان می دهد، برای نخستین بار در 18ماه گذشته، ارزش بازار سهام تهران، روندی رو به صعود را پیموده است.

طبق آمار فدراسیون جهانی بورس های اوراق بهادار، تا پایان سپتامبر۲۰۰۶میلادی ارزش بورس تهران 4درصد نسبت به دوره مشابه سال۲۰۰۵ افزایش یافته است.

این برای نخستین بار پس از بحران دامنه دار بازار سرمایه است که ارزش جاری بازار سهام تهران افزایش می یابد.

گزارش فدراسیون جهانی بورس های اوراق بهادار حاکی است: در پایان سپتامبر ۲۰۰۶ ارزش جاری بورس تهران از 34میلیارد دلار گذشته و به رقم 34میلیارد و 400میلیون دلار رسیده است.

این میزان رشد در حالی روی داده که ارزش بورس تهران در جولای 2006(خرداد و تیر۸۵) در محدود 32میلیارد دلار در نوسان بود.

به این ترتیب، آمار یادشده گویای این واقعیت است که در طول تابستان امسال، 2میلیارد دلار بر ارزش جاری بازار سهام تهران افزوده شده است.

اوضاع جهان

طبق گزارش فدراسیون بین المللی بورس های اوراق بهادار در پایان آگوست۲۰۰۶میلادی، ارزش کل بازار سرمایه جهان از مرز 45هزار میلیارد دلار گذشته است.

بر این اساس، فعالان بورس های معتبر جهان از ماه ژوئن 2006میلادی بیش از 1500میلیارد دلار رشد را در ارزش بازارهای سهام بین المللی شاهد بوده اند.

بر این اساس، در حال حاضر بورس نیویورک با فاصله بسیار، بزرگترین بازار سهام جهان به حساب می آید.

ارزش بازار این بورس در پایان سپتامبر به 14هزار و 370میلیارد دلار رسیده که نسبت به سال۲۰۰۵ معادل 9درصد رشد نشان می داد.

طبق این آمار، بورس آسیایی توکیو با توجه به ارزش 4400میلیارد دلاری اش همچنان رتبه دوم را در بین بورس های بزرگ جهان حفظ کرده است.

بورس توکیو تا سپتامبر امسال نسبت به پارسال 8/11درصد رشد ارزش بازار را تجربه کرده است.

این گزارش حاکی است: در پایان سپتامبر، بورس نزدک با پشت سرگذاشتن لندن و یورونکست، بار دیگر خود را در قامت سومین بورس بزرگ جهان به نمایش گذاشته است.

بورس نزدک به عنوان بازار سهام تکنولوژیک در نیویورک فعال است. ارزش جاری این بورس در پایان دوره یادشده با توجه به رشد 1/4درصدی آن به 3هزار و 700میلیارد دلار نزدیک شد.

این اتفاق در حالی روی داد که بورس لندن با وجود رشد 4/13درصدی ارزش جاری آن نسبت به سال۲۰۰۵ در حدود 3400میلیارد دلار متوقف مانده بود.

این آمار نشان می دهد: در پایان سپتامبر، رقابت بین یورونکست و بورس لندن به عنوان دو بورس بزرگ قاره اروپا نزدیک تر شده است.

در حال حاضر ارزش جاری بورس یورونکست به مرز 3400میلیارد دلار نزدیک شده است. این بورس نسبت به سال ،۲۰۰۵ معادل 8/28درصد رشد ارزش بازار سهام را شاهد بوده است.

کد خبر 6741

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز