همشهری آنلاین: واردات گاز ایران از ترکمنستان از اوائل سال ۲۰۰۸ میلادی به سقف ۱۴میلیارد مترمکعب در سال افزایش خواهد یافت.

به گزارش شانا، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اعلام این خبر افزود: براساس توافق به عمل آمده میان مقام های دو کشور، واردات گاز ایران از این کشور از 8 میلیارد مترمکعب کنونی در اوائل سال 2008 میلادی با افزایش 6 میلیارد مترمکعب، به 14 میلیارد مترمکعب در سال افزایش می یابد.

سیدرضا کسایی زاده گفت: تاسیسات کنونی کشور، آمادگی دریافت این مقدار گاز را دارد لیکن ترکمنستان نیازمند انجام تمهیداتی است تا بتواند این مقدار گاز را به کشورمان انتقال دهد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به این که ایران با این کشور دو قرارداد دارد، گفت: براساس این قراردادها، گاز ترکمنستان از دو منطقه "کرد کوی" و "بندر گز "وارد ایران می شود و درپی الحاقیه ای که میان دو کشور امضا شد، قیمت و مقدار گاز با توافق طرفین افزایش یافت.

وی در مورد قیمت گاز وارداتی از ترکمنستان به ایران گفت: با توجه به موقعیت ایران در منطقه به عنوان خریدار و فروشنده و وجود رقبایی در این زمینه، قیمت مورد توافق، قابل اعلام نیست.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: افزایش قیمت گاز وارداتی ترکمنستان به ایران، 8 میلیارد متر مکعب گازی را که از قبل وارد کشور می شد را شامل می شود. به این ترتیب 14 میلیارد متر مکعب گازی که از طریق این کشور وارد ایران می شود، بنا بر توافق جدید صورت خواهد گرفت.

صادرات گاز به گرجستان

وی به ملاقات و گفت و گوی های شرکت ملی گاز ایران با مقام های انرژی گرجستان اشاره کرد و گفت: برای صاردات گاز به این کشور مذاکره در یک نوبت انجام شده ولی هنوز چیزی نهایی نشده و نیاز به گفت و گوهای بیشتری در این خصوص است.

کسایی زاده با بیان این که کشورهای همجوار از جمله گرجستان و آذربایجان علاقه مند به خرید گاز از ایران هستند، تصریح کرد: ایران در مورد تامین گاز این کشورها که در حدود 2 میلیارد متر مکعب در سال است، مشکلی ندارد و می تواند این مقدار گاز را در اختیار آنها قرار دهد.

خط لوله صادرات گاز به ارمنستان

وی شایعه احداث خط دوم انتقال گاز را برای ارمنستان نادرست خواند و گفت: برای این کشور، هم اکنون یک خط لوله انتقال گاز در دست اجراست که بنا به توافق در اوائل سال میلادی آینده ، آماده بهره برداری خواهد بود.

وی با بیان این که برای اجرای این طرح، 900 روز زمان در نظر گرفته شده بود، تصریح کرد: با تلاش هایی از طرف مجموعه دست اندرکار برای اجرای این خط انتقال گاز به عمل آمده، این طرح، 300 روز زودتر از زمان تعیین شده به پایان خواهد رسید و در شروع، روزانه سه میلیون متر مکعب گاز به این کشور صادر خواهد شد.

اعتبار بالای قرارداد صادرات گاز به ترکیه

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درخصوص تجدید نظر بهای گاز صادراتی ایران به ترکیه گفت: بهای گاز، بهایی شناور و تابع قیت نفت خام است و هرچه شرایط و وضعیت بهای نفت خام باشد، قیمت گاز نیز از آن تبیعیت خواهد کرد.

وی در توضیح این مطلب یادآور شد:قیمت گاز در بازارهای جهانی، دارای دو قیمت ثابت و متغیر است که قیمت متغیر آن تابع قیمت نفت خام است.

کسایی زاده قرارداد امضا شده میان دو کشور را یکی از پیشرفته ترین، منطقی ترین و بهترین قراردادها منعقد شده خواند و افزود: در این قرارداد، منافع و مصالح دو کشور رعایت شده و به همین منظور از استحکام و اعتبار بالایی برخوردار است.

وی به حادثه انفجار اخیر خط لوله انتقال گاز ایران به ترکیه اشاره کرد و گفت: این حادثه برای نخستین بار در خاک کشور ما اتفاق افتاد و برای حفظ و حراست از تاسیسات خود و جلوگیری از این گونه حوادث، تمهیداتی در نظر گرفته شده است.

خطوط لوله سراسری انتقال گاز

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در بخش دیگری به اجرای طرح های خطوط انتقال گاز از جمله خط پنجم و ششم سراسری انتقال گاز پرداخت و گفت: خطوط انتقال گاز پنجم و ششم سراسری، از جمله خطوطی هستند که در سال آینده بهره برداری از آنها آغاز خواهد شد.

وی تصریح کرد: خط ششم که برای صادرات گاز به کویت درنظر گرفته شده است، در سه گستره اجرا می شود و در اردیبهشت ماه سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

به گفته کسایی زاده، خط پنجم نیز که گاز فازهای 6، 7 و 8 پارس جنوبی را برای تزریق به حوزه نفتی آغاجاری از عسلویه به این حوزه انتقال خواهد داد، طبق برنامه در خردادماه سال 86 تکمیل و بهره برداری از آن آغاز خواهد شد.

وی یادآور شد: با توجه به این که گاز این فازها در چند مرحله استحصال خواهد شد، تصریح کرد: در فاز نخست، 500 میلیون فوت مکعب گاز این فازها، ازطریق انشعابی به طول 67 کیلومتر که 25 کیلومتر آن 56 اینچ است و ابتدای خط پنجم سراسری محسوب می شود، گاز این حوزه را از پالایشگاه فجر جم انتقال خواهد داد.

تزریق گاز به مخازن نفتی

کسایی زاده درمورد تزریق گاز به چاه های نفتی و تعهد شرکت ملی گاز ایران در این مورد نیز گفت: در کل، برنامه تزریق گازبه چاه های نفتی به این ترتیب است که بخشی از این مهم را شرکت ملی گاز و بخشی دیگر را شرکت ملی نفت ایران برعهده دارند و تعهد شرکت ملی گاز در این زمینه، روزانه 20 میلیون مترمکعب است.

وی افزود: با بهره برداری از سه فاز 6، 7 و 8 پارس جنوبی، ظرفیت میزان گاز برای تحویل به شرکت ملی نفت ایران به منظور تزریق به چاه های نفتی از سه هزار میلیون فوت مکعب با 30 درصد افزایش به سه هزار و 900 میلیون فوت مکعب خواهد رسید.

ایران صادرکننده جدی گاز

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران دیدگاه نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص مواردی مانند صادرات و تزریق گاز تا چه حد با سیاست های وزرات نفت همخوانی دارد، گفت: برای صاردات گاز دیدگاه های مختلفی وجود دارد اما آنچه باید درنظر داشت، وزارت نفت، شرکت ملی گاز، و دیگر بخش های دخیل در این مساله، تابع سیاست های کلی نظام هستند که براین اساس، هم باید تامین کننده گاز مورد نیاز داخل کشور باشیم و هم در حد مقدور، صادر کننده آن باشیم.

وی تصریح کرد: وقتی می توانیم به طور جدی، صادر کننده گاز باشیم ، در داخل کشور به مصرف منطقی و صحیح آن باید توجه بیشتری شود.

10 درصد صرفه جویی معادل گاز تولیدی 2 فاز پارس جنوبی است
مهندس کسایی زاده گفت: در کشور ما میزان هدر رفت انرژی بالاست و اگر 10 درصد در مصرف آن صرف جویی شود، می توان از هدر رفت 50 میلیون متر مکعب گاز در روز که معادل دو فاز پارس جنوبی است، جلوگیری کرد.

وی افزود: این میزان صرفه جویی از نظر سرمایه ای، برابر با 5 میلیارد دلار سرمایه گذاری است که تنها با مصرف منطقی قابل دست یافتن است.
به گفته وی، یکی از راهکارهای کاهش مصرف انرژی در کشور، منطقی کردن قیمت آن و اعمال جرایم ناشی از رعایت نکردن الگوی بهینه مصرف انرژی است که می تواند به عنوان یک عامل تاثیر گذار مطرح باشد.

استقبال از حضور بخش خصوصی در صنعت گاز

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در بخش پایانی این نشست مطبوعاتی، به سرمایه گذاری در صنعت گاز کشور اشاره و از آن به عنوان یک چالش یاد کرد.

وی استفاده از منابع درآمدی حاصل از فروش نفت خام و فرآورده های جانبی آن را یکی از راه های آسان و قابل دسترس برای تامین اعتبارات سرمایه ای خواند و گفت: اگر این مساله در فصل بودجه حل شود، دیگر نیاز به این نخواهد بود که ازحساب ذخیره ارزی کمک گرفته شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران حضور هر چه بیشتر بخش خصوصی را برای سرمایه گذاری درصنعت گاز کشور، راهکار دیگری برای رفع چالش سرمایه گذاری عنوان کرد و گفت: برای این منظور، لازم است، طرح ها به شیوه بی. او. تی یا بی. او . او تعریف شوند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: طراحی برای مشخص کردن قالب های اجرایی این روش ها، آغاز شده است.

کد خبر 7225

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز