مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران هشدار داد اگر مصرف گاز کنترل نشود زمستان امسال قطعی گاز خواهیم داشت، بنابراین مشترکین پرمصرف جریمه خواهند شد.

سیدرضا کسایی‌زاده به خبرگزاری فارس گفت: طبق پیش‌بینی ما میزان مصرف گاز در ماه‌های سرد زمستان امسال به 470 تا 480 میلیون متر مکعب خواهد رسید.

وی افزود: بر این اساس میزان اوج مصرف گاز در روزهای سرد به 520 میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید. روند چندماه گذشته‌ نشان می‌دهد رشد مصرف گاز، غیرقابل پیش‌بینی بوده به گونه‌ای که در یک ماه گذشته 12 درصد رشد را نشان می‌دهد.

معاون وزیر نفت یادآور شد: متأسفانه با سرد شدن هوا بحث بهینه مصرف کردن انرژی وخصوصاً گاز کمرنگ می‌شود که نتیجه آن افزایش بی‌رویه مصرف و هدر رفتن انرژی است.

وی افزود: البته طبق روال هر سال تمهیداتی نیز برای تأمین گاز مورد نیاز در زمستان اندیشیده‌ شده که از جمله آن می‌توان به راه‌اندازی فازهای بعدی پالایشگاه پارسیان به منظور افزایش 60 میلیون متر مکعب گاز به ظرفیت گاز کشور اشاره کرد که خوراک آن نیز از حوزه‌های شانول، وراوی و تابناک تأمین خواهد کرد.

کسایی‌زاده یادآور شد: طبق برنامه‌ریزی، این پالایشگاه در آذر یا دی‌ماه سال جاری در سرویس قرار خواهد گرفت.

اما به گفته وی، رفع مشکل کمبود گاز در زمستان منوط به مصرف بهینه گاز توسط کلیه مشترکان از یک سو و عدم برودت شدید هوا است.

او اظهار امیدواری کرد شرکت گاز بتواند جوابگوی نیاز کشور در زمستان باشد.

مدیر عامل شرکت ملی گاز در ادامه گفت: انتظار داریم مردم به اهمیت مصرف بهینه و ضرورت آن واقف شوند. دمای استاندارد مناسب و استاندارد برای محیط خانه حدود 3/18 درجه سانتی‌گراد است ولی در ایران عملاً حتی به 27 درجه نیز می‌رسد که منجر به باز شدن پنجره‌ها به جای کاهش دمای محیط می‌شود.

کسایی‌زاده افزود: شدت انرژی در کشور ما 7/1 است. این رقم در کشور ژاپن 1/0، مالزی 5/0، چین 8/0، وکشورهای اروپایی در حدود 2/0 است که نشان دهنده وضعیت نامناسب ما است که باید به سمت اعمال مدیریت مصرف حرکت کرد.

وی یادآور شد: بر اساس قانون مصوب مجلس، برای مشترکینی که زمستان امسال بیشتر از میزان الگوی مصرف، انرژی مصرف کنند، جرایمی درنظر گرفته می‌شود که این طرح در دولت مطرح است و منتظریم میزان جرایم مشخص شود.

کد خبر 5011

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز