یکشنبه ۱۷ دی ۱۳۸۵ - ۱۴:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان هواشناسی انگلیس پنج‌شنبه 4 ژانویه (14 دی) اعلام کرد که سال جاری میلادی به علت گرمایش جهانی و پدیده ال نینو با افزایش دمایی بی‌سابقه همراه خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن سازمان هواشناسی انگلیس می‌گوید ترکیبی از عوامل احتمالا میانگین درجه حرارت را در سال 2007 را از بالاترین دمای ثبت‌شده در سال 1998 بالاتر خواهد برد.

کتی هاپکینز دانشمند این سازمان گفت: "این اطللاعات جدید بیانگر هشدار دیگری در این زمینه است که تغییر آب و هوا در سراسر جهان در حال رخ‌دادن است."

بر اساس گزارش سازمان هواشناسی سازمان ملل سال‌های ده‌‌گانه‌ای که بالاترین میانگین دما را بر اساس سوابق موجود در یک قرن و نیم اخیر داشته‌اند، همگی پس از سال 1994 رخ‌داده‌اند.

سازمان هواشناسی انگلیس که در ژانویه هرسال با همکاری دانشگاه ایست انگلیا وضع هوای سال بعد را پیش‌بین می‌کند، در گزارش امسالش می‌گوید انتظار می‌رود میانگین درجه حرارت جهان  0.54 درجه سانتی‌گراد بالتر از میانگین دمای درازمدت 14 درجه میان سال‌های 1961 تا 1990 باشد.

این گزارش می‌گوید 60 درصد احتمال می‌رود که سال 2007 گرمتر از  گرمترین سال جهان تا به حال ، سال 1998، یا دست کم به اندازه آن گرم باشد. خود سال 1998 به اندازه 0.52 درجه از میانگین دما یطولانی‌مدتی که در بالا ذکر شد، گرمتر بود.

اغلب دانشمندان موافقند که درجه حرارت زمین در این قرن عمدتا به خاطر خروج گازهای کربن‌دار ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی مثل نفت و گاز در نیروگاه‌ها و حمل و نقل بین 2 تا 6 درجه سانتی‌گراد بالا خواهد رفت.

آنها می‌گویند این گرمایش باعث ذوب‌شدن کلاهک‌های یخی کره زمین می‌شود، سطح دریاها را بالا می‌برد و تغییرات آب و هوایی ناشی از آن باعث بروز سیلاب، خشکسالی و توفان‌های قدرتمند می‌شود که جان میلیون‌ها را به خطر خواهند انداخت.

عهدنامه کیوتو تنها طرح اقدام جهانی برای کاهش ورود گازهای کربن‌دار به جو در حال حاضر است، اما مدت آن در سال 2012 به پایان خواهد رسید؛ از طرف دیگر بزرگترین کشور آلوده‌کننده جو یعنی آمریکا آن را نپذیرفته و اقتصادهای در حال شکوفایی مانند چین و هند را متعهد نمی‌کند.

سازمان هواشناسی انگلیس یادآور شده است که ال نینو - پدیده‌ای که در مناطق حاره‌ای اقیانوس آرام باعث به هم خوردن الگوهای آب و هوایی می‌شود-  در حد متوسط در چند ماه اول سال 2007 ادامه می‌یابد.

اما از آنجایی که بین ال نینو و تاثیر کامل آن بر درجه حرارت سطحی یک فاصله زمانی تاخیری وجود دارد، پیامدهای کامل آن تا اواخر سال حس نحواهد شد.

آلمان که در شش ماه آینده رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپاست  قصد دارد در اجلاس هشت کشور صنعتی که در اوائل ژوئن (خرداد) آینده در آلمان برگزار می‌شود، سران G8 را قانع کند که چارچوبی جدید برای مباحثات در مورد اقدامی جهانی برای گرمایش جهانی فراسوی عهدنامه کیوتو  بوجود آورند.

کد خبر 12574

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز