پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۰:۰۷
۰ نفر

چهارشنبه [11مرداد] اعلام شد که هند و پاکستان به صورت مشترک کمیته‌ای را برای ارایه پیشنهاد قیمت گاز صادراتی ایران تشکیل داده اند.

این در حالی‌است که همچنان برخی اعضای مجلس شورای اسلامی با مسئله صادرات گاز ایران مخالفت می کنند و اخیرا مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز خواهان حذف اولویت صادرات گاز از برنامه های کشور شده است،

به گزارش گروه اقتصادی همشهری، در حالیکه قرار است امروز و فردا اجلاس سه جانبه خط لوله صلح در دهلی برگزار شود دیروز منابع خبری هندی و پاکستانی در گزارش های جداگانه از توافق دو کشور برای ارائه پیشنهاد مکانیسم قیمت جدید برای ایران خبر دادند.

دیروز هیات پنج نفره پاکستانی به سرپرستی احمد مختار مشاور انرژی نخست وزیر پاکستان برای شرکت در اجلاس سه جانبه دهلی به این شهر عزیمت کرد.

در این هیات احمد وقار وزیر نفت و زهیر عالم مدیرعامل شرکت گاز پاکستان نیز عضویت دارند. مهم‌ترین مسئله اجلاس امروز به گفته مقامات دو کشور هند و پاکستان یافتن روش تعیین قیمت گاز صادراتی ایران به هند و پاکستان است.

در اجلاس دو روزه دهلی قرار است کارشناسان فنی نیز در زمینه نحوه اجرای این خط لوله گفتگو کنند و روش های اجرایی را با معیارهای بین المللی هماهنگ نمایند.

منابع هندی از نرمش هند در زمینه قیمت گاز خبر داده و احتمال پیشنهاد قیمت بالاتر از ۲۵/۴ دلار برای هر واحد گاز صادراتی از سوی این کشور قابل پیش بینی است.

ایران خواهان تعیین قیمت گاز براساس قیمت نفت برنت دریای شمال و معادل ده درصد قیمت آن است که در شرایط جاری ۲/۷ دلار است.

هند خواهان واردات روزانه ۹۰ میلیون متر مکعب گاز از ایران است که این گاز براساس توافق های فعلی در مرز این کشور تحویل خواهد شد.

برای صادرات این گاز باید ۲ هزار و یکصد کیلومتر خط لوله احداث شود که بخش اعظم آن از خاک پاکستان خواهد گذشت. پاکستان نیز روزانه معادل ۶۰ میلیون متر مکعب گاز نیاز دارد.

معاون وزیر نفت عازم دهلی شد

معاون وزیر نفت در امور بین الملل برای شرکت در مذاکرات خط لوله صلح دیروز عازم دهلی نو شد.

وی پیش از ترک تهران ابراز امیدواری کرد که در مذاکرات خود با مقامات دو کشور به توافقهای مثبتی برسد.

سید محمدهادی نژادحسینیان گفت: خط لوله صلح به دلیل ویژگیهایش عزم ما را در تلاش برای حل مشکلات آن دوچندان می کند.

معاون وزیر نفت در امور بین الملل با اشاره به اینکه در نشست روز پنجشنبه با وزرای نفت و انرژی هند و پاکستان سه پیشنهاد یا راه حل را مطرح خواهد کرد، افزود: به نظر ما هر سه راه حل قابل بررسی دقیق تر و اجرا هستند. اگر دوستان هندی و پاکستانی ما بپذیرند، می توان راهکارهای اجرایی آنها را تدوین کرد.

وی ضمن اشاره به اینکه همه ابعاد اجرایی شدن این طرح در دست جمهوری اسلامی ایران نمی باشد، تاکید کرد، دوستان هندی و پاکستانی ما نیز باید به این موضوع اعتقاد و علاقه داشته باشند که خوشبختانه دارند.

وی تاکید کرد، اجرای طرحی با این اهمیت و با این ویژگی نیاز به کار، فکر و حوصله فراوان دارد. این طرح بر اساس قیمتهای امروز سالانه حدود ۱۵ میلیارد دلار درآمد برای کشور ایجاد خواهد کرد.

نژادحسینیان مهمترین موضوع مورد بحث در نشست را همچنان فرمول قیمت گاز عنوان کرد و افزود: براساس اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ، خود را متعهد می دانیم که نهایت تلاشمان را انجام دهیم تا منابع سرشار انرژی متعلق به ایران با اولویت صرف تامین نیازهای مردم همین منطقه شود.

معاون وزیر نفت در امور بین الملل در خصوص فرمول پیشنهادی ایران برای قیمت گاز صادراتی به هند و پاکستان گفت: دوستان هندی و پاکستانی ما نگران هستند که اقتصاد آنها کشش قیمت پیشنهادی ایران را نداشته باشد اما با توجه به توانمندی بالا و عملکرد خوب دولتهای دو کشور در سالهای اخیر و اجرای سیاستهای حذف یارانه سوخت ، اطمینان زیادی به موفقیت این برنامه داریم و در نگرانی دوستانمان شریک نیستیم.

وی با اشاره به اینکه قیمت پیشنهادی ایران برای گاز صادراتی به هند و پاکستان عادلانه است، تاکید کرد، هم اکنون مشتریهای زیادی برای آن داریم.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه دلیلی برای اعمال تخفیف در قیمت پیشنهادی ایران وجود ندارد، افزود: به دوستان هندی و پاکستانی گفتیم که اگر شما به دلیل یارانه ای بودن قیمت گاز در کشورتان انتظار تخفیف در قیمت گاز از سوی ایران را دارید، ما نیز انتظار خرید بنزین را از شما به قیمت های یارانه ای در بازار خود داریم.

به گفته نژادحسینیان، در دو نشست پیشین، طرفهای هندی و پاکستانی نظر ایران در خصوص مهمترین موضوع مورد بحث که همان فرمول قیمت گاز بوده است را نپذیرفته اند.

کد خبر 1738

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز