پنجشنبه ۱۶ دی ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست وزیر کنیا از خشونت به عنوان "آخرین ابزار" به منظور بیرون کردن لورن باگبو از دفتر ریاست جمهوری ساحل عاج یاد کرد.

Gbagbo

خبرگزاری آلمان از نایروبی گزارش داد، رایلا اودینگا (Raila Odinga) روز چهارشنبه پس از بازگشت از ساحل عاج گفت راه حل نظامی برای بیرون کردن باگبو از دفتر ریاست جمهوری از دستور کار اکوواس و اتحادیه آفریقا منتفی نیست.

اودینگا به عنوان میانجی گر ویژه اتحادیه آفریقا به میانجی گران اکوواس ملحق شده بود.

باگبو از قبول شکست در انتخابات ریاست جمهوری امتناع می کند و حاضر نیست قدرت را به الحسن اوتارا که جامعه بین المللی وی را به عنوان پیروز انتخابات به رسمیت شناخته است، تحویل دهد. اودینگا به رادیو کنیایی "کاپیتال اف ام" گفت باگبو باید دفتر ریاست جمهوری را "به صورت مسالمت آمیز و بدون تاخیر بیشتر تسلیم کند".

وی با اشاره به ناآرامی های خونین که پس از انتخابات در کنیا و زیمبابوه روی داد، افزود: ما مدت زمان طولانی است که با چنین مواردی مواجه بوده ایم، مواردی که دارنده قدرت شکست می خورد، اما از پذیرش آرای رای دهندگان سر باز می زند و نهایتا بر سر تقسیم قدرت به مذاکره می نشیند. این امر نباید به نرم آفریقایی تبدیل شود".

اودینگا گفت احتمال راه حل نظامی برای بیرون کردن باگبو از دفتر ریاست جمهوری همچنان یک گزینه است. وی افزود: به خاطر آنکه این اقدام به جان انسان ها مربوط است، آن را به عنوان آخرین ابزار در نظر می گیریم و علاقمند به اجتناب از آن هستیم.

باگبو روز سه شنبه آمادگی خود را برای مذاکرات بدون پیش شرط اعلام کرد اما نگفت که آیا آماده عقب نشینی هست یا خیر.

کد خبر 125053
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز