همشهری آنلاین: جمعی از مقامات سابق اتحادیه اروپا و سران پیشین کشورهای اروپایی با انتشار یک نامه سرگشاده مشترک خواستار اقدامات محکم و هماهنگ این اتحادیه علیه رژیم صهیونیستی شدند.

به گزارش ایرنا، 26 نفر از مقامات سابق اتحادیه اروپا از جمله خاویر سولانا مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه، کریس پاتن کمیسیونر سابق اتحادیه، مری رابینسون رییس جمهوری سابق جمهوری ایرلند و 9 نفر دیگر از سران پیشین کشورهای اروپایی این نامه را امضاء کرده اند.

این نامه در آستانه برگزاری اجلاس وزیران خارجه اتحادیه اروپا در روزهای دوشنبه و سه شنبه این هفته، برای 'هرمان فان رامپی' رییس بلژیکی اتحادیه اروپا، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه و سران 27 کشور عضو این اتحادیه ارسال شده است.

در نامه مقامات سابق اتحادیه اروپا که روز شنبه در برخی مطبوعات انگلیس منتشر شد، بر اتخاذ موضع سخت تر بویژه علیه سیاست شهرک سازی رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی تاکید شده است.

در بخشی از این نامه آمده است: روشن است که بدون یک حرکت سریع و موثر امکان تحقق راه حل تشکیل دو دولت و حل مناقشه طولانی خاورمیانه بطور روزافزونی مشکل می شود... زمان برای تحقق یک صلح پایدار بسرعت در حال از دست رفتن است.

در این نامه پیشنهاد شده است که آوریل 2011(فروردین و اردیبهشت 1390) به عنوان یک ضرب الاجل برای حصول پیشرفت در مذاکرات صلح میان رژیم صهیونیستی و مقامات فلسطینی تعیین شود و پس از آن در صورت عدم مشاهده پیشرفت جامعه بین المللی باید مداخله کند.

نویسندگان نامه همچنین از مقامات اتحادیه اروپا خواسته اند موضع اتحادیه را مبنی بر اینکه 'هیچ گونه تغییری را در مرزهای سال 1967 نخواهند پذیرفت و اینکه بیت المقدس شرقی باید پایتخت کشور مستقل فلسطینی باشد'، مجددا مورد تاکید قرار دهند.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: با اینکه اتحادیه اروپا همواره بر غیرقانونی بودن شهرک سازی ها در سرزمین های اشغالی تاکید کرده ولی هرگز هیچ گونه اقدام و تهدید عملی را در مورد عواقب گسترش مستمر و نظام مند شهرک های یهودی نشین اعلام نکرده است.

در این نامه همچنین بر ضرورت پایان دادن به واردات محصولات کشاورزی تولید شده در شهرک های غیرقانونی توسط کشورهای اروپایی تاکید شده است.

کد خبر 122918
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز