جمعه ۱۴ مهر ۱۳۸۵ - ۱۴:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت(WHO) پنج‌شنبه 5 اکتبر(13 مهر) دولت‌ها را در سراسر جهان ترغیب کرد برای حفظ سلامت مردم کیفیت هوای شهرها را بهبود بخشند.

به گزارش خبرگزاری شین‌هوا،  WHO ضمن اعلام اصول راهنمای جدید کیفیت هوا گزارش داد آلودگی هوا هر سال باعث 2 میلیون مرگ زودرس در جهان می‌شود و بیش از نیمی از این تلفات در کشورهای رو به توسعه رخ می‌دهد.

این اصول راهنمای جدید برای اولین بار  به همه مناطق جهان می‌پردازد و معیارهی یکسانی را برای کیفیت هوا تعیین می‌کند.

WHO گفت این معیارها بسیار سختگیرانه‌تر از معیارهای ملی است که در حال حاضر در بسیاری از کشورها اعمال می‌شود و اجرای آنها در برخی شهرها به معنای کاستن سطح فعلی آلودگی تا بیش از سه چهارم حد فعلی است.

WHO معتقد است کاهش میزان یک نوع خاص آلاینده هوا، ذرات معلق ریز (PM10) می‌تواند میزان مرگ و میر در شهرهای با هوای آلوده را تا 15 درصد کاهش دهد.

سطوح سالانه PM10 - که منبع اصلی آن سوخت‌های فسیلی مانند نفت و بنزین است - در بسیاری از شهرها  بیش از 70 میکروگرم در  متر مکعب است، در حالیکه معیارهای جدید WHO می‌گوید برای پیشگیری از بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا، این مقدار باید کمتر از 20 میلی‌گرم در متر مکعب باشد.

این اصول راهنمای جدید سطوح مجاز آلاینده‌های دیگر مانند اوزون و دی‌اکسید گوگرد را نیز به طور قابل توجهی پایین آورده است.

دکتر ماریا نیرا رئیس بخش بهداشت عمومی و محیط‌زیست WHO گفت: "با کاهش دادن میزان آلودگی‌هوا شیوع جهانی بیماری‌هایی ماند عفونت‌های تنفسی، بیماری قلبی، و سرطان ریه کاهش خواهد یافت. همچنین کاستن از واردشدن آلاینده‌ها به هوا به جلوگیری از ایجاد تغییرات آب و هوایی در کره زمین هم کمک خواهد کرد."

بنا به اعلام WHO بسیاری از کشورها فاقد استانداردهای ملی برای کیفیت هوا هستند و در صورت وجود معیارهای ملی هم تفاوت‌های بسیاری بین کشورها از لحاظ میزان مجاز آلودگی وجود دارد."

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید نیاز دولت‌ها را به تعیین معیارهای ملی بر حسب شرایط ویژه‌شان می‌پذیرد، اما اصول راهنمای جدید اعلام‌شده بیانگر میزانی از آلودگی هواست که در آن کمترین خطر متوجه سلامتی افراد می‌شود.

کد خبر 5451

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز