جمعه ۱۵ دی ۱۳۸۵ - ۱۶:۲۹
۰ نفر

دکتر حسن مرادی *: مسئله قطع گاز در برخی مناطق کشور باردیگر اهمیت مسئله انرژی را در کشور در اولویت توجه نخست مردم و مسئولان کشورقرارداده است.

بطور قطع رفع این مشکل به همکاری عمومی نیاز دارد واگر تنها ده درصد صرفه جویی درمصرف انجام شود مشکل تأمین گاز مورد نیاز در سراسر کشور رفع می شود.

در همه کشورها کل انرژی و آب و خدماتی اینگونه با کل هزینه اجاره یک منزل برابری می‌کند و این درحالی است که درایران شرایط بسیار متفاوت است، متأسفانه مصرف گاز درایران روندی غیر استاندارد دارد و مصرف 406 میلیون مترمکعب گاز در روز در دنیا بی نظیراست.

این امر باید از سوی مقامات مسئول پیگیری شود که مصرف انرژی با معیارهای جهانی هماهنگ شود چرا که با توصیه به صرفه جویی نمی‌توان مصرف را مدیریت کرد. بی شک باید دراین زمینه اهرم قیمت نیز مورد توجه قرارگیرد.

قیمت های ارزان در بخش انرژی ایران عامل رشد لجام‌گسیخته مصرف درکشوراست. علاوه بر مردم، صرفه جویی از سوی نهادهای دولتی و عمومی نیز رعایت نمی شود. باید با نظارت برمصرف دراین زمینه از وارد آمدن خسارت به اقتصاد کشور جلوگیری کرد.

گاز با ارزش با هزینه ای بالا تهیه می‌شود و شاهد هستیم که شدت گرمای محیط در برخی نهاد ها بسیاربالا است و دراین مراکز حتی در مجلس شورای اسلامی و بسیاری از ادارات دولتی دراثر شدن گرما پنجره ها را می گشایند تا دما تنظیم شود.

یکی از مشکلات مهم دیگردر کشور کاربرد گرم کنندهای غیر استاندارد است. ازجمله مصرف شومینه ها ودیگر وسایل غیر استاندارد درایران به شدت رواج دارد. این تولیدات ودیگر وسایل گرم کننده با مصرف بالای گاز خطرناک نیز می باشد ولی دراین زمینه هیچ برنامه ریزی جدی برای جلوگیری از مصرف این کالاها اجرا نمی‌شود.

این درحالی است که  یارانه بالایی دربخش انرژی پرداخت می‌شود وخانواده های محروم از این یارانه سودی نمی برند.

براساس یک محاسبه منتشرشده از سوی وزارت نیرودر یک خانواده محروم در بندرعباس حدود 600 هزارتومان درماه یارانه برق پرداخت می‌شود ولی اگر کالاهای مصرفی این خانوادها استاندارد باشد میزان مصرف به میزان بسیاربالایی درهزینه مصرف برق این خانوارها صرفه جویی می‌شود.

علاوه براین افرادمحروم از یارانه پرداختی دراین بخش سودی نمی برند و اگر این یارانه به صورت نقدی به آنان پرداخت شود برای معاش آنان مفیدتر خواهد بود. بی شک مسئله انرژی در ایران نیاز به یک راه حل اساسی دارد و باید همه دراین زمینه تلاش کنند تا این معضل برطرف شود.

امید واریم که درقانون بود جه سال 86 از سوی دولت ومجلس برای حل این مشکل گسترده و به نفع اقشار محروم جامعه  اقدام جدی وموثری صورت گیرد.

* عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی

کد خبر 12613

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز