همشهری آنلاین: مدیر کل هواشناسی استان تهران از آغاز بارش باران و برف از اواخر وقت شنبه (9 بهمن) و اوایل بامداد یکشنبه در پایتخت خبر داد و گفت: این بارش‌ها تا چهارشنبه ادامه می‌یابد.

  مهندس محسن جباری در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه سامانه مدیترانه‌ای که هم اکنون در کشور مستقر است با یک سیستم جنوبی تقویت شده است گفت: بر این اساس پیش‌بینی می‌کنیم از اواخر وقت شنبه و اوایل بامداد یکشنبه بارش باران در تهران آغاز شود که این بارش در مناطق کوهستانی مرتفع و سردسیر به صورت برف خواهد بود.

 وی با اشاره به اینکه بارش‌ها در روز دوشنبه با کاهش دما به صورت برف خواهد بود گفت: پیش‌بینی می‌شود بارش متناوب برف و باران تا روز چهارشنبه در تهران ادامه ‌یابد و از اواخر وقت چهارشنبه از ابرناکی تهران کاسته می‌شود.

 مدیر کل هواشناسی استان تهران با اشاره به اینکه بارش در پایتخت به صورت متناوب خواهد بود گفت: ‌سامانه جدید از سامانه قبلی قوی‌تر است و بر این اساس پیش‌بینی می‌شود میزان بارش بیشتری را در پایتخت شاهد باشیم.

 وی در خصوص کاهش دما در تهران گفت: نقشه‌های پیش یابی نشان می‌دهد از روز دوشنبه به بعد کاهش دما را در تهران خواهیم داشت و تا پایان هفته تهران قطعا به زیر صفر می‌رود.

 مدیر کل هواشناسی استان تهران افزود: بر این اساس در روز یکشنبه آسمان تهران نیمه ابری گاهی ابری پاره‌ای نقاط بارش باران و برف خواهد بود که حداقل و حداکثر دما در این روز به یک و 7 درجه سانتیگراد می‌رسد. همچنین در روز دوشنبه آسمان پایتخت نیمه ابری گاهی ابری همراه با بارش باران و برف پیش‌بینی شده است که حداقل و حداکثر دما در این روز به صفر و 6 درجه سانتیگراد خواهد رسید.

آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن رودخانه‌ها در  18 استان  

 سازمان هواشناسی کشور همچنین در اخطاریه ویژه‌ای نسبت به اختلال تردد خودروها در گذرگاه‌های کوهستانی، آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن رودخانه‌ها در حداقل 18 استان کشور هشدار داد.

 بر این اساس در روز یکشنبه بارش برف و باران در استانهای کردستان، کرمانشاه، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، غرب فارس، بوشهر و شمال خوزستان از شدت بیشتری برخوردار است. از این رو در این روز اختلال در تردد خودروها در گذرگاه‌های کوهستانی و آبگرفتگی معابر عمومی در این مناطق پیش بینی می‌شود.

 در روز دوشنبه در استانهای آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان و کرمان به سبب بارش برف در مناطق سردسیر و نیز بارش باران با رعد و برق در مناطق گرمسیر، اختلال در تردد خودروها در گذرگاه‌های کوهستانی و آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها پیش بینی می‌شود.

در روز سه‌شنبه نیز در استانهای اردبیل، گیلان،‌ مازندران، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، فارس، بوشهر، هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی و جنوب خراسان رضوی به سبب بارش برف و باران گاهی با رعد و برق به ترتیب در مناطق سردسیر اختلال در تردد خودروها در گذرگاه‌های کوهستانی و در مناطق گرمسیر آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها پیش بینی می‌شود.

 طی روزهای دوشنبه و سه شنبه دریا در خلیج فارس مواج پیش‌بینی می‌شود.

نقشه‌های پیش‌یابی نشان می‌دهد که سامانه بارشی امروز از شمال غرب و غرب وارد کشور شده، بنابراین طی روزهای شنبه و یکشنبه نوار غربی و بتدریج نیمه غربی و روزهای دوشنبه و سه‌شنبه اکثر نقاط کشور بجز جنوب شرق و روزهای چهارشنبه و پنجشنبه نوار شمالی و نیمه شرقی تحت تاثیر این سامانه قرار می‌گیرد. بر این اساس برای مناطق سردسیر بارش برف و مناطق گرمسیر بارش باران و گاهی رعد و برق و وزش باد و از روز سه شنبه از غرب کشور کاهش دما آغاز می‌شود.

 هوای تهران به «سالم» می‌رود

از مرکز هماهنگی اطلاع‌رسانی آلودگی هوای تهران نیز خبر می‌رسد که شاخص کیفیت هوا در روز شنبه در آستانه شرایط «ناسالم» است که پیش‌بینی می‌شود در روز یکشنبه به غیر از مناطق پرتردد و شلوغ در سایر نقاط شهر در شرایط «سالم» قرار گیرد.

 بر اساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران از میزان غلظت کلیه آلاینده‌ها به غیر از آلاینده اوزون نسبت به روز گذشته در همین ساعت کاسته شده است. به این ترتیب میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون فراتر از حد مجاز بوده و شاخص کیفیت هوا هم‌اکنون در آستانه شرایط «ناسالم» است.

 گزارش هواشناسی حاکی از آسمانی نیمه ابری به تدریج ابری در پاره‌ای نقاط همراه با بارش برف و باران است که به این ترتیب انتظار می‌رود شاخص کیفیت هوا به غیر از مناطق پرتردد و شلوغ در سایر نقاط شهر در شرایط «سالم» قرار گیرد.

کد خبر 126922
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز