پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: پس از انتخابات ریاست جمهوری در ساحل عاج واقع در غرب آفریقا مهاجمان به یکی از دفاتر آلاسانه اواتارا (Alassane Ouattara)، سیاستمدار اپوزیسیون حمله کردند.

ivorycoast

خبرگزاری اتریش از نایروبی و ابیجان گزارش داد، بر اساس گزارش‌های تایید نشده، در این حمله تعداد بسیاری کشته شده‌اند.

در همین حال شبکه خبری بی بی سی هم روز پنجشنبه اعلام کرد مردان مسلح این دفتر را در شهر بندری ابیجان با وجود آنکه مقامات امنیتی منع آمد و شد وضع کرده بودند، مورد حمله قرار دادند.

نتیجه نهایی دور دوم انتخابات میان لورن گباگبو (Laurent Gbagbo)، رییس جمهور کنونی و اواتارا قرار است روز یکشنبه اعلام شود.

بر اساس قانون اساسی، نتیجه این انتخابات باید حداکثر تا نیمه شب چهارشنبه اعلام شود. از روز یکشنبه تاکنون نیروهای صلح‌بان سازمان ملل و ارتش در حال گشت زنی در خیابان‌ها برای حفظ آرامش هستند. تعداد بسیاری از مغازه‌ها روز پنجشنبه تعطیل بودند.

گباگبو و اواتارا، نخست وزیر پیشین ساحل عاج تاکنون رقابت شانه به شانه ای را با هم داشته اند. در دور نخست انتخابات که پایان ماه اکتبر برگزار شد، گباگبو با 38 درصد و اواتارا با 31 درصد آرا به دور دوم راه یافتند. بیشتر هواداران اواتارا از مناطق سابقا شورشی در شمال این کشور هستند.

هواداران هر دو این سیاستمداران، طرف مقابل را به تقلب انتخاباتی متهم می کنند. یکی از سخنگویان گباگبو اعلام کرد حزبش قصد دارد از طریق دادگاه حکم به الغای نتیجه شمارش آرا در شمال این کشور بگیرد. مدیر انتخاباتی اواتارا هم گفت گباگبو قصد دارد با هر ابزاری از وقوع شکست خود جلوگیری کند.

دوره تصدی گباگبو در واقع سال 2005 خاتمه یافته، اما موعد انتخابات در پنج سال گذشته بارها به تعویق افتاد که بخشی از این تعویق به خاطر تمهیدات مربوط به ثبت نام از رای دهندگان بر می گشت و بخشی از آن هم به تنش های ناشی از رقابت ها در عرصه سیاست داخلی ساحل عاج. انتخابات در این کشور موجب شد جنگ داخلی این کشور در سال 2003 خاتمه یابد و روال عادی زندگی به این کشور بازگردد.

کد خبر 122126
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز