چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۵ - ۰۷:۵۶
۰ نفر

محمود احمدی نژاد به منظور شرکت در اجلاس شانگهای امروز صبح در رأس هیأت بلندپایه ای عازم چین شد.

به گزارش گروه سیاسی روزنامه همشهری یک روزنامه چاپ آلمان نوشت، رئیس جمهور ایران در اجلاس سران سازمان همکاری های شانگهای حضور می یابد و در عین حال به دلیل بیم از حملات تروریستی اصول امنیتی به شدت در شانگهای رعایت می شود.

روزنامه «دی ولت» در گزارشی با عنوان چین برای احمدی نژاد فرش قرمز پهن می کند نوشت: احتمال کمی وجود دارد که پکن بتواند از این که موضوع ایران بر سایر مسایل سایه بیفکند، جلوگیری کند. در همین حال، آمریکا و اروپا از هو جین تائو، رئیس جمهور چین انتظار دارند که به تقویت راه حلی غربی درخصوص ایران کمک کند. اما رویکرد چین به ایران به عنوان دومین تامین کننده نفت و گازش پس از عربستان سعودی، همواره بر اساس منافع اقتصادی سنجیده می شود. «کتاب سال دیپلماتیک ۲۰۰۶ چین» تهران را «یکی از مهم ترین شرکای تجاری و طرف های قرارداد پروژه های بزرگ چین در آسیای غربی» خوانده است.

 در سال ۲۰۰۵ میلادی روابط تجاری دو طرف نسبت به سال گذشته اش ۴۳ درصد رشد داشت و از مرز ۱۰ میلیارد دلار گذشت. اندکی پیش از دیدار رئیس جمهور ایران، تهران سفارش خرید ۲۷۸ قطار چینی را به ارزش ۱۷۵ میلیون دلار داده است.

از سوی دیگر، روزنامه «چاینا دیلی» چاپ پکن روز سه شنبه نوشت که چین برای تحت فشار قرار دادن بیش از حد ایران در ارتباط با توقف غنی سازی اورانیوم، حاضر به همراهی با غرب نیست. این روزنامه در گزارش تحلیلی خود نوشت، چین و روسیه حاضر به همراهی با کشورهای غربی برای تحت فشار قراردادن یکپارچه تهران برای توقف غنی سازی اورانیوم نشده اند.

کد خبر 351

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز