جمعه ۳۱ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۵:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک پژوهش جدید نشان می‌دهد میزان بالای آلودگی هوا در ساعات معین روز ممکن است خطر یک نوع سکته مغزی را دو برابر کند.

به گزارش ساینس دیلی، بیشتر پژوهش‌های اخیر در مورد آلودگی هوا،خطر بیماری‌های تنفسی و  قلبی-عروقی را با میانگین مقدار روزانه آلاینده‌ها ارتباط داده‌اند و نه نوسانات ساعتی در میزان آلودگی.

‌در این تحقیق جدید پژوهشگران ژاپنی داده‌های مربوط به مرگ‌های ناشی از سکته مغزی در افراد 65 سال به بالا در فاصله سال‌های 1990 و 1994 در 13 ناحیه شهری عمده ژاپن جمع‌آوری کردند.

همچنین میزان آلاینده‌ای هوا  از جمله دی‌اکسید نیتروژن، ذرات معلق، و اکسیدان‌های فتوشیمیایی در  هریک از این 13 ناحیه در  ساعات مختلف روز  اندازه‌گیری شده بود.

هنگامی که این دو مجموعه داده‌ها کنار هم گذاشته شدند، رابطه‌ای میان مرگ‌های به علت سکته‌های مغزی ناشی از خونریزی داخل‌مغزی  و آلودگی هوا در ماه‌های گرم سال بین اردیبهشت تا شهریور یافت شد.

میزان‌های بالای ذرات معلق در هوا  در دو ساعت پیش از این نوع سکته مغزی خطر مرگ ناشی از  خونریزی داخل مغز را دو برابر می‌کرد. این رابطه بدون توجه به میزان میانگین روزانه آلاینده‌های هوا صدق می‌کرد.

یافته‌های این تحقیق در نسخه آنلاین نشریه Occupational and Environmental Medicine منتشر شده است.

این پژوهشگران می‌‌نویسند پژوهش‌های قبلی نشان داده‌اند که آلودگی‌ هوا به سرعت بر بدن تاثیر می‌گذارد، به طوری که ذرات استنشاق‌شده در طول 60  ثانیه در خون قابل شناسایی هستند و  تا یک ساعت در حداکثر مقدار خود در خون باقی می‌مانند.

آنها بر این اساس پیشنهاد می‌کنند که اقدامات پیشگیری ‌کننده در برابر آلودگی هوا باید بر اساس اندازه‌گیری میانگین آلودگی ساعتی هوا با شد و نه تنها اندازه‌گیری میانگین آلودگی روزانه.

کد خبر 4606

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز