همشهری آنلاین: کشورهای عضو اتحادیه اروپا در ادامه تنش‌های جاری با دولت ساحل عاج تصمیم گرفتند، تنها سفرای تعیین شده توسط 'آلاسان اوتارا' را به رسمیت بشناسند

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه از پاریس، برنار والرو سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه در این باره گفت: در پی مخالفت 'لوران باگبو' با پیشنهاد کشورهای اروپایی مبنی بر کناره گیری از قدرت، کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصمیم گرفته‌اند تنها سفرای تعیین شده توسط آلاسان اوتارا رقیب انتخاباتی باگبو را به رسمیت بشناسند.

سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه تاکید کرد: بر اساس این توافقنامه که هفته پیش میان کشورهای اروپایی مطرح و درباره آن تصمیم گیری شد، در آینده نزدیک کشورهای اروپایی تنها پذیرای سفرای معرفی شده از سوی آلاسان اوتارا هستند و سفرای لوران باگبو را به رسمیت نمی شناسند.

سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه در پاسخ به پرسشی مبنی بر چگونگی تعامل پاریس با سفارتخانه ساحل عاج، گفت: بر اساس این تصمیم، فرانسه نیز همچون دیگرکشورهای عضو اتحادیه اروپا فقط با سفیر منتخت از سوی آلاسان اوتارا همکاری می کند.

وی خاطر نشان کرد که در حال حاضر سفارت ساحل عاج در پاریس بطور کلی تعطیل می باشد و تمام کارکنان ساختمان سفارتخانه را ترک کرده اند.

بر پایه این گزارش، هفته گذشته بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا در نشستی در بروکسل با صدور بیانیه ای اعلام کردند، در نظر دارند با اتخاذ تصمیم هایی حمایت کامل خود را از دولت آلاسان اوتارا که حقیقتا از جانب مردم این کشور انتخاب شده است، اتخاذ کنند.

در بیانیه بروکسل هیچ اشاره ای ای به تصمیم ها نشده است اما اظهارات امروز سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه نشان می دهد که به رسمیت نشناختن سفرای باگبو، یکی از این تصمیم ها بوده است.

به دنبال افزایش تنش ها و درگیری های سیاسی در ساحل عاج، بسیاری از کشورها و سازمان های بین المللی از لوان باگبو خواسته اند به آرای مردم احترام گذاشته و از سمت خود کناره گیری کند.

در همین ارتباط چندی پیش 'رابرت زلیک' رییس بانک جهانی در پایان گفتگو با نیکلا سارکوزی رییس جمهور فرانسه ، از مسدود کردن دارایی های ساحل عاج در بانک جهانی خبر داد.

رییس بانک جهانی خاطر نشان کرد: درباره این موضوع با 'آمادو تومانی توره' رئیس اتحادیه اقتصادی و پولی غرب آفریقا صحبت کرده ام و وی نیز از مسدود کردن دارایی های ساحل عاج اعلام آمادگی کرد.

اقدامات سختگیرانه بانک جهانی در راستای تحریم های اتحادیه اروپا علیه دولت ساحل عاج انجام می شود.

اتحادیه اروپا روز دوشنبه هفته گذشته تحریم هایی علیه لوران باگبو و 18 نفر از سیاستمداران و نظامیان این کشور تصویب کرد. بر اساس این تصمیم ها، روادید رییس جمهور و همچنین 18 نفر از سیاستمداران و نظامیان ساحل عاج برای سفر به اروپا لغو شد.

پیشتر اتحادیه اروپا چنین تحریم هایی را برای سایر روسای جمهور کشورهای آفریقایی از جمله 'رابرت موگابه' و ژنرال 'دادیس کامارا' روسای جمهور زیمبابوه و گینه تصویب کرده بود.

اتحادیه اروپا، آمریکا و سازمان ملل متحد معتقدند باگبو با تقلب در انتخابات اخیر ریاست جمهوری ساحل عاج به پیروزی دست یافته است و 'آلاسان اوتارا' را به عنوان رییس جمهوری این کشور قبول دارند.

پیشتر اتحادیه اروپا هشدار داده بود تحریم هایی علیه دولت ساحل عاج تصویب خواهد کرد.

حامیان اواتارا سفارت ساحل عاج در مالی را اشغال کردند

در همین حال خبرگزاری فرانسه در گزارشی دیگر از شهر باماکو (پایتخت کشور مالی) اعلام کرد هواداران 'آلاسان اواتارا' فرد خواستار احراز مقام ریاست جمهوری در ساحل عاج روز چهارشنبه سفارت این کشور در مالی را اشغال کردند و خواستار خروج 'لوران باگبو' رییس جمهوری خودخوانده ساحل عاج شدند.

این گروه حدودا 40 نفره از حامیان جوان اواتارا کنترل این سفارتخانه را به دست گرفتند و از پرسنل و دیپلمات های این سفارتخانه، خواستند این مکان را ترک کنند.

یک منبع پلیس مالی خبر داد که پلیس جاده های منتهی به این سفارتخانه را پس از تجمع گروه کوچکی از طرفداران باگبو در مقابل آن به منظور پس گرفتن این مکان، مسدود کرد.

این منبع از طرفداران اواتارا درخواست کرد از ساختمان سفارت خارج شوند.وی گفت: می ترسیم درگیری رخ دهد.

اشغال کنندگان سفارتخانه مزبور گفتند که این ساختمان را با هدف اجرای اعتصابی که اواتارا خواستار آن شده است، اشغال کردند.

اکثر اتباع ساحل عاج که در مالی زندگی می کنند، از طرفداران اواتارا هستند. جامعه جهانی اواتارا را به عنوان برنده انتخابات ریاست جمهوری ساحل عاج به رسمیت شناخته است.

کد خبر 124404
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز