جمعه ۱۲ آذر ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک سخنگوی ارتش ساحل عاج اعلام کرد در پی رد نتایج انتخابات ریاست جمهوری در شورای قانون اساسی ساحل عاج، همه مرزهای ساحل عاج بسته شده‌اند

United Nations soldiers from Senegal stand guard outside the home of opposition leader Alassane Ouat

خبرگزاری آلمان از نایروبی و ابیجان گزارش داد، بابری گوهورو (Babri Gohourou) در آخرین ساعات روز پنجشنبه از طریق تلویزیون ملی این کشور اعلام کرد همه مرزهای زمینی، دریایی و هوایی بسته شده‌اند، اما دلیل اتخاذ این تصمیم را نگفت.

سازمان قانونگذار در امور رسانه‌ای ساحل عاج هم سپس اعلام کرد از پخش برنامه همه شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی خارجی جلوگیری می‌کند.

این اقدامات در حالی صورت می گیرد که بنا به اعلام کمیسیون انتخابات ساحل عاج، الحسن واتارا (Alassane Ouattara) نامزد مخالفان، با کسب 54 درصد آرا در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور که روز یکشنبه برگزار شد، لورن گباگبو (Laurent Gbagbo)، رئیس جمهور کنونی را شکست داد.[رئیس جمهور ساحل عاج انتخاب شد]

با وجود این، پاول یائو اندره (Paul Yao N'Dre)، رئیس شورای قانون اساسی ساحل عاج و متحد گباگبو اعلام کرد با توجه به اینکه کمیسیون انتخابات ظرف مهلت مقرر یعنی تا چهارشنبه نتایج انتخابات را منتشر نکرده است، حق ندارد پیروز انتخابات را اعلام کند.

شورای قانون اساسی ساحل عاج در حال حاضر مشغول بررسی آرا در چند منطقه است که از اواتارا حمایت می کنند و گباگبو خواستار لغو آرای انتخابات در این مناطق شده است.

اندره در تلویزیون ساحل عاج تاکید کرد: شورای قانون اساسی است که صلاحیت اظهار نظر دربار صحت نتایج انتخابات را دارد.
فرانسه و آمریکا از گبابگو و اواتارا خواسته‌اند نتایج انتخابات را که نماینده ویژه سازمان ملل در ساحل عاج گفته است به صورت دموکراتیک برگزار شد، بپذیرند.

شورای امنیت سازمان ملل هم هشدار داده است که "تدابیر مناسب" را علیه هر کسی که تلاش کند در جهت مانع‌تراشی در روند انتخابات گام بردارد، اتخاذ خواهد کرد.

تاخیر و اتهامات تقلب انتخاباتی تنش‌ها در این کشور غرب آفریقایی را افزایش داده است، به طوری که بیش از 10 نفر در درگیری‌های خشونت‌آمیز اخیر در این کشور کشته شده‌اند.

ارتش روز چهارشنبه شلیک به چهار نفر در یکی از دفاتر اواتارا در بخش غربی ابیجان، پایتخت اقتصادی ساحل عاج تایید کرد. هواداران اواتارا و همچنین سازمان عفو بین‌الملل می‌گویند کشته‌شدگان غیرنظامی و غیرمسلح بودند.

کد خبر 122165
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز