شنبه ۱۱ دی ۱۳۸۹ - ۲۰:۲۵
۰ نفر

کشور ساحل عاج بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری 28 نوامبر هنوز روی آرامش را ندیده ‌است.

Laurent Gbagbo

لوران باگبو که 10سال است قدرت را در این کشور در دست دارد، خود را برنده انتخابات می‌داند اما جامعه جهانی و کشورهای منطقه همگی اولاسان واتارا، رقیب باگبو را رئیس‌جمهور می‌دانند.

اکنون ساحل عاج 2 رئیس‌جمهور و 2 دولت دارد؛ یکی در کاخ ریاست‌جمهوری و دیگری پناه گرفته در هتلی در محاصره نظامیان و طرفدارانش.یورونیوز با باگبو گفت‌و‌گویی انجام داده‌است.

  • یک ماه از زمانی که کمیسیون مستقل انتخابات، رقیب شما را برنده انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرده می‌گذرد و ساحل عاج اکنون با بدترین بحران سیاسی خود روبه‌روست.

نتیجه‌ای که کمیسیون انتخابات اعلام کرده غیرقانونی است. این نهاد اصلا وظیفه‌ای نداشته که نتایج را اعلام کند. غرب هم با مداخله بیجا در این زمینه شرایط را بدتر کرد. دادگاه قانون اساسی تشکیل جلسه داد و نتایج را اعلام کرد. برنده انتخابات من هستم و بحثی در این باره وجود ندارد.

  • اتحادیه اروپا مشروعیت شما را زیر سؤال برده‌است.

اتحادیه اروپا از نظرات فرانسه پیروی کرد. قدرت‌های بزرگ امروز جهان هر کدام حوزه نفوذ خود را دارند. فرانسه هم این منطقه از آفریقا را تحت نفوذ و سلطه دارد. ما کشور کوچکی هستیم، سلاح هسته‌ای نداریم و حق وتو هم نداریم و در شورای امنیت هم کرسی نداریم.

  • رقیب شما آقای واتارا دولت تشکیل داده و سفیر به خارج فرستاده‌است. سفیر معرفی شده‌اش برای فرانسه تأیید هم شده‌است.

فرانسه اشتباه می‌کند.

  • شما 30 سال در جبهه مخالفان در عرصه سیاسی ساحل عاج بوده‌اید. نیکولا سارکوزی ضرب‌الاجلی برای استعفای شما تعیین کرده‌است. پیام شما چیست؟

اینکه رهبر یک دولتی به بهانه قدرتمندبودن کشورش به یکی از همتایان خود در کشور دیگر ضرب‌الاجل استعفا بدهد، غیرقابل قبول است.

  • مخالفان شما می‌گویند که شما دمکرات نیستید و یک دیکتاتور هستید. پاسخ شما چیست؟

آنها در موقعیتی نیستند که چنین حرفی بزنند. چون همه آنها در هتل‌های لوکس اقامت دارند و ما در حال مبارزه هستیم. وقتی واتارا نخست‌وزیر بود من در زندان بودم.

  • آیا حاضرید زندگی مردم را قربانی وضع موجود کنید؟

بحث قربانی کردن زندگی مردم نیست. این یک موضوع جهانی است. این نخستین بار نیست که در ساحل عاج تنش ایجاد شده‌است.

  • شما قصد استعفا ندارید؟

گوش کنید. من انتخاب شده‌ام. باید این سؤال را از آنهایی بپرسید که انتخاب نشده‌اند.

  • اگر جامعه جهانی به فشار علیه شما طی هفته‌های آینده ادامه دهد آیا استعفا می‌دهید؟

چرا باید به این فشار ناعادلانه ادامه دهند؟ من سؤالی دارم. اگر بگویم همین حالا استعفا می‌کنم، چه کسی تضمین می‌کند که صلح در کشور برقرار می‌شود و خشونت بیشتر روی نخواهد داد؟

  • اگر نیروهای نظامی کشورهای غرب آفریقا مداخله کنند چطور؟

این کار اشتباهی است.

  • اگر جوانان با نیروهای نظامی کشورهای غرب آفریقا درگیر شوند، استعفا می‌کنید؟

باید ببینیم چه می‌شود اما فعلا که چنین کاری در برنامه من نیست. من قصد مذاکره دارم. ما اکنون هم در حال مذاکره هستیم. از خودم می‌پرسم چرا آنها که تظاهر به شکست من می‌کنند با بازشماری آرا مخالفند. از این افراد می‌خواهم که با بازشماری موافقت کنند.

  • وقتی نمایندگان حقوق‌بشر سازمان ملل انگشت اتهام را به خاطر خشونت‌های اخیر به سوی شما نشانه می‌روند، جواب شما چیست؟

این سؤال دیگری است که می‌خواهم مفصل به آن پاسخ دهم. مشکل اکنون در ساحل عاج چیست؟ ما انتخاباتی برگزار کردیم اما نمی‌دانیم برنده کیست. ریشه همه مشکلات همین‌جاست. من گفتم که برنده هستم زیرا نهادهایی که قدرت و اختیار اعلام برنده را دارند، من را برنده اعلام کرده‌اند. دیگران حرف دیگری می‌زنند اما حرفشان جایگاه قانونی ندارد.

آنها وقتی نمی‌توانند از موضع خود درباره برنده انتخابات دفاع کنند به سراغ مسائل حاشیه‌ای می‌روند و بحث خشونت را مطرح می‌کنند. در سال 2000 هم که من در انتخابات برنده شدم همین ماجرا تکرار شد. آنها داستان گورهای جمعی را از خودشان درآوردند و من را متهم کردند. من دستور تحقیق دادم و تحقیقات مفصلی انجام شد اما نتیجه دادگاه، تبرئه بود.

  • نیروهای سازمان ملل در ساحل عاج بی‌طرف هستند؟

نه، به هیچ وجه. نیروهای سازمان ملل باید خردمندانه‌تر عمل کنند.

  • پس می‌گویید که ساحل عاج و لوران باگبو قربانی یک توطئه خارجی شده‌اند؟

من ابتدای مبارزات انتخاباتی به مردم گفتم که باید میان نامزد ساحل عاج و نامزد خارجی‌ها یکی را انتخاب کنند. این به‌نظر ممکن است مسخره بیاید اما واقعیت است.

کد خبر 124632

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز