همشهری آنلاین: وزیر نفت گفت: با بهره برداری از پالایشگاه گاز پارسیان ۲، انتظار می‌رود افزون بر تامین کمبودهای به وجود آمده در برخی شهرهای کشور، صادرات گاز به ترکیه نیز از اواخر هفته آینده از سر گرفته شود.

به گزارش شانا، مهندس سیدکاظم وزیری هامانه در حاشیه بازدید از مرکز دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران افزود: در چند روز گذشته، دمای هوا در برخی استان‌ها مانند کردستان و آذربایجان غربی به طور محسوسی کاهش یافت که این مسئله موجب شد مشکلاتی برای شهروندان برخی شهرهای این دو استان به وجود آید و در عمل صادرات گاز به ترکیه نیز قطع شود.

وی مهم ترین عامل در این زمینه را کاهش کم سابقه دما و پایداری آن اعلام کرد و افزود: در حال حاضر مشترکان گاز در کمتر از ۱۰ نقطه کشور، با مشکل افت فشار یا قطع جریان گاز رو به رو هستند و با توجه به پیش بینی‌های انجام شده برای تامین سوخت مایع و گاز مایع، تلاش شده است که کمترین مشکل متوجه مردم باشد.
 
وزیری هامانه با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی با وزیر انرژی ترکیه در مورد زمان از سرگیری صادرات گاز به این کشور گفت: به دلیل همین کاهش دما، چهار روز است که صادرات گاز به این کشور در حد صفر است و آنها را نیز از این نظر در تنگنا قرار داده است که انتظار می‌رود با بهره‌برداری از پالایشگاه پارسیان و بهتر شدن شرایط جوی، بتوان در اواخر هفته آینده صادرات گاز به این کشور را از سر گرفت و کمبودهای به وجود آمده را نیز جبران کرد.

وزیر نفت به راه اندازی پالایشگاه پارسیان اشاره کرد و گفت: با پیگیری‌هایی که تاکنون به عمل آمده، تلاش می‌شود، این پالایشگاه در ۱۰ روز آینده وارد مدار شود و با بهره‌برداری از آن و همچنین بهتر شدن اوضاع جوی و صرفه جویی مردم مشکلات به وجود آمده برطرف شود.

وزیری هامانه دلیل تاخیر اندک در راه اندازی این پالایشگاه را بارندگی‌های غیر عادی چند روز گذشته در جنوب کشور عنوان کرد و افزود: بارندگی‌های اخیر، موجب شد، مشکلاتی در سایت این پالایشگاه به وجود آید و بهره‌برداری از آن را درحد یک هفته با تاخیر روبه‌رو کند.

وی تصریح کرد: با بهتر شدن شرایط جوی، انتظار می‌رود این پالایشگاه در روز پایانی این هفته (جمعه 15دی)، فعالیت خود را در فاز نخست با ۱۰ میلیون مترمکعب تولید در روز آغاز کند.

وزیری هامانه افزود: فاز دوم پالایشگاه پارسیان نیز در صورتی که با مشکل غیر قابل پیش بینی مانند بدشدن شرایط آب و هوایی رو به رو نشود نیز، روزانه ۲۵ میلیون مترمکعب گاز را به خطوط انتقال سراسری، تزریق خواهد کرد.

وی تصریح کرد: با اضافه شدن این مقدار گاز به ظرفیت کنونی و صرفه جویی در حد ۲ درصد از سوی مصرف کنندگان این انرژی ارزشمند، مشکلی از نظر تامین گاز وجود نخواهد داشت.

وزیر نفت با تاکید بر توجه مردم به مصرف بهینه گاز طبیعی گفت: عمده مصرف این انرژی، به بخش خانگی و تجاری اختصاص دارد؛ به طوری که روزانه بیش از ۳۵۰ میلیون مترمکعب گاز در این بخش مصرف می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر هر خانوار، تنها ۲ درصد در مصرف گازطبیعی صرفه جویی کند، روزانه 7 میلیون مترمکعب گاز را می‌توان به دیگر مشترکان در نقاط دیگر کشور رساند و اجازه نداد دیگر هموطنان در سرما به سر ببرند.
 
وزیر نفت گفت: اگر قرار باشد همه نیروگاه‌ها با گاز طبیعی تغذیه شوند، ۱۰۰ میلیون مترمکعب کمبود گاز خواهیم داشت، اما از آنجا که بخش قابل توجهی از سوخت آنها، با سوخت مایع تامین می‌شود، این کمبود روزانه ۸ تا ۱۰ میلیون مترمکعب است که با اندکی صرفه جویی از سوی خانوارهای مصرف کننده گاز، این کمبود به راحتی قابل تامین خواهد بود.

کد خبر 12444

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز