یکشنبه ۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: بحران داخلی ساحل عاج که بعد از انتخابات ماه گذشته این کشور شروع شد و به تشکیل 2دولت موازی و سوگند همزمان 2رئیس‌جمهور منجر شد، با 2 اتفاق در 2روز اخیر ابعاد منطقه‌ای یافت و اکنون احتمال بروز جنگ داخلی در این کشور شدت گرفته است.

نظامیان ساحل عاج

سازمان ملل  اعلام کرد که بیش از 14 هزار نفر از مردم ساحل عاج برای فرار از خشونت‌ها و درگیری‌های داخلی به کشورهای همسایه و به‌ویژه به لیبریا گریخته‌اند. اکثر این پناهجویان از طرفداران آلاسان اواتارا هستند که از سوی جامعه جهانی به‌عنوان برنده اصلی انتخابات اخیر شناخته می‌شود.

در همین حال آنگولا دیروز اخبار و گزارش‌های منتشره درباره اعزام نیرو به ساحل عاج برای کمک به لوران باگبو رئیس‌جمهور کنونی این کشور در مقابل رقیبش را رد کرد. وزارت خارجه آنگولا در بیانیه‌ای ضمن تکذیب این موضوع، انتشار این اخبار را کاری تبلیغاتی از سوی کشورهای منطقه برای افزایش نفوذ خود و تضعیف موقعیت آنگولا توصیف کرد.

سازمان ملل هفته گذشته اعلام کرد، باگبو که بعد از 10 سال حضور در قدرت همچنان اصرار دارد رئیس‌جمهور باقی بماند، در حال کمک گرفتن از نظامیان مزدبگیر از بعضی کشورهای همسایه برای مقابله با رقیب انتخاباتی خود است. بعد از این اظهارنظر، در بعضی گزارش‌ها از آنگولا به‌عنوان کشوری که برای باگبو کمک نظامی اعزام کرده، نام برده‌شد.

ماه گذشته بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ساحل عاج، کمیته مستقل انتخابات، آلاسان اواتارا را برنده انتخابات اعلام کرد، اما دادگاه قانون اساسی ساحل عاج با رد این نتیجه، باگبو را برنده انتخابات خواند. با این حال سازمان ملل، کشورهای اروپایی و همچنین اتحادیه آفریقا از باگبو خواستند نتیجه انتخابات و پیروزی رقیبش را بپذیرد و از قدرت کنار برود.

در هفته‌های اخیر میانجیگری اتحادیه آفریقا برای حل این بحران نتیجه نداده‌است. روز شنبه کشورهای غرب آفریقا در بیانیه‌ای تهدید کردند که اگر باگبو به‌طور مسالمت‌آمیز قدرت را واگذار نکند و انتخاب رقیبش را نپذیرد، این کشورها به ساحل‌عاج نیروی نظامی اعزام می‌کنند. این کشورها حتی تاریخ جلسه وزرای دفاع خود را نیز اعلام کردند و گفتند که در این جلسه درباره چگونگی اعزام نیرو به ساحل عاج تصمیم‌گیری خواهد شد.

این در حالی است که روسای جمهور 3کشور بنین، سیرالئون و کیپ ورد امروز وارد ساحل عاج می‌شوند تا آخرین رایزنی‌ها را با 2رقیب انتخاباتی انجام دهند. به گفته سخنگوی کشورهای غرب آفریقا، پیام این سه رئیس‌جمهور به نمایندگی از آفریقا برای باگبو این است که یا باید از قدرت کناره‌گیری کند یا با قدرت نظامی رو‌به‌رو می‌شود. درگیری‌ها و خشونت‌های بعد از انتخابات در ساحل عاج تا‌کنون 200‌کشته به جا گذاشته‌است. نظامیان طرفدار باگبو هتل محل استقرار اواتارا را محاصره کرده و مانع هرگونه ارتباط او و اطرافیانش با دنیای خارج شده‌اند. باگبو همچنین رایزنی‌های گسترده با ارتش را آغاز کرده تا درصورت مداخله نیروهای کشورهای همسایه به نفع رقیبش، ارتش از او و دولتش محافظت کند.

روز جمعه بانک مرکزی اتحادیه کشورهای غرب آفریقا دسترسی باگبو به سرمایه‌های دولتی ساحل عاج را مسدود و اعلام کرد که فقط نماینده قانونی اواتارا اختیار دسترسی به این سرمایه‌ها را دارد. به همین دلیل بانک‌های ساحل عاج از دیروز دیگر قادر به پرداخت پول به مردم و همچنین حقوق کارمندان نبودند. همچنین سازمان ملل و اتحادیه اروپا سفر باگبو به خارج را ممنوع کرده و گفته‌اند که جلوی ورود او به کشورهای اروپایی و آمریکایی را خواهند گرفت. با این حال سخنگوی باگبو دیروز بار دیگر تاکید کرد که او خود را رئیس‌جمهور قانونی کشور می‌داند و حاضر نیست در این باره‌مصالحه‌ای انجام دهد.

ساحل عاج کجاست؟

ساحل عاج کشوری در غرب آفریقا و هم مرز با لیبریا، گینه، مالی، بورکینافاسو و غناست. این کشور که همواره الگوی ثبات و آرامش در آفریقا بود، در سال 1960 استقلال یافت. این کشور آفریقایی همواره به خاطر توسعه اقتصادی و آرامش در عین تنوع قومی مورد ستایش قرار می‌گرفت. اما این وضعیت چندان طولانی نشد و توفان کودتاهای آفریقایی دامن این کشور آرام را هم گرفت.

کودتای سال 1999 آغاز دوره‌ای از ناآرامی‌ها و درگیری‌های قومی در این کشور بود. جنگ داخلی، این کشور را به 2 بخش شمالی تحت کنترل افرادمسلح و جنوبی تحت کنترل دولت تقسیم کرد. براساس توافق‌تقسیم قدرت در سال 2007، قرار شد نخست‌وزیر از جانب شمالی‌ها انتخاب شود. اختلاف 2 رقیب انتخاباتی که اکنون ساحل عاج را با ناآرامی رو‌به‌رو کرده است، ادامه همان اختلافات شمال و جنوب است. ساحل عاج بزرگ‌ترین تولید‌کننده کاکائو در جهان است و از این نظر شهرت دارد.

کد خبر 124112

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز