رئیس جمهور روز سه شنبه[سوم مرداد] در آیین افتتاح پایانه باجگیران ( هودان) افزود: گسترش همکاری‌ها بین جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان می‌تواند تأثیرات فراوانی بر کل منطقه داشته باشد.

به گزارش ایرنا، احمدی نژاد گفت : دو کشور ایران و ترکمنستان دوست، برادر و همکار هستند و خوشبختانه روابط دو کشور همواره رو به گسترش بوده و این یک گام جدید برای گسترش روابط دو جانبه است.

رییس جمهوری اضافه کرد: با اراده سیاسی ایران و ترکمنستان ، زمینه‌های همکاری مختلف بین دو کشور در حال رشد و گسترش است و این امر در زمینه نفت و گاز ، حمل و نقل و تجارت بسیار محسوس و چشم‌گیراست.

احمدی نژاد افزود: با استفادهاز فرصت‌هایی که در اختیار ایران و ترکمنستان است نظیر موقعیت سیاسی و جغرافیایی ، ارتباطات و حمل نقل می توانیم روابط خوبی را در سایر زمینه‌ها داشته باشیم .

وی بااشاره به این که قدم‌هایی مانند افتتاح پایانه باجگیران (هودان) پایه گذار روابط گسترده بین دو ملت است، گفت: من امیدوارم افتتاح این مجموعه یک گام مثبت در توسعه و تعمیق و گسترش بیش از پیش روابط باشد.

رییس جمهوری اسلامی ایران با تبریک افتتاح پایانه مزبور به دوملت ایران و ترکمنستان و تشکر از دست اندرکاران آن ، روز افتتاح پایانه باجگیران (هودان) را تاریخی خواند و ابراز امیدواری کرد مسوولان دو طرف با روان کردن کارها زمینه را برای افزایش بیش از پیش فعالیتهای پایانه و به ویژه کامیونهای در حال تردد تا 200 هزار کامیون در سال فراهم کنند.

در حال حاضر 70 هزار کامیون بین دو کشور تردد می‌کنند.

وی همچنین خواستار تلاش بیشتر مسوولان دو طرف برای افزایش تردد کامیونها با توجه به اراده سیاسی موجود شد و افزود: در صورت دستیابی به تردد 200 هزار کامیون در سال، منافع آن عاید دو کشور خواهد شد.

صفر مراد نیازاف رییس جمهوری ترکمنستان نیز با تشکر و تبریک افتتاح پایانه مزبور گفت: دو کشور ترکمنستان و ایران همکاری‌های خوبی را با یکدیگر دارند و بهره برداری از پایانه هودان ، باجگیران به گسترش هر چه بیشتر روابط منجر خواهد شد.

وی بااشاره به تردد کامیونهای ترکمنستان از طرف ایران به ترکیه افزود: افتتاح این پایانه در روابط ما کاری بسیار خوبی است و ترکمنستان و ایران همکاریهای خودرا در آینده گسترش خواهند داد.

این پایانه در زمینی به مساحت 12 هکتار احداث شده که ساختمان اصلی آن شش هزار متر مربع زیربنا و محوطه و پارکینگ آن نیز 70 هزار متر مربع وسعت دارد و برای ساخت آن 43 میلیارد ریال هزینه شده است.

پایانه مرزی باجگیران با فاصله 32 کیلومتری تا شهر عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان مهمترین مسیر ارتباطی ایران با این کشور بوده و عمده صادرات جمهوری اسلامی ایران از این پایانه صورت می‌گیرد.

در سال 1384 بیش از 29 هزار کامیون ایرانی انواع کالا را از مرز باجگیران به ترکمنستان حمل و 55 هزار مسافر ایرانی و خارجی نیز از این مرز جابه جا شده‌اند.

پایانه مرزی باجگیران در 82 کیلومتری شهرستان قوچان و 211 کیلومتری مشهد واقع است.

همزمان با پایانه مرزی باجگیران ساختمان پایانه مرزی "هودان " ترکمنستان در مجاورت با مرز باجگیران نیز گشایش یافت.

کد خبر 1343

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز